The Ones -malliston uusi lippulaiva, studiomonitorien ehdotonta huippua maailmassa.
8361A SAM™ Studiomonitori

Smart Active Monitor (SAM™)

Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)

SPL
118 dB

Taajuusvaste
30 Hz - 43 kHz (-6dB)

Mitat
H 593 x W 357 x D 347 mm, Iso-Podin kanssa™ (muunna tuumiksi)

Ainutlaatuinen monitorointikokemus
The Ones -sarjan suurimman mallin erittäin laaja dynamiikka, ylivoimaiset suuntaavuusominaisuudet ja stereokuva yhdistettynä 118 desibelin maksimiäänenpaineeseen tekevät siitä sopivan pieniin ja keskisuuriin studioihin ja jopa viiden metrin kuunteluetäisyydelle.

Ylivoimaista teknologiaa
8361:n kaikki kaiutinelementit ovat uusia: kaksi bassoelementtiä, jotka pystyvät suureen äänenpaineeseen erittäin pienellä särötasolla ja uusi Minimum Diffraction Coaxial (MDC) – koaksiaalielementti. Diskantti- ja keskiäänielementistä koostuva koaksiaalielementti tarjoaa hyvän suuntaavuuden, pienen särön ja jopa 40 kilohertsiin ulottuvan toiston. Koaksiaalielementin muoto liittyy saumattomasti koko 8361:n etuosan peittävän Directivity Control Waveguide (DCW) -suuntaimen muotoon. Erittäin suurikokoisen suuntaimen ansiosta toisto pysyy värittymättömänä poikkeuksellisen laajalla kuuntelualueella.
Genelec
8361A SAM™ Studiomonitori tummanharmaa
8361A SAM™ Studiomonitori musta
8361A SAM™ Studiomonitori valkoinen
1 x 8361A monitori
1 x virtajohto 1,8 m
1 x RJ45 johto 5 m
1 x käyttöohje
8361A SAM™ Studiomonitori
Palkinnot
Tekniset tiedot

SPL
118 dB

Vahvistimen teho
700 W Basso (Class D) + 150 W Keskiääni (Class D) + 150 W Diskantti (Class D)

Taajuusvaste
30 Hz - 43 kHz ("-6 dB")

Taajuusvasteen tarkkuus
± 1.5 dB (36 Hz - 20 kHz)

Kaiutinelementtien mitat
2 x H 137 x W 263 mm Basso + ⌀ 130 mm Keskiääni + ⌀ 25 mm Diskantti (muunna tuumiksi)

Mitat
H 593 x W 357 x D 347 mm, Iso-Podin kanssa™ (muunna tuumiksi)

Paino
31.9 kg / 70.3 lb

Liitännät
2 x RJ45 Ohjaus
1 x XLR Analoginen Sisääntulo
1 x XLR AES/EBU Sisääntulo
1 x XLR AES/EBU Ulostulo
8361A SAM™ Studio Monitor
Tekniset tiedot
Järjestelmän tiedot
Taajuusvaste
36 Hz - 20 kHz (± 1.5 dB)
Alarajataajuus -6 dB
30 Hz
Ylärajataajuus -6 dB
43 kHz

SPL
Maksimiäänenpaine
≥124 dB
Hetkellinen maksimiäänenpaine
≥118 dB
Pitkäkestoinen maksimiäänenpaine Maximum long term RMS acoustic output in the same conditions with IEC weighted noise (limited by driver protection circuit) at 1 m.
≥109 dB
Akustinen pohjakohinataso
Akustinen pohjakohinataso Self generated noise level in free space at 1 m on axis (A-weighted)
≤5 dB
Paino
Paino31.9 kg (70.3 lb)
Mitat
Korkeus
570 mm
Korkeus pöytäjalustan kanssa
593 mm
Leveys
357 mm
Syvyys
347 mm
Kotelo
Kotelomateriaali
Die cast aluminium
Kotelotyyppi
Reflex port
Kaiutinelementit
Kaiutinelementtityyppi
Racetrack
Dual 263 x 137 mm (103/8 x 53/8 in) obround cones
Määrä
2
Leveys
263 mm
Korkeus
137 mm
Kaiutinelementtityyppi
Coaxial
8361A midrange driver cone (coaxial)
Halkaisija
130 mm
Kaiutinelementtityyppi
Coaxial
8361A treble driver metal dome (coaxial)
Halkaisija
25 mm
Suuntaavuus


Harmoninen särö
Vahvistimet
Vahvistimet
700 W Class D
150 W Class D
150 W Class D
Käyttöjännite
100-240 VAC 50/60Hz
Tehonkulutus
ISS-valmiustilassa
≤1.5 W
Ilman kuormaa
≤20 W
Täysi kuormitus
600 W
Jakosuodin
Liitännät
2 x Ohjaus RJ45-liittimet
Sisääntulo Analogisen signaalin sisäänmeno, XLR-naaras, balansoitu 10 kOhm
Sisääntulo Digital signal input connector XLR female 110 Ohm.
Ulostulo Digital signal output / Thru connector XLR male 110 Ohm
Jakotaajuus
Bass/Mid
320 Hz
Mid/Treble
2800 Hz
Tarkempia lisätietoja lisäksi tuoteoppaissa.
Avainteknologiat

Smart Active Monitor (SAM™)

Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)

Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)

Directivity Control Waveguide (DCW™)

Acoustically Concealed Woofers (ACW™)

Protection Circuitry

Optimized Amplifiers

Reflex Port Design

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Active Crossovers

Iso-Pod™ Stand

Versatile Mountings

Room Response Compensation
Smart Active Monitor (SAM™) älykkäät kaiutinjärjestelmät sisältävät automaattisen kalibroinnin akustiseen ympäristöön.
Kuluneen vuosikymmenen aikana sisällöntuotannon tarve on kasvanut ennätyslukemiin maailmanlaajuisesti. Tämä on aiheuttanut suuria muutoksia tuotantoyksiköiden toimintatapoihin kasvaneen työmäärän suorittamiseksi. Kasvava osa tuotannoista tehdään entistä pienemmissä työskentely-ympäristöissä. Tämä lisää merkittävästi huoneakustisia ongelmia jolloin äänentarkkailun luotettavuus heikkenee. Äänitarkkailijan tulisi pystyä luottamaan aukottomasti kaiutinjärjestelmään, jonka tulee tuottaa värittymätöntä ja särötöntä ääntä käytetystä äänenpaineesta riippumatta.
Huolellinen elektroakustinen suunnittelu toimii perustana kaikille 1200, 8200, 8300, 7200 ja 7300 –sarjojen älykkäille tarkkailukaiutintuotteille. SAM™ järjestelmän poikkeuksellisiin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa kalibrointitoiminnallisuus Autocal™, joka mittaa ja sovittaa tarkkailukaiuttimet automaattisesti akustiseen ympäristöön kompensoiden tasoerot, viive-erot, taajuusvasteiden poikkeamat sekä subwoofereiden vaiheet.
SAM™ järjestelmiä ohjataan Genelecin Loudspeaker Manager (GLM™) ohjausverkkoa ja -sovellusta käyttäen, joka mahdollistaa äärimmäisen joustavan ja luotettavan monitorointijärjestelmän luomisen. GLM 3 on intuitiivinen tarkkailukaiuttimien hallintasovellus, joka mahdollistaa jopa 45 SAM™ -tuoteperheen tarkkailukaiuttimen ja subwooferin kytkemisen järjestelmään. Autocal™ automaattisen kalibrointitoiminnallisuuden lisäksi GLM 3 sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden säätää monipuolisesti tasoja, viiveitä sekä äänenvärisuodattimia. Parametrit ja asetukset voidaan tallentaa sekä tietokoneelle, että myös jokaiseen yksittäiseen GLM™ -ohjausverkkoon liitettyyn tarkkailukaiuttimeen ja subwooferiin. Tällöin ohjausverkkoa ja sovellusta ei välttämättä tarvita varsinaista tarkkailutyötä tehtäessä.
Kaikkia SAM™ järjestelmän tarjoamia toimintoja sekä äänen väriä voidaan säätää käyttäjän tarpeiden mukaisesti. Jopa työskentelytilan ja akustisen ympäristön vaihtuessa SAM™ teknologia auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen ja johdonmukaisesti käyttäytyvän äänentarkkailujärjestelmän, joka tarjoaa neutraalin äänikuvan sekä todella alhaisen särötason.
Genelecin SAM™ -tuoteperhe tarjoaa kattavan, ratkaisukeskeisen ja älykkäästi verkottuvan järjestelmäkokonaisuuden, joka mahdollistaa sekä analogisen että digitaalisen signaalitien käyttämisen erilaisissa työskentely-ympäristöissä.
Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaalielementti tuottaa ensiluokkaisen äänikuvan.
Aikaisempien koaksiaaliratkaisujen taajuusvaste on jokseekin rosoinen, mikä johtuu rakenteelle tyypillisistä diffraktio-ongelmista. Koaksiaalirakenne kuitenkin ratkaisee keskiääni- ja diskanttielementtien sijaintieroista aiheutuvat jakotaajuusalueen ongelmat. Näistä lähtökohdista on saanut alkunsa Genelecin Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaaliteknologia: Se hyödyntää aikaisempien koaksiaaliratkaisujen edut mutta se myös korjaa niiden vakavia heikkouksia.
Ensimmäinen askel on minimoida keskiäänikartion liikepoikkeamaa, joka tehdään rajoittamalla elementin toistamaa matalien taajuuksien kaistaa. Toinen haaste on välttää diffraktiota aiheuttavat akustiset epäjatkuvuuslinjat. MDC™-koaksiaalielementin perusrakenne koostuu integroidusta keskiäänikalvo – ripustus – diskanttielementti -kokonaisuudesta. Koaksiaalielementin näkyvä osa koostuu keskiäänielementin ulkoripustuksena toimivasta joustavasta pinnasta ja sen keskellä sijaitsevasta kalottidiskanttielementistä. Sisäinen rakenne liittää keskiäänikartion diskanttielementtiin ilman akustista katkoa ja MDC™-elementti liittyy koteloon saumattomasti.
Koska havaittavia akustisia katkoja diskanttielementin ja keskiäänikartion välillä ei ole, myöskään diffraktiota ei synny. Keskiäänikartion profiili on tarkoin optimoitu ja se muodostaa integroidun suuntaimen diskanttielementin akustiselle säteilylle. Elementin ulkoreuna liittyy Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntaimeen, jolla hallitaan keskiäänisäteilijän dispersiota. Taajuusvaste kuunteluakselilla sekä sivukentässä on erittäin sulava, eikä siinä ole poikkeamia. Suuntaavuuskäyttäytyminen on erittäin hallittua.
Mullistava koaksiaalirakenne parantaa äänikuvaa sekä kokonaisäänenlaatua. Se mahdollistaa erinomaisen suoran taajuusvasteen, jonka ansiosta sisällön yksityiskohtien toisto on erittäin erottelevaa ja tarkkaa.
DCW™-koaksiaaliteknologian tärkeimmät ominaisuudet ovat:
- Diffraktiovapaa liitos diskanttielementin ja keskiäänikalvon välissä.
- Diffraktiovapaa liitos keskiäänikalvon ja DCW™-suuntaimen välissä.
- Genelecin kehittämä keskiäänikalvotekniikka – laminaattirakenne, jossa yhdistyvät jäykkä kartio ja elastiset, häviöttömät materiaalit esimerkiksi ulkoripustuksessa
- Keskiäänikalvo- ja ulkoripustusrakenne, joka vaimentaa mahdolliset epälineaarisuudet.
Näiden ominaisuuksien edut:
- Tasaisempi taajuusvaste.
- Elementit käyttäytyvät johdonmukaisesti koko toimintakaistallaan.
- Merkittävästi hallitumpi suuntaavuus kriittisellä taajuuskaistalla.
- Ripustuksen tasapainoinen dynamiikka minimoi akustista säröä.
- Rakenne mahdollistaa etulevyn optimoidun käytön säilyttäen 8000-sarjan muotoilun ja edut.
Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -kotelo tuottaa värittymättömän äänen.
Etulevyn akustisista epäjatkuvuuskohdista syntyvä diffraktio on tyypillinen vapaasti sijoiteltavan kaiuttimen ongelma. Kotelon terävät kulmat aiheuttavat heijastuksista johtuvia toisioäänilähteitä, jotka värittävät ääntä ja heikentävät äänikuvan tarkkuutta.
Parantaakseen vapaasti sijoiteltavan kaiuttimen taajuusvasteen sekä tehovasteen tasaisuutta, Genelec on kehittänyt innovatiivisen Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -kaiutinkotelon, jossa on kaarevat sivut sekä pyöristetyt kulmat. Poikkeuksellisen tasaisen taajuusvasteen lisäksi kotelorakenteella saavutetaan erinomaiset äänikuvaominaisuudet.
Kompaktin ja tyylikkään ulkoasun saavuttamiseksi kotelon materiaaliksi on valittu painevalettu alumiini, joka mahdollistaa kotelon kokoon suhteutettuna suuren sisätilavuuden bassoelementin herkkyyden maksimoimiseksi. Alumiini on kevyttä, jäykkää ja hyvin vaimentavaa, joten se on erinomainen materiaali ohutseinäisen ja akustisesti "kuolleen" kotelon valmistamiseen. Alumiinikotelo suojaa tehokkaasti elektromagneettiselta säteilyltä ja se toimii myös vahvistimien jäähdytyselementtinä. Kotelo valetaan kahtena kappaleena, jolloin se pystytään avaamaan helposti esimerkiksi huoltoa varten.
Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntain integroidaan MDE™-koteloon hallitun suuntaavuuden saavuttamiseksi. Vakiosuuntaavuuden alarajataajuus määräytyy suuntaimen koon perusteella, jolloin suuremmalla suuntainpinta-alalla saavutetaan hallitumpi suuntaavuuskäyttäytyminen. Hallittu sivukenttäsäteily mahdollistaa suuren käyttökelpoisen kuuntelualueen, mikä on erittäin tärkeää monikanavaisessa äänentarkkailussa. Hallittu suuntaavuus vähentää myös rajapintaheijasteiden merkitystä, jolloin monitorointijärjestelmä toimii johdonmukaisesti erilaisissa akustisissa ympäristöissä.
Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntain tuottaa tasaisen taajuusvasteen laajalle kuuntelualueelle.
Vallankumouksellinen Directivity Control Waveguide™ (DCW™) -teknologia parantaa huomattavasti suoraan säteilevän monitiekaiuttimen suorituskykyä.
Tavoite on sovittaa taajuusvaste ja elementtien suuntaavuus kaiuttimessa. Lopputuloksena saavutetaan erinomainen taajuusvaste sekä kaiuttimen akustisella akselilla että sivusta mitattuna.
Parantunut kontrolloitu suuntaavuus vähentää huoneheijastumia kuuntelupaikalle. Tämä parantaa stereokuvaa ja asettaa vähemmän vaatimuksia huoneakustiikalle.
DCW-teknologia parantaa elementin herkkyyttä jopa +6 dB:ä, mikä mahdollistaa suuremman kokonaisäänenpaineen vähentäen samalla säröä ja parantaen luotettavuutta.
###DCW™-suuntaimen tärkeimmät edut:
- Tasainen taajuusvaste laajemmalle kuuntelualueelle
- Parantunut suoran äänen suhde heijastuneeseen ääneen vähentää tilan vaikutusta lopputulokseen
- Tarkempi stereokuva
- Parantunut elementtien hyötysuhde
- Järjestelmän suurempi maksimiäänenpaine
- Pienentynyt elementtien särö
- Vähemmän kaiutinkotelon reunan aiheuttamaa äänen heijastumista
- Parantunut elementtien luotettavuus, koska saman äänenpaineen tuottamiseen tarvitaan vähemmän tehoa ja pienempi kalvon liikepoikkeama
Acoustically Concealed Woofers (ACW™) -bassoelementit takaavat hallitun suuntaavuuden matalille taajuuksille saakka.
The Ones -kolmitiekaiuttimessa on uudenlaiset Acoustically Concealed Woofer (ACW™) -bassoelementit. Kotelon etulevyn taakse piilotetut elementit säteilevät kotelon päissä olevien aukkojen kautta.
Kahden bassoelementin sijoitus laajentaa akustisesti koaksiaalisen säteilykäyttäytymisen matalille taajuuksille. Kahden toisistaan tietyllä etäisyydellä sijaitsevan bassoelementin järjestelmä käyttäytyy akustisesti matalien taajuuksien suuntaavuuden osalta yhden suuren elementin tavoin. Kahden bassoelementin järjestelmä laajentaa hallitun suuntaavuuden matalammille taajuuksille kotelon etulevyn pituuden sallimissa rajoissa.
ACW™-teknologian ansiosta bassoelementit ja kotelon aukot ovat akustisesti läpinäkymättömiä keskiääni- ja diskanttitaajuuksia toistavalle Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaalielementille. Säteilyaukkojen koko on optimoitu suunnitteluvaiheessa ja niiden kaarevuus minimoi säröä.
ACW™-rakennetta hyödynnettäessä koko etulevyn pinta-alaa voidaan käyttää yhtenä jättimäisenä Maximized Directivity Control Waveguide (MaxDCW™) -suuntaimena, joka on integroitu Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -koteloon.
ACW™-teknologia tarjoaa huomattavasti suuremman kaiuttimen matalien taajuuksien suuntaavuuskäyttäytymisen kompaktissa kotelossa. Hallittu matalien taajuuksien suuntaavuus vähentää huoneen aiheuttamia haittavaikutuksia merkittävästi.
Yliohjauksen suojapiiri takaa turvallisen käytön ja elementtien pitkäikäisyyden.
Kriittisissä audiotuotantoympäristöissä on ratkaisevaa, että monitorointijärjestelmä on luotettava ja aina käytettävissä. Yksi tärkeimmistä syistä Genelecin menestykseen lähetystarkkaamokäytössä on tuotteidemme luotettavuus. Luotettavuuden takeena on sisäinen suojapiiri, joka on ollut kaikissa tuotteissa vuodesta 1978 lähtien.
Suojapiiri ehkäisee elementtien vikatiloja havaitsemalla signaalitasoja. Mikäli signaalissa esiintyy yhtäkkisiä piikkejä tai jatkuvia liian korkeita tasoja, suojapiiri laskee signaalin tasoa automaattisesti. Suojapiirin toiminta ei luonnollisestikaan vaikuta äänenlaatuun millään tavalla työskenneltäessä kaiuttimen määritellyissä käyttöolosuhteissa. Se vain ehkäisee signaaleja rikkomasta kaiutinta.
Suojapiirin ominaisuudet ja edut:
- Laskee signaalin tasoa tarvittaessa (esimerkiksi kun elementin äänikäämin lämpötila saavuttaa turvarajan), mikä parantaa kaiuttimen luotettavuutta merkittävästi.
- Jokaisen kaiuttimen ja alabassokaiuttimen sopiva suojapiirirakenne sallii järjestelmän äänitason maksimoimisen.
Elementtikohtaisesti optimoidut tehovahvistimet.
Elektroniset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistan osiin, jotka voidaan ohjata erillisiin vahvistimiin. Vahvistimet on liitetty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin muuntimiin.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa aktiivinen jakosuodin tarvitsee kaksi vahvistinta: yhden bassoelementille ja toisen diskanttielementille. Vahvistimet liitetään suoraan aktiivikaiuttimien elementteihin, jolloin vahvistimien kuormitus on tunnettu ja yksinkertaisempi. Jokaisella elementtikohtaisella vahvistimella on vain rajallinen taajuusalue, jota se vahvistaa (vahvistin sijoitetaan aktiivisen jakosuotimen taakse), mikä yksinkertaistaa rakennetta.
Aktiivisella rakenteella on useita etuja:
- Vahvistimet liitetään suoraan kaiutinelementteihin, mikä tehostaa vahvistimien elementin äänikäämin vaimennuksen hallintaa ja vähentää dynaamisten muutosten esiintymistä elementin sähköominaisuuksissa. Se saattaa parantaa järjestelmän siirtymävastetta.
- Vahvistimen lähtövaatimukset ovat pienemmät. Kun energiaa ei mene hukkaan passiivisen jakosuotimen komponenteissa, vahvistimen tehovaatimukset ovat huomattavasti pienemmät (jopa puolta pienemmät joissakin tapauksissa) ilman, että kaiuttimen akustinen teho heikkenee. Tämä saattaa pienentää kustannuksia ja parantaa äänenlaatua ja järjestelmän luotettavuutta.
- Kun vahvistimen ja elementin välissä ei tapahdu hävikkiä, saavutetaan äärimmäinen akustinen tehokkuus.
- Aktiivinen teknologia pystyy tuottamaan ylivoimaisen äänentoiston suhteessa kokoon ja matalaan alarajataajuuteen.
- Kaikki kaiuttimet toimitetaan tehtaalla sovitettuina järjestelminä (vahvistimet, jakosuotimet ja kotelo-elementtijärjestelmät).
Edistynyt refleksiputken muotoilu parantaa bassotoiston ulottuvuutta.
Genelec käytti bassorefleksirakennetta jo ensimmäisessä tarkkailukaiuttimessaan S30:ssa vuonna 1978. Genelec on siitä lähtien tutkinut ja kehittänyt refleksiputken suorituskykyä sekä tehokkuutta. Kehitystyön tavoite on ollut parantaa bassotoiston ulottuvuutta ja äänenpainekapasiteettia erinomaisen matalien taajuuksien artikulaation ja tarkkuuden tuottamiseksi.
Sekä bassoelementti että refleksiaukko vaikuttavat refleksikotelon kokonaissäteilyyn. Suurin osa säteilystä on lähtöisin elementistä, mutta refleksikotelon resonanssitaajuudella elementin liikepoikkeaman amplitudi on pieni, jolloin suurin osa säteilystä tulee aukosta.
Virtausnopeuden minimoimiseksi putken poikkipinta-alan täytyy olla suuri. Kaiutinkotelon koko rajoittaa usein refleksiputken pituutta.
Pitkä kaareva refleksiputki maksimoi ilmavirtauksen, jotta kaiutin pystyy tuottamaan syvän bassotoiston ilman kompressiota. Putki päättyy leveään pyöreäreunaiseen aukkoon, joka sijaitsee kotelon takana minimoiden putken virtausääniä ja tuottaen erinomaisen bassoartikulaation.
Putken kaareva muoto on tarkoin suunniteltu ja se vähentää virtausääniä, kompressiota ja säröä. Putken sisäpään muotoilu minimoi suorille refleksiputkille tyypillisiä yskähdysääniä ja turbulenssia.
Huolellisesti suunniteltu refleksiputken rakenne vähentää bassoelementin liikepoikkeamaa ja parantaa matalien taajuuksien toiston lineaarisuutta sekä äänenpainekapasiteettia.
Intelligent Signal Sensing (ISS™) -valmiustilatoiminto vähentää virrankulutusta.
Genelec kehitti vuonna 2013 Intelligent Signal-Sensing -piirin, joka täyttää sekä ErP-direktiivin vaatimukset että Genelecin omat direktiiviä tiukemmat vastuullisuusvaatimukset.
ISS™-piiri seuraa kaiuttimien signaalinsyöttöä ja havaitsee, milloin signaali on käytössä. Jos ISS-piiri ei havaitse audiosignaalia hetkeen, se asettaa kaiuttimen valmiustilaan, jossa kaiuttimen virrankulutus on alle 0,5 wattia. Kun syöttösignaali havaitaan, kaiutin kytkeytyy päälle itsestään. Kaiutinjärjestelmä alkaa siis säästää sähköä heti, kun työskentely katkeaa.
Jokaisen kaiuttimen taustalevyssä on huonevasteen säätimien vieressä ISS Disable -kytkin. Kun päävirtakytkin on asennossa ON, ISS™-toiminto on oletusarvoisesti päällä.
Jos ISS-toimintoa ei haluta käyttää, se voidaan poistaa käytöstä kääntämällä ISS Disable -kytkin asentoon ON. Tällöin kaiuttimen virransyöttöä ohjataan päävirtakytkimestä.
Päävirtakytkin katkaisee kaiuttimen virransyötön kokonaan.
Aktiivisessa jakosuotimessa käsitellään linjatasoista signaalia.
Aktiiviset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistoihin, jotka ohjataan erillisiin tehovahvistimiin. Vahvistimet on kytketty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin kaiutinelementteihin.
Aktiivikaiuttimissa käytetään sekä digitaalisia että analogisia jakosuotimia. Genelecin digitaalisissa aktiivijakosuotimissa on myös muita signaalinkäsittelytoiminnallisuuksia, kuten elementtien suojaus, lentoaikakompensointi ja taajuuskorjaus.
Genelecin analogisissa aktiivijakosuotimissa perustuu elektronisiin komponentteihin, jotka käsittelevät matalatasoista signaalia ennen tehovahvistusta. Aktiiviset jakosuotimet eroavat toimintaperiaatteeltaan passiivisista jakosuotimista, joissa käsitellään voimakkaita signaaleja, suurta virtaa ja toisinaan myös suurta jännitettä.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa tulosignaali jakosuodatetaan kahdelle erilliselle tehovahvistimelle, joista toinen ohjaa bassoelementtiä ja toinen diskanttielementtiä.
Aktiivisella jakosuodinteknologialla on useita etuja:
- Elementin sähködynaamiset muutokset eivät vaikuta taajuusvasteeseen.
- Signaalia voidaan säätää joustavasti käytettävän elementin ominaisuuksien mukaisesti.
- Jokaisen elementin tulosignaali prosessoidaan ja vahvistetaan yksilöllisesti. Yksittäisten elementtien signaalit eivät häiritse toisiaan, mikä vähentää keskeismodulaatiosäröä ja yliohjausongelmia.
- Elementtien välisiä herkkyyseroja voidaan kompensoida.
- Elementin ominaisuuksiin liittyviä taajuus- ja vaihevasteen poikkeamia voidaan kompensoida halutulla päästökaistalla.
- Aktiivinen jakosuodin mahdollistaa lisäksi taajuusvasteen säätämisen sekä kaiuttimen optimoinnin kaiutinjärjestelmään ja erilaisiin kuunteluympäristöihin ilman ulkoisia taajuuskorjaimia. Tuloksena on yksinkertainen, luotettava, tehokas, tarkka ja johdonmukaisesti käyttäytyvä aktiivikaiutinjärjestelmä.
Mekaanisia värinöitä vaimentava Iso-Pod™ -alusta parantaa äänikuvan tarkkuutta.
Vaikka vapaasti seisovien kaiuttimien alle suositellaan yleisesti tukevia jalustoja, on varsin yleistä että kaiuttimet sijoitetaan suoraan pöydälle tai äänipöydän mittarisillalle. Tällaisesta sijoituksesta aiheutuu kuitenkin haitallisia lieveilmiöitä: Kaiuttimen suuntaus kohti kuulijaa on vaikeaa ja kaiuttimen sekä alustan välille syntyy haitallisia mekaanisia värinöitä. Kaiuttimen ollessa pöydällä työtasosta aiheutuu heijastumia, jotka aiheuttavat kampasuodinilmiöstä johtuvaa taajuusvasteen vääristymistä.
Genelec on kehittänyt näiden ongelmien ratkaisemiseksi tehokkaan ja käytännöllisen Isolation Positioner/Decoupler (Iso-Pod™) -alustan, joka kiinnitetään jousella kaiuttimen alumiinikoteloon. Alusta on valmistettu joustavasta kumimaisesta materiaalista. Tukevasti sekä pysty- että vaaka-asentoon Iso-Pod-alustan päälle asettuvaa kaiutinta voidaan kallistaa ±15 asteen kulmaan. Kaiuttimen akustinen akseli voidaan kohdistaa tarkasti kohti kuuntelijaa säätämällä kaiuttimen kulmaa Iso-Pod-alustan päällä.
Mekaaniset eristys- ja vaimennusominaisuudet vähentävät tukipinnoista syntyvän haitallisen värähtelyn aiheuttamaa keskiäänen värittymistä.
Innovatiivinen Iso-Pod™-alusta on oleellinen osa Genelecin kaiutinmuotoilua ja se tarjoaa huomattavia käytettävyyteen sekä äänenlaatuun vaikuttavia etuja.
Monipuoliset kiinnitysvaihtoehdot soveltuvat useimpiin asennusratkaisuihin.
Genelecin kaiuttimissa on monipuoliset ripustusmahdollisuudet, jotka tekevät asennuksesta helppoa kaikissa kohteissa. Oikein sijoitetut kaiuttimet käyttäytyvät ihanteellisesti erilaisissa käyttöympäristöissä.
Laaja lisävarustevalikoimamme ja painevalettujen alumiinikoteloiden takalevyihin integroidut kiinteät M6-kiinnityspisteet tarjoavat ratkaisun useimpiin asennustilanteisiin. Pienissä kaiutinmalleissa kotelon pohjassa on 3/8-tuuman kierreinsertti, jota käyttäen kaiutin voidaan asentaa tukevaan mikrofonitelineeseen tai jalustaan. Suuremmissa ja painavammissa malleissa on M10-kiinnityspisteet. Lattiatelineisiin on saatavilla myös mallikohtaiset Iso-Pod jalusta-adapterit, joiden avulla saavutetaan kattavat säätömahdollisuudet sekä hyvä mekaaninen eristys kaiuttimen ja jalustan välille.
Näiden ominaisuuksien ansiosta tuotteitamme käytetään nykypäivänä ammattikäyttökohteiden lisäksi sekä julkistiloissa että kotikohteissa kaikkialla maailmassa.
Huonevasteen kompensointi mahdollistaa kaiuttimen sovittamisen akustiseen ympäristöön.
Huoneakustiikan ja kaiuttimen säteilyn välinen suhde on monimutkainen asia. Jokainen tila vaikuttaa tarkkailukaiuttimen vasteeseen omalla tavallaan – esimerkiksi heijastavat ja vaimentavat tilat – samoin kuin kaiuttimen sijoittaminen seinää vasten tai irti seinästä.
Kaikissa Genelecin kaiutinjärjestelmissä on huonevasteen korjaus, joka kompensoi tilan vaikutuksia äänentoistoon ja tuottaa tasaisen taajuusvasteen kuuntelupaikassa.
Analogiset järjestelmät
Genelecin analogiset kaiutinjärjestelmät tarjoavat monipuoliset huonevasteen säätömahdollisuudet. Säätömahdollisuuksia ovat (kaiutinmallista riippuen):
- Bass Roll-Off ja Bass Tilt
- Treble Tilt ja Treble Roll-Off
- Bass Level
- Midrange Level
- Treble Level
- Desktop Control
Matalilla taajuuksilla käytettävissä on kaksi pääsäätöä. Bass Tilt toimii hyllysuodattimena, kun taas Bass Roll-off sallii optimoida matalien ja erittäin matalien taajuuksien taajuusvastetta eri kohteissa. Bass, Midrange ja Treble Level ovat käytettävissä isoissa järjestelmissä. Nämä säädöt optimoivat eri päästökaistojen välistä suhteellista tasapainoa.
Kunkin kaiuttimen käyttöohje ja datalehti sisältävät luettelon erilaisten asennusten ensisijaisista huonevasteasetuksista. Ne on määritetty pitkän käytännön kokemuksemme ja erilaisissa akustiikkaympäristöissä tekemiemme mittausten perusteella.
Smart Active Monitor (SAM™) -tarkkailukaiuttimet
Genelecin SAM-järjestelmät ovat kokonaisvaltainen, ratkaisukeskeinen, älykkäästi verkostoituva tuotevalikoima, jonka kaikki tuotteet käyttävät Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) -ohjelmistoa ja automaattisesta AutoCal™-kalibrointitekniikkaa.
Genelec AutoCal on alan ensimmäinen täysin integroitu ja automaattinen prosessi GLM-ohjausverkkoon liitettyjen kaiuttimien mittaamiseen, analysointiin ja kalibrointiin. Järjestelmä mittaa kuuntelualueen vasteen ja tekee tarvittavat kompensaatiot matalilla ja matalilla keskitaajuuksilla ja minimoi näin huoneakustiikkaa heikentävät poikkeamat ja eri kuuntelupaikkojen väliset erot. AutoCal sovittaa kaikkien verkon kaiuttimien suhteelliset tasot, kompensoi etäisyyseroja ja säätää kaikkien verkon alabassokaiuttimien jakosuodinvaiheet (AutoPhase).
Acoustic Response Editor tarjoaa tarkan graafisen esityksen mitatusta vasteesta, suodatuksen kompensoinnista ja kunkin kaiuttimen järjestelmävasteesta sekä mahdollisuuden akustiikka-asetusten manuaaliseen säätämiseen.
He credits his versatility in part to his history as a bass player: “Being a bassist first, I think, gave me an advantage in my work. It trained my ears in a particular way, to hear the big picture, support the ensemble, listen to the drums and singer, and when to trim the fat, so to speak. And I think it also got me thinking in terms across genres, whether it’s jazz, rock, R&B, or something else. Not every producer is an instrumentalist first, but for me I think it’s shaped the way I approach this work, and it’s led to some great projects and successes in my career.” Recently his path led to a relocation from L.A. (where he was based for over 15 years) to Gallatin, TN – just north of Nashville, where he now lives and works in a 5000-square-foot state-of-the-art studio. And a key component of his new setup is his pair of W371A Smart Active Woofer Systems and 8361A Smart Active Monitors™ from Genelec, which he sourced through Vintage King in Nashville.
He recalls, “I had made the decision to move to the Nashville area, but the original plan was to move into a small setup where I could do just some pre-production work but do the real work at Nashville’s great studios. But this five-acre property came up in Gallatin, and I couldn’t really turn it down! Its previous owner built it, and he was a studio designer by trade. It’s a gorgeous space. And then tragically the pandemic hit, but I’m now fortunate to have a fully-decked-out space to call my own. I often work with a dedicated tracking engineer, and this setup is great for that. It’s my dream scenario.”
Elizondo has been a Genelec user for years, having previously relied on a pair of 1031’s for much of his work. So when he reached out to a trusted friend who has his finger on the pulse of the latest and greatest audio products, and the friend recommended Genelec 8361A monitors and the W371A systems for the new space, Elizondo did not hesitate to commit. “I ordered them right away, ‘sight-unheard,’” he laughs.
Other gear at the new space includes an SSL 4056 E/G console, a Neve BCM10, an Ampex MM1000 tape machine, an eight-track Scully 280B tape machine and an Endless Analog CLASP tape-to-digital converter. And the Genelecs fit right in. He recalls, “Initially, I figured the Genelec 8361A’s and the W371A’s would be my ‘mains,’ and I’d rely on a different set as nearfields, but I’ve ended up using the Genelecs for both applications. I remember when we got the monitors set up, and I brought up some of my go-to test mixes and favorite albums to listen to, and I just instantly felt like I was immersed in this music. The low end is important to me, and the low end felt punchy and defined and not at all muddy – I knew that what I was hearing was totally accurate. I kept on pulling up more records, trying to find some fault with my new Genelec five-way system, but there wasn’t any fault to be found. After several hours listening to different records, everything just felt great. And I recognized the feeling in terms of continuity from my previous Genelecs – this is definitely part of that heritage, but the next generation of it.”
Elizondo is particularly fond of Genelec’s GLM software and the AutoCal protocol, which automatically calibrates the monitors for a room and allows for multiple adjustable sweet spots as presets. “Currently I have three sweet spots set up in the control room that I can toggle between – one for my main position, one at the client sofa behind me, and one at a sidecar workstation, where I do some programming work on another rig at the side of the room. I can push a button, and it feels like the Genelecs are right in front of me no matter where I’m positioned. It’s a game changer. And with clients, to be able give them the sweet spot where they’re already seated – that can really help keep the flow of ideas going, rather than stopping everything to say, ‘hey, come sit in my chair and hear what I’m hearing.’ AutoCal is like magic.”
And he’s been putting the new setup to good use, with new projects from Lake Street Dive and Twenty One Pilots in the works, as well as a major country artist. “I try to put a high level of polish into everything I work on, so even if it’s at the pre-production stage of a project, it can sound like a final mix when it leaves my facility. The combination of the Genelec 8361A’s and the W371A’s really let me apply that level of professionalism to this music, so my engineer and I know that what we hear is accurate and will translate across different setups and speaker rigs and car stereos. I’m proud to be able to offer that level of detail in what I do, and Genelec helps make it happen.”
In many ways, the fundamentals of music production have not changed: writing a song, then going into a recording studio with an engineer and a producer and putting it all together. On the other hand, Tyler Costantino — TyCo, to his friends and colleagues — and his PNDA Studios, in Haddonfield, NJ, just across the Delaware River from Philadelphia, are emblematic of how music production has evolved with the rise of social media. The Full Sail University graduate and his partner, Kate Nece, who does video editing, have some of what would be considered traditional music clients, including several successful singer-songwriters. But much of PNDA’s success is based around TyCo’s astute understanding of how music and social media intertwine.
He produces and also manages several high-profile influencers — creatives whose talents are often less traditional but no less impactful on a digital landscape. They include Mark Thomas, aka Duhitzmark, who boasts millions of followers and was one of the first and biggest stars on the social media app Musical.ly (later merged with the wildly popular app TikTok), Nashville country/pop artist Dalton Mauldin, and JJ Hannon, whose Instagram account has 1.3 million followers. Tyco, knowing the influencer space on all social media platforms, has also used TikTok to market artists for major record labels.
Collectively, PNDA’s network of influencers has over 500 million followers and has millions of fans on Instagram, Twitter, and YouTube.
TyCo’s studio is equally unconventional. A console was kept in place for a while after it was opened nearly five years ago, mainly as a reference point for new clients who might have been expecting a more typical studio environment. But the facility’s black & white design aesthetic and its spare, modernistic vibe reflect how music production has moved into an almost post-technological, software-driven space – the console wasn’t being used, so it was an easy decision to sell it to a more conventional studio space that would put it to great use. But beneath its minimalistic sheen, PNDA Studios is built to let creativity flourish, to let those who work there hear what needs to be heard, just as the best classic studios of the last century were able to. So the console may be gone, but one traditional element of elite studios cannot be sacrificed: state-of-the-art studio monitoring.
That’s where Genelec comes in. TyCo first heard Genelec 1031s as a student at Full Sail. “I fell in love with them immediately,” he recalls. “When it came time for my first studio, which was more traditional, I went with the 8050s. I stayed with those for eight years.” For the latest iteration of his workspace, TyCo continued with Genelec, but this time moved on to the 8361A 3-Way Coaxial Smart Active Studio Monitors – the largest system in Genelec’s “The Ones” series.
And while they offered him the same accuracy and authenticity that Genelec is revered for (as well as Genelec’s Smart Active Monitoring technology and GLM calibration software that adapts itself to the room), this generation of Genelec also satisfied his design-aesthetic needs, with a stark white-and-black motif that perfectly matches the rest of the studio. “I literally built this studio around these speakers, both in terms of monitoring and in terms of the look,” he says. “The 8361s give me the sound, the low end, that I need to mix pop and R&B records without the need for a sub. I can turn them up and not lose the sound quality. They’re the perfect speakers for what I do. And they look great.”