Genelec Kinos – tarinoita äänestä ja inspiraatiosta
Tutustu kokoelmaamme ainutlaatuisia tarinoita musiikin ja äänen muuttuvassa maailmassa.
Genelec Kinos – tarinoita äänestä ja inspiraatiosta
Tutustu kokoelmaamme ainutlaatuisia tarinoita musiikin ja äänen muuttuvassa maailmassa.

Genelec Kinos on oodi audiovisuaaliselle tarinankerronnalle. Se antaa tilaa taiteelliselle ilmaisulle ja kuvaa samalla tarinoita Genelecin matkan varrelta, nostaen esiin henkilöitä ja hetkiä, jotka ovat tavalla tai toisella vaikuttaneet Genelecin historiaan sekä laajemmin koko äänentoiston alaan. Toivomme, että dokumentoimalla nämä tarinat ja tarjoamalla foorumin niiden esittämiseen, arvokkaat ja ainutlaatuiset kertomukset voivat jatkaa elämäänsä ja inspiroida meitä kaikkia.
Tutustu Genelec Kinos -videoihin
Genelec Kinos | Risto Hemmi, äänen mestari
Genelec Kinos -sarjan kolmas jakso nostaa valokeilaan suomalaisen äänityshistorian vaikuttajan, Risto Hemmin, jonka kädenjälki kuuluu lukemattomissa klassikkolevyissä ja ikonisten artistien tuotannoissa. Hemmi on tehnyt elämäntyönsä legendaarisilla Finnvox Studioilla, joka täyttää tänä vuonna kunnioitettavat 60 vuotta.
Risto Hemmi on ollut osa suomalaista äänityskulttuuria jo yli neljän vuosikymmenen ajan. Hänen asiantuntemuksensa ja kuuntelutaitonsa ovat tehneet hänestä luotetun ammattilaisen niin musiikin kuin elokuvaäänen parissa. Hän on ollut mukana sadoissa äänityksissä ja miksauksissa, jolloin on syntynyt niin kulttilevyjä kuin unohtumattomia elokuvakohtauksia.
Yksi hänen uransa käännekohdista oli 1980-luvun alussa, kun hän äänitti Moottoritie on kuuma -albumin Pelle Miljoonalle. Levy nousi valtavaksi menestykseksi ja sinetöi Riston uravalinnan lopullisesti.
Genelecillä meillä on ollut ilo ja kunnia tehdä yhteistyötä Riston kanssa vuosikymmenten ajan. Yhteys syntyi jo varhaisessa vaiheessa, kun alan kehittymistä seurattiin tiiviisti molemmin puolin. Risto kävi keskusteluja Genelecin perustajan, Ilpo Martikaisen ja akustikko Ari Varlan, kanssa – vaihtaen ajatuksia siitä, mitä kaiuttimilta tarvitaan ja odotetaan, ja miten sellaiset toiminnot saadaan teknisesti toteutettua. Tämä vuoropuhelu synnytti yhteisen ymmärryksen äänenlaadun merkityksestä, ja se on kantanut hedelmää vuosikymmenten ajan.
Hemmi näkee yhtenä yhteistyön vahvuutena yhteisen arvopohjan. Hänen mukaansa sekä Geneleciä että Finnvoxia yhdistää halu tehdä työnsä tinkimättömästi ja kunnianhimoisesti – tavoitellen aina parasta mahdollista lopputulosta. Kun laitteisto on luotettava ja laadukas, voi työssä keskittyä täysin siihen, mikä on tärkeintä: taiteen tekemiseen täydellä sydämellä.
Risto tunnetaan näkemyksestään, jossa tekniikka on taiteen palveluksessa:
”Studiossa ei kuunnella kaiuttimia – kuunnellaan musiikkia”, hän kiteyttää. Tämän periaatteen myötä kaiuttimen rooli on selkeä: sen on tuettava oikeita päätöksiä ja sopeuduttava tilaan niin, että huomion voi keskittää siihen, mikä lopulta merkitsee.
Äänen totuudenmukaisuus ei ole Ristolle vain tekninen tavoite – se on edellytys luovuudelle. Kun ympäristö ja laitteistot toimivat moitteettomasti, voi tekijä unohtaa työkalut ja keskittyä musiikin tai tarinan syvimpään olemukseen.
Risto on myös yksi immersiivisen äänen kokeneista suunnannäyttäjistä Suomessa. Hän kouluttaa ja jakaa osaamistaan aktiivisesti, ja tunnistaa formaatin voiman musiikillisen ilmaisun vahvistajana: ”Immersiivinen ääni on formaattina niin hieno, että sitä ei saa ylikäyttää. Kun se tehdään hyvin, sillä pystytään lisäämään musiikin tunneilmaisua ihan selkeästi.”
Tämän jakson myötä haluamme paitsi kunnioittaa Risto Hemmin elämäntyötä, myös onnitella Finnvox Studioita sen 60-vuotisesta taipaleesta – suomalaisen musiikkiteollisuuden ja elokuvaäänen kulmakivestä, joka on säilyttänyt asemansa kehityksen kärjessä vuosikymmenestä toiseen.
Genelec Kinos | Seppä Eino Pauluksen tarina
Ensimmäinen Genelec Kinos -jakso on dokumentaarinen henkilötarina, jonka myötä meillä on kunnia esitellä savolainen metalliseppä Eino Paulus, aito käsityöläinen, jonka tekeminen on vaikuttanut Genelecillä sukupolvelta toiselle.
Taitava ja avarakatseinen seppä Eino Paulus on ollut olennainen osa tarinaamme, sillä hänen avullaan on ratkaistu monia kriittisiä teknisiä kysymyksiä. Kun Genelecillä oli alkuvaiheessa haasteita valmistaa omia tehokkaita keskiäänielementtejä massiiviselle 1035A-mallilleen, Eino Paulus tuli mukaan kuvioon. Hän opetteli valamaan alumiinia ja rakensi pajalleen kuumennusuunin, jossa tarvittavat rungot voitiin valmistaa.
Vuonna 1991, intensiivisen suunnittelu- ja valmistusjakson aikana, Eino Paulus valmisti keskiäänielementin 1031A-mallille, joka oli koko alaamme mullistava kaiutin. Kyseinen kaiutin kehitettiin vain kahdessa kuukaudessa vastaamaan Italian RAI:n, eli paikallisen yleisradion tarpeeseen, ja se asetti täysin uudet standardit äänentoiston suorituskyvylle.
Eino Paulus on myös innokas musiikinharrastaja, joka viettää usein aikaansa ystäviensä kanssa viulua ja mandoliinia soittaen, joten tässä jaksossa kuulemme myös, miten hänen musikaalisuutensa on vahvistanut yhteyttä äänentoiston maailmaan.
Tervetuloa seuraamaan Eino Pauluksen tarinaa siitä, kuinka ääni on vaikuttanut hänen elämäänsä ja työhönsä.
Genelec Kinos | Herbie-hiiren seikkailu unohtumattoman äänen lähteille
Tämä erityinen lyhytelokuva, joka valmistui Genelecin 40−vuotisjuhlavuoden aikana, on tapa juhlistaa taidetta ja tarinankerrontaa osana viestintäämme. Se ei ole vain muistutus historiastamme, vaan myös siitä, mistä olemme tulleet ja millaista tulevaisuutta toivomme.
Elokuvan pääosassa seikkailee rohkea pieni hiiri nimeltä Herbie, joka on saanut inspiraationsa Genelecin vanhoista mainoksista. Näissä mainoksissa esiintyi tarkkaavaisesti kuunteleva hiiri, korvat höröllään. Nimesimme hiiren Herbieksi kunnianosoituksena Herbie Kastemaalle, joka suunnitteli nuo nyt jo ikonisiksi muodostuneet mainoskuvat.
"Idea oli tuoda rakastettu hiirihahmo takaisin elokuvaan", kertoo Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian. "Tämä tarina on meille enemmän kuin pelkkää tarinankerrontaa – se on taiteen kautta tapahtuvaa itsetutkiskelua. Pienen hiiren seikkailun kautta yritämme aistia ja välittää asioita, joita sanat eivät täysin pysty ilmaisemaan. Elokuvan tavoitteena oli luoda jotakin ajassa kestävää, ja sellaista, mikä saa katsojan pohtimaan syvempiä kysymyksiä taiteen keinoin."
Elokuvassa Herbie kohtaa monia haasteita, yllätyksiä ja käänteitä. Tarinan lopussa Herbietä odottaa unohtumaton kokemus – Genelecin kaiuttimien ainutlaatuinen ääni. Tarina kutsuu katsojan pohtimaan Genelecin arvoja, rakkautta taiteeseen ja intohimoa ääntä kohtaan.
"On monia tapoja kertoa tarinoita, ja taide, kuten runous, avaa kerroksia, joihin emme muuten pääsisi käsiksi. Kun saavut tasolle, jossa et enää vain kuvaile tapahtumia, vaan välität tunteita ja aistimuksia kuvien ja äänen kautta, tarina alkaa tuntua elävältä ja todelta", Naghian toteaa.
Elokuvan ohjaaja ja käsikirjoittaja Jyrki Rahkonen kertoo, että elokuva sai inspiraationsa keskusteluista Siamäk Naghianin kanssa, ja myös Genelecin edesmenneen perustajan Ilpo Martikaisen ideat rikastuttivat luomisprosessia. "Aluksi suunnitelmana oli näyttää hiiri seikkailemassa Genelecin tulevissa julkaisuissa. Kun Siamäk ehdotti aiheesta lyhytelokuvaa, ajattelin heti Suomen luontoa ja Genelecin vahvoja luontoarvoja. Tarina alkoi nopeasti kirjoittaa itseään, ja muutaman käsikirjoitusversion jälkeen pääsimme toteutukseen."
Tuotannon henki ja Genelecin arvot jättivät vaikutuksen myös ohjaajaan. "Muistan erityisesti hyvän tunnelman, joka vallitsi tuotantotiimissä. Kutsun sitä Genelec-hengeksi, saman hengen, jonka koen aina vieraillessani yrityksen tehtaalla."