Yhteistyössä Genelec & Radio Helsinki: Joku soittaa aina jossain -podcast

null Yhteistyössä Genelec & Radio Helsinki: Joku soittaa aina jossain -podcast

Yhteistyössä Genelec & Radio Helsinki: Joku soittaa aina jossain -podcast

Miten syntyvät festivaalit, artistien brändit ja klubien ohjelmistot? Mitä vaiheita musiikin julkaisuun liittyy ja miten julkaisuilla tehdään rahaa? Genelecillä on ilo olla mukana yhteistyökumppanina ”Joku soittaa aina jossain” -podcastissa, joka on sarja uteliaita keskusteluja musiikkialan ammattilaisten kanssa.

Flow Festivalin tuotantopäällikkö ja We Jazz -festivaalin toiminnanjohtaja Katariina Uusitupa on kutsunut jaksoihin vieraakseen alan pitkän linjan tekijöitä, jotka purkavat työnsä atomeiksi, jakavat hiljaista tietoa, pohtivat ajankohtaisia ilmiöitä ja tarjoavat silmiä avaavia näköaloja kulisseihin.

Tervetuloa kuuntelemaan Joku soittaa aina jossain -podcastia joka torstai klo 8.00 Radio Helsingin taajuuksille 18.4.−27.6.2024! Ohjelma on kuunneltavissa jälkikäteen myös yleisimmillä podcast-alustoilla.

Ensimmäisessä jaksossa pääsemme kuulemaan mm. miten musiikkia julkaistaan fyysiselle formaatille? Kuka vinyylejä ja cd-levyjä nykyisin ostaa, ja voiko niitä myymällä tehdä kannattavaa bisnestä? Mitä masterointi tarkoittaa? Entä onko palkinnoilla ja gaaloilla mitään merkitystä levymyynnille? Näitä kysymyksiä on pilottijaksossa pohtimassa We Jazz Oy:n perustaja, toimitusjohtaja ja taiteellinen johtaja, dj ja graafikko Matti Nives.


Miten klubit, festivaalit ja keikkajärjestäjät voivat Suomessa tänä päivänä? Tunnistetaanko musiikkialaa elinkeinona, ja miten alaa tehdään näkyvämmäksi poliittisten päättäjien suuntaan? Miten koronan sulkuaika näkyy keikoilla ja konserteissa tänä päivänä? Elävän musiikin edunvalvojajärjestö LiveFINin toiminnanjohtaja Jenna Lahtinen avaa toisessa jaksossa työtään näiden kysymysten kautta ja kertoo miksi edunvalvojuudella on väliä.


Nelonen Media Live järjestää kesällä 2024 kaksitoista festivaalia ympäri Suomea. Millaista on suunnitella näin monen eri tapahtuman brändiä, ja miten ne eroavat toisistaan? Millaisia tavoitteita tapahtumille asetetaan, ja miten Nelonen Media Live käsittelee valta-asemaansa osana Suomen johtavaa mediataloa Sanomaa? Podcastin kolmannessa jaksossa muun muassa näihin kysymyksiin vastaa Nelonen Media Liven Head of Marketing Matti Markkola.


Miten Provinssin ohjelma suunnitellaan? Millaiset seikat vaikuttavat artistien suosioon live-kontekstissa? Miten korona ja Suomen nykyinen geopoliittinen tilanne näkyy ulkomaisten artistien saatavuudessa? Millaista on ollut viime vuosien live-puolen hintakehitys ja miksi? Keikkojen ostamisesta ja järjestämisestä sekä ohjelmasuunnittelusta on tässä jaksossa keskustelemassa Fullsteam Agencyn pääpromoottori Aino-Maria Paasivirta, joka vastaa myös Provinssin ohjelmasta.


Mitä on suomalainen musiikkijournalismi? Miltä se näyttää tulevaisuudessa ja onko musiikkikritiikillä siinä sijaa? Miten suhtautua objektiivisesti intohimoonsa ja voiko fanittamansa artistin levystä tehdä uskottavaa arviota? Onko genrejaottelulla enää väliä? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa tässä jaksossa jo 11 vuotta Soundin päätoimittajana toiminut Mikko Meriläinen.


Miten Coldplayn kaltaisen ulkomaisen ison yhtyeen saa Suomeen keikalle? Mikä on agentin rooli artistin uran kehityksessä? Miten keikkamyynti muuttuu kun artisti ns. breikkaa? Keikkamyynnistä ja agentuuritoiminnasta kertoo tässä jaksossa Live Nationin Head of Agency Annika Oksanen.

Uutisnostot