7380 tarjoaa entistä suuremmat voimavarat, äänenpaineen, matalalle ulottuvan toiston ja erittäin monipuolisen bassotaajuuksien hallinnan.
7380A SAM™ Studiosubwoofer

Active Crossovers

Bass Management

SPL
119 dB

Taajuusvaste
16 Hz - 100 Hz (-6dB)

Mitat
H 685 x W 718 x D 492 mm, (muunna tuumiksi)

Suurempien järjestelmien bassonhallintaan
SAM-kaiutinperheen jäsenenä 7380 toimii saumattomasti GLM-ohjelmiston ja muiden SAM-perheen aktiivikaiutinten kanssa. Laajojenkin järjestelmien yhteensovittaminen, kalibrointi ja hallinta on vaivatonta GLM:n ja sen sisältämän AutoCal-huonekorjauksen avulla. Bassonhallinta voidaan tehdä keskitetysti, jolloin kaikkien kanavien audiosignaali kulkee subwooferin kautta, tai hajautetusti, jolloin signaalitiet kulkevat suoraan järjestelmän jokaiseen kaiuttimeen ja subwooferiin. 7380 sisältää myös perinteiset DIP-kytkimet ja analogisten liitäntöjensä ansiosta sitä voidaan tarvittaessa käyttää myös perinteisten, analogisten aktiivikaiuttimien kanssa.

Vaativimpiin ammattisovelluksiin
7380:ssa on 7.1 -kanavaiset analogiset anto- ja ottoliitännät ja 1/1 AES/EBU otto- ja antoliitäntä jota voidaan käyttää digitaalisen stereosignaalin toistoon tai lisävarusteena saatavan Genelec 9301 Digital Interfacen avulla täysin digitaalisen 7.1 -järjestelmän kytkemiseen. 7380 on suunniteltu vaativimpaan käyttöön musiikkituotannossa, jälkituotannossa tai elokuva- ja radio/TV –työssä ja kaikkialla muuallakin, missä tarvitaan voimakasta ja tarkkaa bassotoistoa.
Genelec
7380A SAM™ Studiosubwoofer
1 x 7380A subwoofer
1 x virtajohto 1,8 m
1 x RJ45 kaapeli 5 m
1 x käyttöohje
7380A SAM™ Studiosubwoofer
Palkinnot
Tekniset tiedot

SPL
119 dB

Vahvistimen teho
800 W Basso (Class D)

Taajuusvaste
16 Hz - 100 Hz ("-6 dB")

Kaiutinelementtien mitat
⌀ 381 mm Basso (muunna tuumiksi)

Mitat
H 685 x W 718 x D 492 mm, (muunna tuumiksi)

Paino
69 kg / 152.1 lb

Liitännät
8 x XLR Analoginen Sisääntulo
8 x XLR Analoginen Ulostulo
1 x XLR Analoginen Sisääntulo
1 x XLR Analoginen Ulostulo
1 x XLR AES/EBU Sisääntulo
1 x XLR AES/EBU Ulostulo
2 x RJ45 Ohjaus
7380A SAM™ Studio Subwoofer
Tekniset tiedot
Järjestelmän tiedot
Taajuusvaste
Alarajataajuus -6 dB
16 Hz
Ylärajataajuus -6 dB
100 Hz

SPL
Maksimiäänenpaine Maximum peak SPL output with random pink noise, measured in half space at 1 meter.
≥123 dB
Hetkellinen maksimiäänenpaine Maximum short term sine wave SPL output averaged from 30 to 85 Hz, measured in half space at 1 meter.
≥119 dB
Akustinen pohjakohinataso
Akustinen pohjakohinataso Self generated noise at 1 m on axis (A-weighted).
≤5 dB
Paino
Paino69 kg (152.1 lb)
Mitat
Korkeus
685 mm
Leveys
718 mm
Syvyys
492 mm

Kotelo
Kotelotyyppi
Reflex port
Kaiutinelementit
Kaiutinelementtityyppi
Cone
Halkaisija
381 mm
Harmoninen särö
Vahvistimet
Vahvistimet
800 W Class D
Käyttöjännite
100-240 VAC 50/60Hz
Tehonkulutus
ISS-valmiustilassa
≤2 W
Ilman kuormaa
≤40 W
Täysi kuormitus
600 W
Jakosuodin
Liitännät
8 x Sisääntulo 7.1 Analogue XLR input connectors XLR female, balanced 10 kOhm.
8 x Ulostulo 7.1 Analogue XLR output connectors XLR male.
Sisääntulo Link In connector.
Ulostulo Link Out connector.
Sisääntulo Digital signal input connector XLR female 110 Ohm.
Ulostulo Digital signal output / Thru connector XLR male 110 Ohm.
2 x Ohjaus RJ45-liittimet
Tarkempia lisätietoja lisäksi tuoteoppaissa.
Avainteknologiat

Active Crossovers

Bass Management

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology

Optimized Amplifiers

Protection Circuitry

Smart Active Monitor (SAM™)
Aktiivisessa jakosuotimessa käsitellään linjatasoista signaalia.
Aktiiviset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistoihin, jotka ohjataan erillisiin tehovahvistimiin. Vahvistimet on kytketty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin kaiutinelementteihin.
Aktiivikaiuttimissa käytetään sekä digitaalisia että analogisia jakosuotimia. Genelecin digitaalisissa aktiivijakosuotimissa on myös muita signaalinkäsittelytoiminnallisuuksia, kuten elementtien suojaus, lentoaikakompensointi ja taajuuskorjaus.
Genelecin analogisissa aktiivijakosuotimissa perustuu elektronisiin komponentteihin, jotka käsittelevät matalatasoista signaalia ennen tehovahvistusta. Aktiiviset jakosuotimet eroavat toimintaperiaatteeltaan passiivisista jakosuotimista, joissa käsitellään voimakkaita signaaleja, suurta virtaa ja toisinaan myös suurta jännitettä.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa tulosignaali jakosuodatetaan kahdelle erilliselle tehovahvistimelle, joista toinen ohjaa bassoelementtiä ja toinen diskanttielementtiä.
Aktiivisella jakosuodinteknologialla on useita etuja:
- Elementin sähködynaamiset muutokset eivät vaikuta taajuusvasteeseen.
- Signaalia voidaan säätää joustavasti käytettävän elementin ominaisuuksien mukaisesti.
- Jokaisen elementin tulosignaali prosessoidaan ja vahvistetaan yksilöllisesti. Yksittäisten elementtien signaalit eivät häiritse toisiaan, mikä vähentää keskeismodulaatiosäröä ja yliohjausongelmia.
- Elementtien välisiä herkkyyseroja voidaan kompensoida.
- Elementin ominaisuuksiin liittyviä taajuus- ja vaihevasteen poikkeamia voidaan kompensoida halutulla päästökaistalla.
- Aktiivinen jakosuodin mahdollistaa lisäksi taajuusvasteen säätämisen sekä kaiuttimen optimoinnin kaiutinjärjestelmään ja erilaisiin kuunteluympäristöihin ilman ulkoisia taajuuskorjaimia. Tuloksena on yksinkertainen, luotettava, tehokas, tarkka ja johdonmukaisesti käyttäytyvä aktiivikaiutinjärjestelmä.
Monikanavainen bassonhallintajärjestelmä suodattaa matalat taajuudet subwooferin toistettavaksi.
Bassonhallinnan periaate on, että pääkanavien ja Low Frequency Effect (LFE) -kanavan bassosisältö ohjataan ja toistetaan vain niitä käsittelemään kykenevistä kaiuttimista eli joko pääjärjestelmäkaiuttimista tai yhdestä tai useammasta alabassokaiuttimesta.
Stereoäänentoistossa tulee toistaa signaalit 20 hertsistä 20 kilohertsiin. Suuret monitietarkkailukaiutinjärjestelmät toistavat tällaiset laajat taajuuskaistat tasaisesti. Monikanavaisten äänentoistojärjestelmien, ammattimaisten äänentoistojärjestelmien ja kotiäänentoistojärjestelmissä on pystyttävä toistamaan jokaisen kanavan taajuudet 20 hertsistä 20 kilohertsiin. Se vaatii pääkaiuttimien, alabassokaiuttimien ja jakosuodinelektroniikan yhteistoimintaa.
Bassonhallintajärjestelmä käyttää joko analogisia elektroniikkapiirejä tai ohjelmistopohjaista suodatusta, joka suodattaa matalien taajuuksien informaation pääkanavilta ja ohjaa sen yhteen tai useampaan alabassokaiuttimeen.
LFE-kanavaa voidaan monitoroida myös alabassokaiuttimen kautta ja lisätä muiden pääkanavien mataliin taajuuksiin. Siksi bassonhallinnan tärkein tavoite on taata kaikkien kanavien koko taajuuskaistan tarkka monitorointi.
Bassonhallinnan etuja:
- Alabassokaiutin laajentaa järjestelmän taajuusvasteen kuultavien taajuuksien alarajalle.
- Kun tarkkailukaiutin ei toista matalia taajuuksia, se voi tuottaa suuremman enimmäisäänitason.
- Optimoitu matalien taajuuksien toisto saavutetaan soveltuvalla alabassokaiuttimen sijainnilla, jolloin tarkkailukaiuttimet voidaan sijoittaa vapaammin.
- Alabassokaiuttimen toiston taso ja vaihe sovitetaan tarkkailukaiuttimiin, jolloin saavutetaan tasainen ja tarkka äänentoisto alas 19 hertsiin asti ja jakosuodinpisteen läpi.
- LFE-kanavan ulostulotaso (0 tai +10 dB pääkanavilla) voidaan valita lähdetyypin mukaisesti tarkan äänentoiston tuottamiseksi.
- Kun alabassokaiutin voidaan ohittaa, pystytään määrittämään alabassokaiuttimen kuultava teho.
Intelligent Signal Sensing (ISS™) -valmiustilatoiminto vähentää virrankulutusta.
Genelec kehitti vuonna 2013 Intelligent Signal-Sensing -piirin, joka täyttää sekä ErP-direktiivin vaatimukset että Genelecin omat direktiiviä tiukemmat vastuullisuusvaatimukset.
ISS™-piiri seuraa kaiuttimien signaalinsyöttöä ja havaitsee, milloin signaali on käytössä. Jos ISS-piiri ei havaitse audiosignaalia hetkeen, se asettaa kaiuttimen valmiustilaan, jossa kaiuttimen virrankulutus on alle 0,5 wattia. Kun syöttösignaali havaitaan, kaiutin kytkeytyy päälle itsestään. Kaiutinjärjestelmä alkaa siis säästää sähköä heti, kun työskentely katkeaa.
Jokaisen kaiuttimen taustalevyssä on huonevasteen säätimien vieressä ISS Disable -kytkin. Kun päävirtakytkin on asennossa ON, ISS™-toiminto on oletusarvoisesti päällä.
Jos ISS-toimintoa ei haluta käyttää, se voidaan poistaa käytöstä kääntämällä ISS Disable -kytkin asentoon ON. Tällöin kaiuttimen virransyöttöä ohjataan päävirtakytkimestä.
Päävirtakytkin katkaisee kaiuttimen virransyötön kokonaan.
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) -kotelorakenne mahdollistaa tarkan matalien taajuuksien toiston.
Viime vuosikymmenen aikana subwoofereihin kohdistuneet akustiset vaatimukset ovat konkreettisesti kasvaneet sellaisiksi, etteivät perinteiset suunnitteluperiaatteet enää riitä. Alan markkinajohtajien velvollisuus on tehdä rohkeita kokeiluja parhaan mahdollisen suorituskyvyn saavuttamiseksi.Genelecin insinöörit hyväksyivät heille asetetun haasteen useiden vuosien kokemuksella akustiikan tutkimuksesta ja tietotaidosta. LSE™ Laminar Spiral Enclosuren kaareva muoto on tulosta heidän työstään.
Spiraalimaisella rakenteella voidaan bassorefleksikaiuttimessa kriittinen putki integroida muuhun kotelorakenteeseen tavalla, joka perinteisssä suorakaiteenmuotoisessa kotelossa olisi mahdotonta. LSE™ -rakenteella voidaan tilavuudeltaan suhteellisen pieneenkin koteloon rakentaa pitkä ja pinta-alaltaan suuri ja samalla kertaa muuttuvaprofiilinen refleksiputki, jonka virtausominaisuudet säilyvät lineaarisina hyvinkin suurilla äänenpaineilla ja matalilla taajuuksilla. Myös putken päät voidaan muotoilla virtausteknisesti edullisesti, ja virtausääniä vähentää edelleen se rakenteesta johtuva etu, ettei putken kotelon seinänä jatkuva sivu käytännössä pääty lainkaan.
Elementtikohtaisesti optimoidut tehovahvistimet.
Elektroniset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistan osiin, jotka voidaan ohjata erillisiin vahvistimiin. Vahvistimet on liitetty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin muuntimiin.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa aktiivinen jakosuodin tarvitsee kaksi vahvistinta: yhden bassoelementille ja toisen diskanttielementille. Vahvistimet liitetään suoraan aktiivikaiuttimien elementteihin, jolloin vahvistimien kuormitus on tunnettu ja yksinkertaisempi. Jokaisella elementtikohtaisella vahvistimella on vain rajallinen taajuusalue, jota se vahvistaa (vahvistin sijoitetaan aktiivisen jakosuotimen taakse), mikä yksinkertaistaa rakennetta.
Aktiivisella rakenteella on useita etuja:
- Vahvistimet liitetään suoraan kaiutinelementteihin, mikä tehostaa vahvistimien elementin äänikäämin vaimennuksen hallintaa ja vähentää dynaamisten muutosten esiintymistä elementin sähköominaisuuksissa. Se saattaa parantaa järjestelmän siirtymävastetta.
- Vahvistimen lähtövaatimukset ovat pienemmät. Kun energiaa ei mene hukkaan passiivisen jakosuotimen komponenteissa, vahvistimen tehovaatimukset ovat huomattavasti pienemmät (jopa puolta pienemmät joissakin tapauksissa) ilman, että kaiuttimen akustinen teho heikkenee. Tämä saattaa pienentää kustannuksia ja parantaa äänenlaatua ja järjestelmän luotettavuutta.
- Kun vahvistimen ja elementin välissä ei tapahdu hävikkiä, saavutetaan äärimmäinen akustinen tehokkuus.
- Aktiivinen teknologia pystyy tuottamaan ylivoimaisen äänentoiston suhteessa kokoon ja matalaan alarajataajuuteen.
- Kaikki kaiuttimet toimitetaan tehtaalla sovitettuina järjestelminä (vahvistimet, jakosuotimet ja kotelo-elementtijärjestelmät).
Yliohjauksen suojapiiri takaa turvallisen käytön ja elementtien pitkäikäisyyden.
Kriittisissä audiotuotantoympäristöissä on ratkaisevaa, että monitorointijärjestelmä on luotettava ja aina käytettävissä. Yksi tärkeimmistä syistä Genelecin menestykseen lähetystarkkaamokäytössä on tuotteidemme luotettavuus. Luotettavuuden takeena on sisäinen suojapiiri, joka on ollut kaikissa tuotteissa vuodesta 1978 lähtien.
Suojapiiri ehkäisee elementtien vikatiloja havaitsemalla signaalitasoja. Mikäli signaalissa esiintyy yhtäkkisiä piikkejä tai jatkuvia liian korkeita tasoja, suojapiiri laskee signaalin tasoa automaattisesti. Suojapiirin toiminta ei luonnollisestikaan vaikuta äänenlaatuun millään tavalla työskenneltäessä kaiuttimen määritellyissä käyttöolosuhteissa. Se vain ehkäisee signaaleja rikkomasta kaiutinta.
Suojapiirin ominaisuudet ja edut:
- Laskee signaalin tasoa tarvittaessa (esimerkiksi kun elementin äänikäämin lämpötila saavuttaa turvarajan), mikä parantaa kaiuttimen luotettavuutta merkittävästi.
- Jokaisen kaiuttimen ja alabassokaiuttimen sopiva suojapiirirakenne sallii järjestelmän äänitason maksimoimisen.
Smart Active Monitor (SAM™) älykkäät kaiutinjärjestelmät sisältävät automaattisen kalibroinnin akustiseen ympäristöön.
Kuluneen vuosikymmenen aikana sisällöntuotannon tarve on kasvanut ennätyslukemiin maailmanlaajuisesti. Tämä on aiheuttanut suuria muutoksia tuotantoyksiköiden toimintatapoihin kasvaneen työmäärän suorittamiseksi. Kasvava osa tuotannoista tehdään entistä pienemmissä työskentely-ympäristöissä. Tämä lisää merkittävästi huoneakustisia ongelmia jolloin äänentarkkailun luotettavuus heikkenee. Äänitarkkailijan tulisi pystyä luottamaan aukottomasti kaiutinjärjestelmään, jonka tulee tuottaa värittymätöntä ja särötöntä ääntä käytetystä äänenpaineesta riippumatta.
Huolellinen elektroakustinen suunnittelu toimii perustana kaikille 1200, 8200, 8300, 7200 ja 7300 –sarjojen älykkäille tarkkailukaiutintuotteille. SAM™ järjestelmän poikkeuksellisiin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa kalibrointitoiminnallisuus Autocal™, joka mittaa ja sovittaa tarkkailukaiuttimet automaattisesti akustiseen ympäristöön kompensoiden tasoerot, viive-erot, taajuusvasteiden poikkeamat sekä subwoofereiden vaiheet.
SAM™ järjestelmiä ohjataan Genelecin Loudspeaker Manager (GLM™) ohjausverkkoa ja -sovellusta käyttäen, joka mahdollistaa äärimmäisen joustavan ja luotettavan monitorointijärjestelmän luomisen. GLM 3 on intuitiivinen tarkkailukaiuttimien hallintasovellus, joka mahdollistaa jopa 45 SAM™ -tuoteperheen tarkkailukaiuttimen ja subwooferin kytkemisen järjestelmään. Autocal™ automaattisen kalibrointitoiminnallisuuden lisäksi GLM 3 sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden säätää monipuolisesti tasoja, viiveitä sekä äänenvärisuodattimia. Parametrit ja asetukset voidaan tallentaa sekä tietokoneelle, että myös jokaiseen yksittäiseen GLM™ -ohjausverkkoon liitettyyn tarkkailukaiuttimeen ja subwooferiin. Tällöin ohjausverkkoa ja sovellusta ei välttämättä tarvita varsinaista tarkkailutyötä tehtäessä.
Kaikkia SAM™ järjestelmän tarjoamia toimintoja sekä äänen väriä voidaan säätää käyttäjän tarpeiden mukaisesti. Jopa työskentelytilan ja akustisen ympäristön vaihtuessa SAM™ teknologia auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen ja johdonmukaisesti käyttäytyvän äänentarkkailujärjestelmän, joka tarjoaa neutraalin äänikuvan sekä todella alhaisen särötason.
Genelecin SAM™ -tuoteperhe tarjoaa kattavan, ratkaisukeskeisen ja älykkäästi verkottuvan järjestelmäkokonaisuuden, joka mahdollistaa sekä analogisen että digitaalisen signaalitien käyttämisen erilaisissa työskentely-ympäristöissä.
Referenssit
To ensure he achieved the best possible results with his studio, Krrishna turned to Genelec Smart Active Monitoring for the perfect full range solution.
“I have a sound of my own, so each gear selection is based on that particular sound and workflow,” explains Krrishna, discussing the racks of outboard equipment in the studio. “Investing in all of that advanced gear without a great sounding room would have been a failure, so I got to work. It took more than three years to develop my studio’s console room and recording hall. I designed the rooms in ‘golden ratios’ myself and I’m quite happy about the sound I’m getting there now.”
The 600-sq-ft mixing space required monitors which could excel in both coverage and sound quality. Krrishna trialled 10 to 15 monitor speakers to try and find the correct solution for the space, and as part of this process spoke to the experts at Sound Team – a company from which he has bought a large amount of equipment over the last few years.
It’s punchy, wide sounding, with great translation and offers an unbelievable accuracy in the low end.
“Varun spoke to me around mid-2019 about setting up this new room and we discussed a few Genelec monitor options to consider,” recalls Sound Team’s Shiv Sood. “We finally locked on the 1238DF with the 7380A subwoofer. Varun was looking at a high powered three-way active monitor but didn’t want to flush mount the monitors. The 1238DF was perfect as its cabinet depth is around 10 inches, and coupled with the 7380A makes a perfect full range monitoring solution.”
“I couldn’t be happier about what it delivers,” adds Krrishna. “It’s punchy, wide sounding, with great translation and offers an unbelievable accuracy in the low end.”
Genelec made my mixes much greater by providing hyper-detailed monitoring.
Tuning the space saw Genelec Loudspeaker Manager (GLM) software technology put to use. “I recollect that prior to ordering the system, Varun had questions about calibration, phase alignment, level matching and so on,” notes Sood. “As a solution provider you can so confidently explain to him how GLM effectively helps sort all these issues out, and provides the ability to set up all of this even by himself. I believe the sonic experience customers are getting is because GLM really plays a central part in the loudspeaker performance coming together.” Krrishna agrees, describing the GLM integration as “flawless”.
The new monitor setup is something that Krrishna is clearly very happy with. “Genelec made my mixes much greater by providing hyper-detailed monitoring,” he states. “I thank my friend Shiv from Sound Team, who was a great help in choosing and getting the right Genelec speakers for my room.”
The new solution came about after Guetta identified a problem with the mixes that he was creating with his old system. “In the previous system that I had, the subs were so loud that they were not really realistic,” he explains. “If I would mix with those subs, sometimes I would end up with a record that didn’t have enough bass when played on other systems - because the bass in my room was so huge.”
With the 7380As installed, Guetta’s mixes now translate beautifully from his studio straight to the dancefloors of Ibiza, and the subwoofers have helped improve the overall sound in his room. “By installing the subwoofers, we were able to reposition David’s main monitors to avoid early reflections. Finding the best place for the subwoofers also meant that we had a great frequency response curve all the way from low to high frequencies,” notes Genelec’s Pasi Pönkkä, who travelled to Guetta’s studio to calibrate the system using Genelec’s GLM software. Using GLM, Pönkkä was able to analyse the acoustic environment of Guetta’s studio and then optimise each Genelec monitor and subwoofer accordingly - thereby reducing any negative influences of the room on the sound.
Pönkkä explains that “Each 7380A subwoofer is paired with a single 1234A monitor, so the low frequencies can be better localised. Also, the locations were chosen so that the subwoofer sums aren’t cancelling each other out. The overall result was that we were able to provide David with more bass extension, but with a much smoother and flatter response.”
“This is my reference, and this is my perfect setup.”
A further benefit that Guetta is enjoying is that he can now work for much longer periods without the listening fatigue that he used to experience. “When producing, I’m not really playing too loud, and the Genelec 1234As - even though they are huge - still sound very precise even when they aren’t loud,” he explains. “What I like about the 7380As is that I can work at a low volume so that I’m not too tired after a few hours, and it’s still very precise. But, if I want to blast it loud, it’s powerful enough to feel like it’s in a club.”
Reflecting on his newly upgraded monitoring system, Guetta is certain he made the correct decision. “It gives the feeling of how it’s going to sound in the club, but it’s also realistic,” he states. “This is my reference, and this is my perfect setup.”
Take a closer look at David Guetta’s studio, and find out more about his music and workflow:
In the wake of the unmitigated success that is G Livelab Helsinki, the Finnish Musicians’ Union has opened a brand new – and bigger – venue in the vibrant city of Tampere, some 200km north of the Finnish capital. The same team was deployed to realise the Tampere project which is built according to the same ‘music first’ philosophy as Helsinki. The result is an extraordinary live music experience based on quality programming, modern design, and state-of-the-art Genelec audio systems including the ground-breaking new 4430 Smart IP loudspeaker.
Housed in a striking red brick building which was formerly the boiler house of the Frenckell paper mill in the heart of the city, the venue hosts up to 250 people and offers a hugely varied programme including jazz, folk, world music, pop/rock, chamber music, electronic music and more. Akukon Oy designed the acoustics, electroacoustics, lighting, sound, video, communication systems and basic IT structure as well as the rigging systems, as they did for Helsinki, and leading Nordic AV integrator, Bright – another key member of the Helsinki team – brought Akukon’s vision to life.
“Genelec was already a tried and tested solution with the first G Livelab project in Helsinki which has had great reviews,” explains Bright’s Head of Installation, Santtu Sipilä. “People really liked what we achieved in Helsinki, so it was an obvious decision to equip the Tampere club with Genelecs as well.”
The biggest difference between the two venues is the space – Tampere is much bigger with significantly higher ceilings. Although this posed certain challenges in terms of acoustic treatment, it also allowed greater freedom for the audio design.
The second notable difference is the use of Genelec’s 4430 Smart IP loudspeakers which weren’t available at the time of the Helsinki installation.
“We definitely wanted the new 4430s for easier cabling and added control; it’s opened up a world of possibilities for us,” admits Sipilä. “We have a fully networked system running on Dante – this includes the big loudspeakers used for the main PA – and any of the 4430s can take any signal from anywhere. This means that we can use the same loudspeakers for virtual acoustics, surround sound, background music, delays… the possibilities are endless, and it’s enabled us to considerably reduce the total amount of loudspeakers required in order to achieve what we wanted. We are able to make art with loudspeakers and we are not limited in any way in terms of how we can use the system.”
Tapio Ilomäki, the project manager for Akukon, agrees: “Our primary objective was the same as for Helsinki: to deliver a high-quality system with high musicality that serves the performer best. However, the versatility of systems and spaces was a key element of the design; modern venues need to be multi-purpose and they have to be able to facilitate these changes as quickly and easily as possible, for optimum functionality and quick return on investment. The use of the 4430s plays an important role at this level as well as offering extremely musical sound with very low distortion.”
The ability to have everything delivered over just a single cable is every installer’s dream.
Sipilä is also extremely impressed with the PoE (Power over Ethernet) capabilities of the 4430s. “We were really surprised by the SPLs and sound quality from this size of loudspeaker over PoE. We honestly didn’t think it was possible, so yes, we’re very impressed. The ability to have everything delivered over just a single cable is every installer’s dream, so I think that Genelec’s Smart IP range will be figuring in a great many of our future designs!”
In addition to the 4430s, the main PA system comprises a pair of 1236 SAM studio monitors, the flagship of the Genelec range, seventeen S360s for surround and delay, a pair of 1238s as the first delay line, and finally a flown sub array of nine 7380 subwoofers. “We didn’t have either the height or the space to include subs in Helsinki, so this is a welcome addition in Tampere which gives us some extra headroom in the system and helps add body and fullness to the sound,” continues Sipilä.
When you come here to listen to live music, it will most likely sound even better than it did on the record.
Renowned Finnish singer/songwriter, Markus Nordenstreng of Tuomo & Markus and the Latebirds considers G Livelab as his favourite venue for intimate performances. “Some of the best music I have ever heard has been live, but sound quality is often let down by the venue, either through bad acoustic treatment or a sub-par sound system – or both. What you have here at G Livelab is just the opposite end of the scale – for me it’s the ultimate live sound experience. When you come here to listen to live music, it will most likely sound even better than it did on the record – you can hear things you never heard before. It would be a great service to mankind if there was a G Livelab in every city around the world!”
The final word goes to Annamaija Saarela, CEO of G Livelab Tampere: “G Livelab isn’t just about the technology or the programming – it’s about the whole experience of enjoying live music, and I’m proud to say that in bringing together the best of everything and everyone involved, we have achieved a result that is even greater than the sum of the parts. We’ve had nothing but positive feedback since we opened, both from the public and musicians alike.”
Pressure Cooker Studios, a respected music and sound design house specialising in music production for film, television and advertisements, has recently moved into their new purpose-built studio facility in the centre of Cape Town, designed by world-renowned studio designer Martin Pilchner of Pilchner Schoustal International Inc. Genelec is at the heart of this new facility, with its local distributor, TruFi, supplying monitors for all of its recording studio spaces.
From humble beginnings in the basement of a house 10 years ago to a 355 square metre studio space, the new facility is exactly how the Pressure Cooker team had envisioned it from the outset, and features two main control rooms which sandwich a main studio proper, a 7.1 post theatre with adjacent ADR booth, five writing rooms, an independent isolation booth, reception, lounge and common spaces. James Matthes, Co-Founder and CEO of Pressure Cooker Studios notes: “We wanted to make our space as comfortable, but also as technologically advanced as possible – we spend so much time here, so it definitely had to feel lived in, making it a homely but premium space.”
Helping the Pressure Cooker team achieve this feat was Genelec’s GLM software. “The GLM system is fantastic in that it assists with all the relevant calibration of any one of the monitors within the array in terms of EQ and phase alignment,” notes Neil Leachman, Final Mix Engineer at Pressure Cooker. “After the system is aligned and EQ'd I spent a small amount of time just setting up levels for the individual outputs to align properly to the recommended levels for cinema monitoring for surround and R128 compliance. But the GLM system is invaluable in the setup.”
Pressure Cooker has been using Genelec stereo and surround sound monitoring systems since the company was founded, and this trend continues in the new facility. “Every room in the facility has Genelec!,” smiles Matthes “From buying my first pair over nine years ago, I have never looked back – each monitor is fantastic. The sound produced is so clean, natural and unadulterated – nothing colours it, and I just love that.”
Each room in the new facility has utilised Genelec monitors in one way or another; Matthes has a pair of 8040 nearfields in his writing room, there are three 1238A three-ways fulfilling the LCR role behind the screen in the 7.1 theatre, with two 7380A 15-inch subwoofers and 8040s as surrounds - while the smaller rooms all have 8030 nearfields. “We chose a uniform approach with Genelec because we wanted to be able to move from room to room and feel comfortable from the moment we hit play.” Matthes continues.
“For example, if I go from a writing session to the composition suite, or start doing a mix with a client in the theatre – my ears aren’t going to trick me. I find with Genelec, you don’t need any other reference monitor at any point, since they just naturally translate very well.”
The first true test for Pressure Cooker’s new facility was the film ‘This is not a burial, it is a resurrection’ that was premiered at this year’s Venice Film Festival. “This was the first film we mixed using our Genelec system and particularly for the international market, it converted amazingly,” says Matthes. “The film’s producer told us how clear and brilliant the sound was, which makes me very confident in the set-up we have, and confirms that our decision to choose Genelec for the whole facility was the right one.”
Anchored by a 2,200-square-foot, three-studio complex, it offers a main recording space with variable acoustics, a drum room with a removable floor to reveal six Foley pits, four isolation booths, and a machine room enabling interconnectivity through the entire studio complex. What it also has now are monitors from Genelec, the leader in active monitoring technology for four decades, in the two main control rooms, installed there this past spring.
The main control room now has a 5.1 monitoring array comprising Genelec 8351A Smart Active Monitors™ as the L-C-R front array, a pair of 8341A Smart Active Monitors as the rear-surround array — all part of Genelec’s “The Ones” series of products — and a 7380A Smart Active Subwoofer™. The second control room now has a Genelec 8020.LSE Espresso 5.1 monitor system with five 8350A Smart Active Monitors around the room and a 7050B Studio Subwoofer. The systems’ Smart Active Monitor technology allows them to make the most of all modern acoustic environments.
“It was time to update our monitoring, and we wanted a speaker that would be consistent throughout the studio complex,” explains Michael Harvey, Program Director, Audio Technology, Dept. of Performing Arts, at American University. “We wanted the mixes to be able to translate seamlessly between the two main control rooms. But just as importantly, we wanted our mixes and recordings to translate accurately everywhere else, too. We wanted speakers that would let our students become familiar with what leading engineers and producers use every day. That is Genelec.” Harvey says the two Genelec-equipped studios are of different sizes, but the two different Genelec speaker series they bought are both perfectly suited to each room’s dimensions and acoustics, yet also provide the brand and response consistency that they sought, so that as mixes and recordings move from studio to studio, students always hear a familiar tonality.
The company has recently transformed an old red brick factory building into their new Miltton House headquarters in Helsinki. High quality audio visual technology naturally plays a key role in the new venue. Systems integration specialists, Digisähkö Oy, who were charged with designing and installing the AV systems, selected Genelec loudspeakers throughout, for a premium audio experience.
Designed as a physical meeting place and an inspiration hub as well as a workplace for Miltton’s talent and its stakeholders, high quality AV systems were a priority from the start. “The investment in Miltton House represents the next phase in Miltton’s growth story,” explains Camilla Linniemi, Partner & Director at Miltton Group. “The ways of working are under constant change and the best ideas happen when people connect in a meaningful way.” To that end, in the early stages of the project, Miltton engaged top acoustic consultants and AV designers, Akukon Oy, to come up with an initial design, which was then developed and refined by Digisähkö as the project progressed.
They are extremely aesthetic, so they blend well into every environment, and so very easy to install.
“Akukon had specified that the speakers should be ‘separate, high quality active loudspeakers,’ so as far as we were concerned, Genelec was the obvious choice,” relates Digisähkö CEO, Jani Hirvonen. “The brand is synonymous with quality and matched all of Miltton’s criteria concerning sustainability. It was a very easy decision.”
Digisähkö installed a total of 50 loudspeakers from Genelec’s 4000 Series installation range throughout the building. 42 compact 4020 speakers equip Miltton’s wide variety of meeting and conference rooms. Two of the more powerful 4030s grace the company’s airy entrance lobby whilst a pair of the heavy-hitting 4040s are reserved for the demo room. “The 4000 Series loudspeakers make life very easy for us as an integrator,” confirms Hirvonen. “They are extremely aesthetic, so they blend well into every environment; they are active loudspeakers, and so very easy to install; there is a good range of mounting accessories; and of course, they sound fantastic with incredible clarity and detail, even at low levels.”
We asked for a design that would combine flawless audio quality with sufficient power and coverage.
However, there was one area where Miltton had very specific – and high-level – requirements, and that was for their 350m2 event space in the heart of the building, known as Tori. Designed for events of up to 500 people, the space is easily adaptable for the style of the occasion – from cocktail parties to seminars – with seating for up to 300 people. The audio system needed to be similarly versatile with the ability to cater for everything from a DJ or live band to seminar material.
“The requirement was clearly for a high output, high fidelity sound system with connections for a DJ mixer, which is a very different animal from a conference room system,” notes Hirvonen. “We asked Henri Ulmanen at Genelec to come up with a design that would combine flawless audio quality with sufficient power and coverage to fill the space with no hot spots or dead zones.”
Ulmanen decided on a main system of two S360 smart active loudspeakers supported by two powerful 7380 subwoofers for low end reinforcement, supplemented by four 4040 loudspeakers (two per side) as delays/sidefills. “I decided on the S360s because of their excellent, neutral reproduction and a long-throw capability that delivers reference-quality accuracy at listening distances of over 10 metres,” explains Ulmanen. “Combined with the 7380 subs they are an excellent solution for any environment looking for premium quality, high SPL vocal and music reproduction in a compact form factor.
“Another important element was the fact that, as a smart active loudspeaker, we can use our GLM software to configure and optimise the S360s to compensate for any detrimental room influences,” he continues. “The Tori event space has a pretty industrial feel with concrete floors and lots of floor-to-ceiling windows, so this was very helpful in ironing out anomalies, especially when the room is being used at full capacity.”
All of the AV systems and the Helvar Dali lighting throughout the building are controlled by the Control4 automation system, via individual touch screens in each of the meeting rooms and the Tori event space for easy operation. Digisähkö implemented the integration between the systems as well as the installation of all of the AV technology.
“We’re very proud of this installation and Miltton are thrilled with the results,” said Hirvonen. “They wanted a modern, high quality, sustainable AV solution that is versatile, easy to operate, and reflects their values as a company. Genelec ticked all the boxes and integrates perfectly into the total solution. It’s a great success all round.”
Grammy-palkittu Morten Lindberg on todellinen edelläkävijä korkealaatuisten immersiivisten musiikkitallenteiden tuotannossa. Perustettuaan vuonna 1992 oman tuotantoyhtiönsä Lindberg Lyd:n, Lindberg aloitti myös 2L-levy-yhtiönsä. Tarkoitus oli erikoistua korkeatasoisten tallenteiden tuottamiseen kansainvälisestä ohjelmistosta norjalaisten säveltäjien ja muusikoiden kanssa. Äänitteiden laadun parantamiseksi Lindberg on uusinut jälkituotantostudionsa monitorijärjestelmän 7.1.4 -kanavaiseen formaattiin Genelecin SAM (Smart Active Monitor) sarjan kolmitiekaiuttimilla ja bassokaiuttimilla.
Lindberg kertoo: “Kun olet kuullut immersiivistä äänitettä, paluu stereoon on todella vaikeaa. Kun aloitin äänitteiden tuotannon 90-luvun alussa, stereo asetti ne rajat joiden sisällä työtä tehtiin. Ei ollut muutakaan. Sitten 2000-luvun alussa tuli surround ja avasi uuden, laajemman äänikuvan. Kun aloimme kokeilla immersiivistä ääniformaattia, odotimme että korkeusulottuvuuden lisääminen vain parantaisi yksityiskohtien erottumista ja resoluutiota. Instrumenteille, musiikin linjoille ja soinnuille käytettävissä olevan tilan lisääntymistä ja niin edelleen. Mutta ei se mennyt niin. Saimmekin tunteisiin vetoavan ulottuvuuden. Kolmannen ulottuvuuden lisääminen äänikuvaan tuotti kymmenkertaisesti voimakkaamman tunnevaikutuksen.”
Lindbergin uudistettu jälkituotantostudio on suunniteltu immersiivisten äänitteiden muokkaamiseen, miksaamiseen ja masterointiin. Sekä Dolby Atmos-, että Auro-3D -yhteensopiva monitorointijärjestelmä käsittää pääasiassa Genelecin “The Ones” -sarjan aktiivikaiuttimia: seitsemän 8351B koaksiaalista kolmitiekaiutinta ja W371A adaptiivista bassokaiutinta normaalikorkeudella, neljä pienempää 8341A -mallia ylhäällä ja 7380A -subwoofer toistamassa LFE-kanavan. Lisäksi yksi 8320A on sijoitettu subwooferin päälle toistamaan mahdolliset yli 120 hertsin taajuudet LFE-signaalista. Näin voidaan varmistua ettei LFE-kanavan sisällöstä jää mitään kuulematta.
“Huomasin että The Ones -malliston koaksiaalinen rakenne tuottaa ällistyttävän hyvän äänikuvan ei vain surround-kanavissa vaan kokonaisuutena, myös korkeussuunnassa, ja toistaa uskollisesti kaikki äänitteen yksityiskohdat. Kaikki käyttämämme The Ones -sarjan kaiuttimet pystyvät toistamaan koko äänialueen, joten W371A-bassokaiuttimien varsinainen tehtävä on ulottua matalille taajuuksille, tuntoaistin alueelle missä koemme äänen enemmän värähtelynä kuin kuuloaistimuksena.”
Lindberg jatkaa: “Koko kehomme on itse asiassa hyvin pitkälle kehittynyt aistikokonaisuus ja kehon kautta välittyvä musiikkikokemus on paljon laajempi kuin perinteinen käsitys äänestä ja kuuloaistista. W371A tarjoaa useita erilaisia suuntaavuusvaihtoehtoja, joista voi olla hyötyä pienemmissä tai akustisesti hankalissa huoneissa, mutta tällaisessa tilavassa ja akustiikaltaan hyvässä huoneessa totesin W371A:n pääkaiuttimien taajuusvastetta mahdollisimman tasaisesti jatkavan ”complementary”-asetuksen tuottavan avoimimman ja luonnollisimman toiston jatkumisen sille alueelle, jossa ääniaallot alkavat tuntua vatsan pohjassa.”
Lindberg käyttää Genelecin GLM-ohjelmistoa kaiutinjärjestelmän kytkemiseen, kalibrointiin ja hallintaan. “Mittaamalla toiston eri kuuntelupisteissä ja eri paikoissa työalueella pystymme optimoimaan kaiutinjärjestelmän varsin näppärästi tässä huoneessa. Erityisen käyttökelpoiseksi huomasin GLM:n joustavuuden kaiuttimien määrän, sijoituksen ja konfiguroinnin kannalta. Lisäksi GLM hallitsee koko kaiutinjärjestelmää. Sen kautta pääsee käsiksi jokaisen kaiuttimen asetuksiin.”
Vaikka kokemus, ammattitaito ja hienoin teknologia ovat tärkeitä työkaluja Lindbergin luovassa työssä, hän ei ole unohtanut todellista tavoitettaan musiikin alalla: “Meille täydellinen äänite on sellainen, joka voi saada sinut itkemään...tai nauramaan. Herättää tunteita.”
How GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager) Software Works
What is GLM (Genelec Loudspeaker Manager)? | One Minute Masterclass Season 2 Part 9
How GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager) Software Works
Frustrated that your material doesn’t sound so great on other systems? In this video we show you how to calibrate the Genelec SAM™ monitors with the Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) Software to get the most out of your room and ensuring that your mixes translate perfectly.
LowBeats magazine's online review of Genelec 1238A studio monitor and 7380A studio subwoofer. The review is in German.
{"fi-FI":"LowBeats magazine's [review](https://www.lowbeats.de/test-aktivmonitore-genelec-1238a-mit-subwoofer-7380a/ "Test Aktivmonitore Genelec 1238A + Subwoofer 7380A \u2013 Trio Grande") of Genelec 1238A studio monitor and 7380A studio subwoofer. The review is in German, and it is written by Jürgen Schröder. It was published on LowBeats website in September 2018.","en-US":"LowBeats magazine's [review](https://www.lowbeats.de/test-aktivmonitore-genelec-1238a-mit-subwoofer-7380a/ "Test Aktivmonitore Genelec 1238A + Subwoofer 7380A \u2013 Trio Grande") of Genelec 1238A studio monitor and 7380A studio subwoofer. The review is in German, and it is written by Jürgen Schröder. It was published on LowBeats website in September 2018."}
Dokumentit
Dokumentit
Operating Manual 7380A SAM™ Series Full Line Catalogue Bass Management User Guide Daisy-Chained Subwoofers and LFE Channel Management Immersive Solutions BrochureUKK
The Classic 8000 Series monitors have an analogue input. The 7200 Series SAM subwoofers have AES/EBU digital outputs only. However, other 7300 Series SAM subwoofers have analogue inputs and outputs and can be used also with analogue monitors.
Which SAM™ Products You Are Going to Mix With the Classic 8000 Series?
Mixing 8000 Series and SAM™ monitors is not recommended
We do not recommend mixing Classic 8000 Series monitors with SAM™ Monitors.
If the analogue input sensitivity of 8000 Series and SAM™ Series monitors are the same, Genelec SAM™ Monitors exhibit a slightly larger latency (< 5 ms) than 8000 Series monitors. Therefore Classic 8000 Series and SAM™ Series monitors should not be mixed in a stereo pair or multichannel setup.
It is alright to mix Classic 8000 Series with SAM™ Subwoofers
However, it is okay to mix the Classic 8000 Series monitors with SAM™ Subwoofers. Any Classic 8000 Series monitors can be used with SAM™ Subwoofers, in any stereo or multichannel setup.
Setting the room response calibration controls
Genelec monitors are calibrated flat in anechoic free field conditions. When the monitor is placed in a room close to walls or other boundaries, the low frequency output of the monitor increases. To achieve a flat low frequency response an adjustment of typically -4 dB on the bass tilt control is used. Genelec also provides a bass roll-off control to compensate for any remaining excessive LF energy around the low cut-off frequency.
Genelec GLM AutoCal can implement a more precise compensation after measuring the acoustic effects produced by the monitor’s installation location.
Differences in room reverberation time and listening distance can lead to changes being required in the treble region so treble tilt is fitted to most of the models in the Genelec range.
In three-way monitors and large main systems there are additional driver controls for the bass level, mid level and treble level which enable very fine adjustment of the frequency response so that the monitors can be placed in many different listening environments, whilst still achieving a consistent and neutral sound reproduction.
The best way to set the room response controls of a Genelec monitor is by taking an acoustical measurement at the listening location, using a measurement system for those products that offer local controls (DIP switches) on the monitor or subwoofer, or by using GLM AutoCal for the SAM™ (Smart Active Monitoring) products.
LowBeats magazine's online review of Genelec 1238A studio monitor and 7380A studio subwoofer. The review is in German.
LowBeats magazine's review of Genelec 1238A studio monitor and 7380A studio subwoofer. The review is in German, and it is written by Jürgen Schröder. It was published on LowBeats website in September 2018.