S360:n yhdistelmä kompaktia kokoa ja suurta maksimiäänenpainetta sopii vaativaan elokuvatuotantoon, jälkituotantoon ja musiikkituotantoon. Subwooferin tukemana S360 soveltuu elektronisen tanssimusiikin toistoon ja elokuvien Dolby-äänen miksaukseen tiloissa, joissa kuunteluetäisyys on jopa 10 metriä.
S360 SAM™ Studiomonitori

Smart Active Monitor (SAM™)

Directivity Control Waveguide (DCW™)

SPL
118 dB

Taajuusvaste
36 Hz - 22 kHz (-6dB)

Mitat
H 530 x W 360 x D 360 mm, Iso-Podin kanssa™ (muunna tuumiksi)

Puhdasta voimaa
S360-monitorin Suomessa valmistettu MDF-kotelo sisältää Genelecin Master-sarjan suunnitteluperiaatteisiin nojaavan, tehokkaan ja vähäsäröisen kymmentuumaisen bassoelementin ja 1 tuuman titaanikalvoisen painekammiodiskantin. Diskanttielementti avautuu etulevyn rakenteisiin täysiin integroituun Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntaimeen, jonka suuntaavuutta on lisätty. Näin syntyy referenssilaatuinen ääni, josta Genelec on tunnettu, päästään 118 dB SPL hetkelliseen äänenpainetasoon ja tätäkin korkeampiin huippuäänenpaineisiin. S360:n yhdistelmä kompaktia kokoa ja suurta maksimiäänenpainetta sopii vaativaan elokuvatuotantoon, jälkituotantoon ja musiikkituotantoon. Subwooferin tukemana S360 soveltuu elektronisen tanssimusiikin toistoon ja elokuvien Dolby-äänen miksaukseen tiloissa, joissa kuunteluetäisyys on jopa 10 metriä.

Kalibroi kuunteluympäristöösi
S360 sopii yhtä hyvin vapaaseen sijoitukseen, seinän pinnalle tai seinärakenteen sisään sijoitettavaksi tai ripustettavaksi erilaisiin telineisiin. Alas aukeavien refleksiputkien ansiosta S360 sopii hyvin sijoitetettavaksi perforoidun valkokankaan taakse, ja innovatiivinen Iso-Plate -jalusta sallii refleksiputkien häiriöttömän toiminnan tason päälle sijoitettaessa. Jalusta myös eristää kaiuttimen tehokkaasti alustastaan.
Genelec
S360 SAM™ Studiomonitori musta
S360 SAM™ Studiomonitori valkoinen
1 x S360A tarkkailukaiutin
1 x virtajohto
1 x RJ45 johto 5m
1 x ohjekirja
S360 SAM™ Studiomonitori
Palkinnot

Now in its 35th year, the annual TEC Awards are widely recognized as the highest honour dedicated to the pro audio and sound recording industry. It’s where the most outstanding products in the worlds of music making, live performances, video games, television and films are recognised, and we were thrilled that our S360 and Aural ID were both voted winners for Outstanding Technical Achievement in their respective product categories.
This year was the first time that three companies all picked up double TEC awards, so congratulations also to our friends at Universal Audio and API for their success, and also to Joni Mitchell for being the deserved recipient of the Les Paul Innovation Award – presented by Herbie Hancock.
After a ‘Call for Entries’, the TEC Award nominations were made by a panel of professionals and thought leaders from all areas of the audio and sound production industries, and then voted upon by pro audio, live event and music industry professionals across the globe. The winners were then announced at a special awards dinner last Saturday - during the NAMM Show in California - and our team were on hand to step up and accept the awards.
The S360 high-SPL Smart Active Monitor triumphed in the Studio Monitors category, and has quickly become a benchmark for those working in music, film and post that demand a true reference that fuses main monitor performance with compact size – from stereo through to immersive formats.
By contrast, our Aural ID technology helps delivers a more truthful headphone listening experience by modelling the user’s personal head and upper torso features to produce a personalised file that then can be integrated into their audio workstation. This enables those in the worlds of music recording, post production, academic research, VR and games development to experience a far more natural sense of space and direction in their headphones, thus promoting more accurate and reliable headphone mixing.
Will Eggleston, our US marketing director commented “We thank all the voters who selected the S360 and Aural ID to win their respective categories. It is indeed an honour and a privilege to be recognised by our peers for the hard work of our R&D and engineering teams. They are incredibly outstanding products representing the spirit of innovation and market-driven development that Genelec strives to embody.”
Thank you to everyone that voted for us - we’re hugely proud, and grateful for your support!

We’d like to express our sincere gratitude to everyone that voted for our S360 high-SPL two way monitor, which has just been announced as the winner in the Monitoring category of Resolution Magazine’s prestigious 2019 awards.
Launched last summer at the AES Immersive Conference in Tokyo, the S360 is fast becoming an essential choice for both stereo music recording and immersive post-production, where the S360’s fusion of main monitor performance and compact size makes it perfect for those requiring precision listening at higher SPLs or longer listening distances.
Housed in a low diffraction enclosure with premium quality Finnish woodwork, the S360 features an enhanced 10-inch high efficiency woofer and 1-inch titanium diaphragm compression tweeter housed in an extended directivity control waveguide – delivering neutral reproduction with a short-term SPL capability of 118 dB, with peaks even higher.
As part of the growing Smart Active family of Genelec monitors and subwoofers, the S360 tightly integrates with GLM software, via which it can be configured, calibrated and controlled. Using GLM, any Genelec Smart Active model can be incorporated into a system configurable from simple stereo to high-channel count immersive formats.
Having been shortlisted by Resolution’s panel of industry experts and practitioners, voting was then opened to the magazine’s readers, social media followers, and the general public – who thankfully gave the S360 a resoundingly positive thumbs-up.
Once again thank you to everyone who supported us – we are extremely proud and grateful!
Tekniset tiedot

SPL
118 dB

Vahvistimen teho
250 W Basso (Class D) + 100 W Diskantti (Class D)

Taajuusvaste
36 Hz - 22 kHz ("-6 dB")

Taajuusvasteen tarkkuus
± 2 dB (39 Hz - 19 kHz)

Kaiutinelementtien mitat
⌀ 250 mm Basso + ⌀ 25 mm Diskantti (muunna tuumiksi)

Mitat
H 530 x W 360 x D 360 mm, Iso-Podin kanssa™ (muunna tuumiksi)

Paino
30 kg / 66.1 lb

Liitännät
1 x XLR Analoginen Sisääntulo
1 x XLR AES/EBU Sisääntulo
1 x XLR AES/EBU Ulostulo
2 x RJ45 Ohjaus
S360 SAM™ Studio Monitor
Tekniset tiedot
Järjestelmän tiedot
Taajuusvaste
39 Hz - 19 kHz (± 2 dB)
Alarajataajuus -6 dB
36 Hz
Ylärajataajuus -6 dB
22 kHz

SPL
Maksimiäänenpaine Maximum peak acoustic output per pair in a listening room with music material at 1 m.
≥128 dB
Hetkellinen maksimiäänenpaine Maximum short term sine wave acoustic output on axis in half space, averaged from 100 Hz to 3 kHz at 1 m.
≥118 dB
Pitkäkestoinen maksimiäänenpaine Maximum long term RMS acoustic output in the same conditions with IEC weighted noise (limited by driver protection circuit) at 1 m.
≥112 dB
Akustinen pohjakohinataso
Akustinen pohjakohinataso Self generated noise level in free space at 1 m on axis (A-weighted).
≤10 dB
Paino
Paino30 kg (66.1 lb)
Mitat
Korkeus
530 mm
Korkeus pöytäjalustan kanssa
530 mm
Leveys
360 mm
Syvyys
360 mm

Kotelo
Kotelomateriaali
MDF
Kotelotyyppi
Reflex port
Kaiutinelementit
Kaiutinelementtityyppi
Cone
Halkaisija
250 mm
Kaiutinelementtityyppi
Compression
Compression driver 44 mm (1.7 in) into a 25 mm (1 in) throat.
Halkaisija
25 mm
Suuntaavuus


Harmoninen särö
100 Hz...5 kHz ≤0.5 %
> 5 kHz ≤1.5 %
Vahvistimet
Vahvistimet
250 W Class D
100 W Class D
Käyttöjännite
100-240 VAC 50/60Hz
Tehonkulutus
ISS-valmiustilassa
≤1 W
Ilman kuormaa
≤11 W
Täysi kuormitus
230 W
Jakosuodin
Liitännät
Sisääntulo Analog signal input connector XLR female, balanced 10 kOhm.
Sisääntulo XLR-uros (vastaa standardia IEC 60958-4)
Ulostulo XLR-uros (vastaa standardia IEC 60958-4)
2 x Ohjaus RJ45-liittimet
Tarkempia lisätietoja lisäksi tuoteoppaissa.
Avainteknologiat

Smart Active Monitor (SAM™)

Directivity Control Waveguide (DCW™)

Active Crossovers

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Laminar Integrated Port (LIP™)

Protection Circuitry

Optimized Amplifiers

Room Response Compensation

Versatile Mountings
Smart Active Monitor (SAM™) älykkäät kaiutinjärjestelmät sisältävät automaattisen kalibroinnin akustiseen ympäristöön.
Kuluneen vuosikymmenen aikana sisällöntuotannon tarve on kasvanut ennätyslukemiin maailmanlaajuisesti. Tämä on aiheuttanut suuria muutoksia tuotantoyksiköiden toimintatapoihin kasvaneen työmäärän suorittamiseksi. Kasvava osa tuotannoista tehdään entistä pienemmissä työskentely-ympäristöissä. Tämä lisää merkittävästi huoneakustisia ongelmia jolloin äänentarkkailun luotettavuus heikkenee. Äänitarkkailijan tulisi pystyä luottamaan aukottomasti kaiutinjärjestelmään, jonka tulee tuottaa värittymätöntä ja särötöntä ääntä käytetystä äänenpaineesta riippumatta.
Huolellinen elektroakustinen suunnittelu toimii perustana kaikille 1200, 8200, 8300, 7200 ja 7300 –sarjojen älykkäille tarkkailukaiutintuotteille. SAM™ järjestelmän poikkeuksellisiin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa kalibrointitoiminnallisuus Autocal™, joka mittaa ja sovittaa tarkkailukaiuttimet automaattisesti akustiseen ympäristöön kompensoiden tasoerot, viive-erot, taajuusvasteiden poikkeamat sekä subwoofereiden vaiheet.
SAM™ järjestelmiä ohjataan Genelecin Loudspeaker Manager (GLM™) ohjausverkkoa ja -sovellusta käyttäen, joka mahdollistaa äärimmäisen joustavan ja luotettavan monitorointijärjestelmän luomisen. GLM 3 on intuitiivinen tarkkailukaiuttimien hallintasovellus, joka mahdollistaa jopa 45 SAM™ -tuoteperheen tarkkailukaiuttimen ja subwooferin kytkemisen järjestelmään. Autocal™ automaattisen kalibrointitoiminnallisuuden lisäksi GLM 3 sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden säätää monipuolisesti tasoja, viiveitä sekä äänenvärisuodattimia. Parametrit ja asetukset voidaan tallentaa sekä tietokoneelle, että myös jokaiseen yksittäiseen GLM™ -ohjausverkkoon liitettyyn tarkkailukaiuttimeen ja subwooferiin. Tällöin ohjausverkkoa ja sovellusta ei välttämättä tarvita varsinaista tarkkailutyötä tehtäessä.
Kaikkia SAM™ järjestelmän tarjoamia toimintoja sekä äänen väriä voidaan säätää käyttäjän tarpeiden mukaisesti. Jopa työskentelytilan ja akustisen ympäristön vaihtuessa SAM™ teknologia auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen ja johdonmukaisesti käyttäytyvän äänentarkkailujärjestelmän, joka tarjoaa neutraalin äänikuvan sekä todella alhaisen särötason.
Genelecin SAM™ -tuoteperhe tarjoaa kattavan, ratkaisukeskeisen ja älykkäästi verkottuvan järjestelmäkokonaisuuden, joka mahdollistaa sekä analogisen että digitaalisen signaalitien käyttämisen erilaisissa työskentely-ympäristöissä.
Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntain tuottaa tasaisen taajuusvasteen laajalle kuuntelualueelle.
Vallankumouksellinen Directivity Control Waveguide™ (DCW™) -teknologia parantaa huomattavasti suoraan säteilevän monitiekaiuttimen suorituskykyä.
Tavoite on sovittaa taajuusvaste ja elementtien suuntaavuus kaiuttimessa. Lopputuloksena saavutetaan erinomainen taajuusvaste sekä kaiuttimen akustisella akselilla että sivusta mitattuna.
Parantunut kontrolloitu suuntaavuus vähentää huoneheijastumia kuuntelupaikalle. Tämä parantaa stereokuvaa ja asettaa vähemmän vaatimuksia huoneakustiikalle.
DCW-teknologia parantaa elementin herkkyyttä jopa +6 dB:ä, mikä mahdollistaa suuremman kokonaisäänenpaineen vähentäen samalla säröä ja parantaen luotettavuutta.
###DCW™-suuntaimen tärkeimmät edut:
- Tasainen taajuusvaste laajemmalle kuuntelualueelle
- Parantunut suoran äänen suhde heijastuneeseen ääneen vähentää tilan vaikutusta lopputulokseen
- Tarkempi stereokuva
- Parantunut elementtien hyötysuhde
- Järjestelmän suurempi maksimiäänenpaine
- Pienentynyt elementtien särö
- Vähemmän kaiutinkotelon reunan aiheuttamaa äänen heijastumista
- Parantunut elementtien luotettavuus, koska saman äänenpaineen tuottamiseen tarvitaan vähemmän tehoa ja pienempi kalvon liikepoikkeama
Aktiivisessa jakosuotimessa käsitellään linjatasoista signaalia.
Aktiiviset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistoihin, jotka ohjataan erillisiin tehovahvistimiin. Vahvistimet on kytketty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin kaiutinelementteihin.
Aktiivikaiuttimissa käytetään sekä digitaalisia että analogisia jakosuotimia. Genelecin digitaalisissa aktiivijakosuotimissa on myös muita signaalinkäsittelytoiminnallisuuksia, kuten elementtien suojaus, lentoaikakompensointi ja taajuuskorjaus.
Genelecin analogisissa aktiivijakosuotimissa perustuu elektronisiin komponentteihin, jotka käsittelevät matalatasoista signaalia ennen tehovahvistusta. Aktiiviset jakosuotimet eroavat toimintaperiaatteeltaan passiivisista jakosuotimista, joissa käsitellään voimakkaita signaaleja, suurta virtaa ja toisinaan myös suurta jännitettä.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa tulosignaali jakosuodatetaan kahdelle erilliselle tehovahvistimelle, joista toinen ohjaa bassoelementtiä ja toinen diskanttielementtiä.
Aktiivisella jakosuodinteknologialla on useita etuja:
- Elementin sähködynaamiset muutokset eivät vaikuta taajuusvasteeseen.
- Signaalia voidaan säätää joustavasti käytettävän elementin ominaisuuksien mukaisesti.
- Jokaisen elementin tulosignaali prosessoidaan ja vahvistetaan yksilöllisesti. Yksittäisten elementtien signaalit eivät häiritse toisiaan, mikä vähentää keskeismodulaatiosäröä ja yliohjausongelmia.
- Elementtien välisiä herkkyyseroja voidaan kompensoida.
- Elementin ominaisuuksiin liittyviä taajuus- ja vaihevasteen poikkeamia voidaan kompensoida halutulla päästökaistalla.
- Aktiivinen jakosuodin mahdollistaa lisäksi taajuusvasteen säätämisen sekä kaiuttimen optimoinnin kaiutinjärjestelmään ja erilaisiin kuunteluympäristöihin ilman ulkoisia taajuuskorjaimia. Tuloksena on yksinkertainen, luotettava, tehokas, tarkka ja johdonmukaisesti käyttäytyvä aktiivikaiutinjärjestelmä.
Intelligent Signal Sensing (ISS™) -valmiustilatoiminto vähentää virrankulutusta.
Genelec kehitti vuonna 2013 Intelligent Signal-Sensing -piirin, joka täyttää sekä ErP-direktiivin vaatimukset että Genelecin omat direktiiviä tiukemmat vastuullisuusvaatimukset.
ISS™-piiri seuraa kaiuttimien signaalinsyöttöä ja havaitsee, milloin signaali on käytössä. Jos ISS-piiri ei havaitse audiosignaalia hetkeen, se asettaa kaiuttimen valmiustilaan, jossa kaiuttimen virrankulutus on alle 0,5 wattia. Kun syöttösignaali havaitaan, kaiutin kytkeytyy päälle itsestään. Kaiutinjärjestelmä alkaa siis säästää sähköä heti, kun työskentely katkeaa.
Jokaisen kaiuttimen taustalevyssä on huonevasteen säätimien vieressä ISS Disable -kytkin. Kun päävirtakytkin on asennossa ON, ISS™-toiminto on oletusarvoisesti päällä.
Jos ISS-toimintoa ei haluta käyttää, se voidaan poistaa käytöstä kääntämällä ISS Disable -kytkin asentoon ON. Tällöin kaiuttimen virransyöttöä ohjataan päävirtakytkimestä.
Päävirtakytkin katkaisee kaiuttimen virransyötön kokonaan.
Laminar Integrated Port (LIP™) -rakenne mahdollistaa tarkan bassotoiston.
Genelec käytti bassorefleksirakennetta jo ensimmäisessä tarkkailukaiuttimessaan S30:ssa vuonna 1978. Genelec on siitä lähtien tutkinut ja kehittänyt refleksiputken suorituskykyä sekä tehokkuutta.
Tyypillinen refleksiviritetty kotelo sisältää refleksiputken ja ulostuloaukon. Turbulenssin välttämiseksi refleksiputkessa ei tule olla teräviä kulmia, sillä ne aiheuttaisivat virtausääniä, kompressiota ja säröä. Virtausnopeuden minimoimiseksi putken poikkipinta-alan täytyy olla suuri. Kaiutinkotelon koko rajoittaa usein refleksiputken pituutta.
M-sarjan aktiivisissa tarkkailukaiuttimissa edellä mainitut ongelmat on ratkaistu kahdella refleksiputkella ja suurilla ulostuloaukoilla. Uusi patenttia odottava Laminar Integral Port (LIP™) -refleksirakenne on suunniteltu tietokonepohjaisilla virtauselementtimalleilla ja tuloksena on erittäin matala särötaso ja suuri hyötysuhde myös suurilla äänenpaineilla käytettäessä.
Refleksikanavat integroidaan Natural Composite Enclosure (NCE™) -koteloon ruiskuvaluvaiheessa, jolloin erillisiä lisäkomponentteja ei tarvita. M-sarjan aktiivikaiuttimet asetetaan tasolle aina pystyasentoon. Kaiutin voidaan sijoittaa seinää vasten ja refleksiputket avautuvat kaiuttimen alle.
Uusi Laminar Integrated Port (LIP™) -bassorefleksirakenne tarjoaa erittäin tarkan matalien taajuuksien toiston.
Yliohjauksen suojapiiri takaa turvallisen käytön ja elementtien pitkäikäisyyden.
Kriittisissä audiotuotantoympäristöissä on ratkaisevaa, että monitorointijärjestelmä on luotettava ja aina käytettävissä. Yksi tärkeimmistä syistä Genelecin menestykseen lähetystarkkaamokäytössä on tuotteidemme luotettavuus. Luotettavuuden takeena on sisäinen suojapiiri, joka on ollut kaikissa tuotteissa vuodesta 1978 lähtien.
Suojapiiri ehkäisee elementtien vikatiloja havaitsemalla signaalitasoja. Mikäli signaalissa esiintyy yhtäkkisiä piikkejä tai jatkuvia liian korkeita tasoja, suojapiiri laskee signaalin tasoa automaattisesti. Suojapiirin toiminta ei luonnollisestikaan vaikuta äänenlaatuun millään tavalla työskenneltäessä kaiuttimen määritellyissä käyttöolosuhteissa. Se vain ehkäisee signaaleja rikkomasta kaiutinta.
Suojapiirin ominaisuudet ja edut:
- Laskee signaalin tasoa tarvittaessa (esimerkiksi kun elementin äänikäämin lämpötila saavuttaa turvarajan), mikä parantaa kaiuttimen luotettavuutta merkittävästi.
- Jokaisen kaiuttimen ja alabassokaiuttimen sopiva suojapiirirakenne sallii järjestelmän äänitason maksimoimisen.
Elementtikohtaisesti optimoidut tehovahvistimet.
Elektroniset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistan osiin, jotka voidaan ohjata erillisiin vahvistimiin. Vahvistimet on liitetty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin muuntimiin.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa aktiivinen jakosuodin tarvitsee kaksi vahvistinta: yhden bassoelementille ja toisen diskanttielementille. Vahvistimet liitetään suoraan aktiivikaiuttimien elementteihin, jolloin vahvistimien kuormitus on tunnettu ja yksinkertaisempi. Jokaisella elementtikohtaisella vahvistimella on vain rajallinen taajuusalue, jota se vahvistaa (vahvistin sijoitetaan aktiivisen jakosuotimen taakse), mikä yksinkertaistaa rakennetta.
Aktiivisella rakenteella on useita etuja:
- Vahvistimet liitetään suoraan kaiutinelementteihin, mikä tehostaa vahvistimien elementin äänikäämin vaimennuksen hallintaa ja vähentää dynaamisten muutosten esiintymistä elementin sähköominaisuuksissa. Se saattaa parantaa järjestelmän siirtymävastetta.
- Vahvistimen lähtövaatimukset ovat pienemmät. Kun energiaa ei mene hukkaan passiivisen jakosuotimen komponenteissa, vahvistimen tehovaatimukset ovat huomattavasti pienemmät (jopa puolta pienemmät joissakin tapauksissa) ilman, että kaiuttimen akustinen teho heikkenee. Tämä saattaa pienentää kustannuksia ja parantaa äänenlaatua ja järjestelmän luotettavuutta.
- Kun vahvistimen ja elementin välissä ei tapahdu hävikkiä, saavutetaan äärimmäinen akustinen tehokkuus.
- Aktiivinen teknologia pystyy tuottamaan ylivoimaisen äänentoiston suhteessa kokoon ja matalaan alarajataajuuteen.
- Kaikki kaiuttimet toimitetaan tehtaalla sovitettuina järjestelminä (vahvistimet, jakosuotimet ja kotelo-elementtijärjestelmät).
Huonevasteen kompensointi mahdollistaa kaiuttimen sovittamisen akustiseen ympäristöön.
Huoneakustiikan ja kaiuttimen säteilyn välinen suhde on monimutkainen asia. Jokainen tila vaikuttaa tarkkailukaiuttimen vasteeseen omalla tavallaan – esimerkiksi heijastavat ja vaimentavat tilat – samoin kuin kaiuttimen sijoittaminen seinää vasten tai irti seinästä.
Kaikissa Genelecin kaiutinjärjestelmissä on huonevasteen korjaus, joka kompensoi tilan vaikutuksia äänentoistoon ja tuottaa tasaisen taajuusvasteen kuuntelupaikassa.
Analogiset järjestelmät
Genelecin analogiset kaiutinjärjestelmät tarjoavat monipuoliset huonevasteen säätömahdollisuudet. Säätömahdollisuuksia ovat (kaiutinmallista riippuen):
- Bass Roll-Off ja Bass Tilt
- Treble Tilt ja Treble Roll-Off
- Bass Level
- Midrange Level
- Treble Level
- Desktop Control
Matalilla taajuuksilla käytettävissä on kaksi pääsäätöä. Bass Tilt toimii hyllysuodattimena, kun taas Bass Roll-off sallii optimoida matalien ja erittäin matalien taajuuksien taajuusvastetta eri kohteissa. Bass, Midrange ja Treble Level ovat käytettävissä isoissa järjestelmissä. Nämä säädöt optimoivat eri päästökaistojen välistä suhteellista tasapainoa.
Kunkin kaiuttimen käyttöohje ja datalehti sisältävät luettelon erilaisten asennusten ensisijaisista huonevasteasetuksista. Ne on määritetty pitkän käytännön kokemuksemme ja erilaisissa akustiikkaympäristöissä tekemiemme mittausten perusteella.
Smart Active Monitor (SAM™) -tarkkailukaiuttimet
Genelecin SAM-järjestelmät ovat kokonaisvaltainen, ratkaisukeskeinen, älykkäästi verkostoituva tuotevalikoima, jonka kaikki tuotteet käyttävät Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) -ohjelmistoa ja automaattisesta AutoCal™-kalibrointitekniikkaa.
Genelec AutoCal on alan ensimmäinen täysin integroitu ja automaattinen prosessi GLM-ohjausverkkoon liitettyjen kaiuttimien mittaamiseen, analysointiin ja kalibrointiin. Järjestelmä mittaa kuuntelualueen vasteen ja tekee tarvittavat kompensaatiot matalilla ja matalilla keskitaajuuksilla ja minimoi näin huoneakustiikkaa heikentävät poikkeamat ja eri kuuntelupaikkojen väliset erot. AutoCal sovittaa kaikkien verkon kaiuttimien suhteelliset tasot, kompensoi etäisyyseroja ja säätää kaikkien verkon alabassokaiuttimien jakosuodinvaiheet (AutoPhase).
Acoustic Response Editor tarjoaa tarkan graafisen esityksen mitatusta vasteesta, suodatuksen kompensoinnista ja kunkin kaiuttimen järjestelmävasteesta sekä mahdollisuuden akustiikka-asetusten manuaaliseen säätämiseen.
Monipuoliset kiinnitysvaihtoehdot soveltuvat useimpiin asennusratkaisuihin.
Genelecin kaiuttimissa on monipuoliset ripustusmahdollisuudet, jotka tekevät asennuksesta helppoa kaikissa kohteissa. Oikein sijoitetut kaiuttimet käyttäytyvät ihanteellisesti erilaisissa käyttöympäristöissä.
Laaja lisävarustevalikoimamme ja painevalettujen alumiinikoteloiden takalevyihin integroidut kiinteät M6-kiinnityspisteet tarjoavat ratkaisun useimpiin asennustilanteisiin. Pienissä kaiutinmalleissa kotelon pohjassa on 3/8-tuuman kierreinsertti, jota käyttäen kaiutin voidaan asentaa tukevaan mikrofonitelineeseen tai jalustaan. Suuremmissa ja painavammissa malleissa on M10-kiinnityspisteet. Lattiatelineisiin on saatavilla myös mallikohtaiset Iso-Pod jalusta-adapterit, joiden avulla saavutetaan kattavat säätömahdollisuudet sekä hyvä mekaaninen eristys kaiuttimen ja jalustan välille.
Näiden ominaisuuksien ansiosta tuotteitamme käytetään nykypäivänä ammattikäyttökohteiden lisäksi sekä julkistiloissa että kotikohteissa kaikkialla maailmassa.
Referenssit
Part of Mediapro’s image and sound post-production company, Telson.Tres60 opened its new facility in May 2019, and decided to upgrade its monitoring capabilities to better serve its clients. “The system upgrades were driven by client demands - for example Movistar asks for everything in Dolby Atmos,” explains sound production co-ordinator, Ana Belén Martín. “We must be able to fit the standards of each of these clients. This means that we have to generate much more material than before because of the different types of broadcast formats – from a mobile phone to a Smart TV.”
The Telson.Tres60 team, alongside Unitecnic – Mediapro’s engineering company which handled the installation – turned to local Genelec partner Audio-Technica Iberia for the 7.1.4 monitoring solution. In both rooms S360A monitors were installed in the LCR positions, with four 1032C monitors as surrounds and the same number of 8340As covering the overhead channels. Low frequency content is handled by a 7382A subwoofer, and with all of the monitors being calibrated and controlled via Genelec’s GLM loudspeaker management software, the monitoring system is able to provide the flexibility required to work to different standards.
“These are the only two Dolby Atmos Home rooms in Spain approved to work at a 79 dB SPL monitoring level,” adds Pelayo Gutiérrez, sound supervisor and head of the fiction sound department of Telson.Tres60. “Ricardo Viñas from Dolby was responsible for adjusting the rooms and equalising them to the three required levels: at 85 dB for cinema, 79 dB for Netflix and 82 dB for Telefónica.”
Alongside the two Dolby Atmos Home rooms, the facility features a 7.1 room, two 5.1 rooms, a foley room and a movie theatre, which also benefit from Genelec monitoring technology. “In terms of technical expectations, Genelec has delivered exactly what we anticipated,” reflects Gutiérrez. “We are very happy – it's a perfect setup. We have real confidence when it comes to making premixes here and moving on to the movie theatre or vice versa - the mixes translate perfectly.”
Combining an ambient music performance with a multi-channel listening experience, both the performers and the live audience were surrounded by a ring array of Genelec loudspeakers, creating a truly unique listening environment. This type of playback system is tailor-made for ambient music, emphasising the sense of space and the abstract nature of the compositions – and creating an incredibly thought-provoking and stimulating live event.
The planning and creation of the show took place over a two month period, using the demonstration space in Modern Sky to evaluate how the sound elements combined, how they moved, and what type of speaker configuration would be best suited to the ambient material. The creative team included electronic musician Wang Lu, also known as L + R, music producer/mixer Shen Lijia and visual artist Tami-musiXgal, and working alongside our colleagues at Genelec China, a system comprising eight S360 high-SPL smart active monitors and a 7382 subwoofer was used to surround the audience, while a smaller smart active array of four 8330 two-ways, four 8331 coaxial three-ways and a 7360 subwoofer was used to envelop the musician and the VJ. Genelec GLM software was then used to analyse the room and optimise the frequency response, distance delay and playback level of each speaker in the system – thereby delivering the best possible listening experience to both performers and audience alike.
In planning the event, the team were seeking a good combination of manual control, programming and random machine triggering, with the pre-programmed foundation of the 8.1 audio mix being handled by Ableton Live, with Cycling 74’s Max allowing communication with external hardware instruments – and plenty of real-time musical improvisation was included too!
Prior to the event, the demand for tickets was so high that it was decided to stage three separate performances, to allow every listener to position themselves comfortably within the speaker array and experience the finest sound quality. And from our own perspective, the whole process of planning and executing the event gave us a much deeper understanding of the shaping of space, the precise positioning of sound and the design of moving trajectories in music.
There’s no doubt to us at Genelec that as the world’s exposure to immersive audio becomes greater, the future of multi-channel live music performances is increasingly looking brighter. There are a whole new generation of music fans who are seeking more and more ‘experiential’ live performances, and Genelec is excited to play its part in the growth of this exciting medium.
In the wake of the unmitigated success that is G Livelab Helsinki, the Finnish Musicians’ Union has opened a brand new – and bigger – venue in the vibrant city of Tampere, some 200km north of the Finnish capital. The same team was deployed to realise the Tampere project which is built according to the same ‘music first’ philosophy as Helsinki. The result is an extraordinary live music experience based on quality programming, modern design, and state-of-the-art Genelec audio systems including the ground-breaking new 4430 Smart IP loudspeaker.
Housed in a striking red brick building which was formerly the boiler house of the Frenckell paper mill in the heart of the city, the venue hosts up to 250 people and offers a hugely varied programme including jazz, folk, world music, pop/rock, chamber music, electronic music and more. Akukon Oy designed the acoustics, electroacoustics, lighting, sound, video, communication systems and basic IT structure as well as the rigging systems, as they did for Helsinki, and leading Nordic AV integrator, Bright – another key member of the Helsinki team – brought Akukon’s vision to life.
“Genelec was already a tried and tested solution with the first G Livelab project in Helsinki which has had great reviews,” explains Bright’s Head of Installation, Santtu Sipilä. “People really liked what we achieved in Helsinki, so it was an obvious decision to equip the Tampere club with Genelecs as well.”
The biggest difference between the two venues is the space – Tampere is much bigger with significantly higher ceilings. Although this posed certain challenges in terms of acoustic treatment, it also allowed greater freedom for the audio design.
The second notable difference is the use of Genelec’s 4430 Smart IP loudspeakers which weren’t available at the time of the Helsinki installation.
“We definitely wanted the new 4430s for easier cabling and added control; it’s opened up a world of possibilities for us,” admits Sipilä. “We have a fully networked system running on Dante – this includes the big loudspeakers used for the main PA – and any of the 4430s can take any signal from anywhere. This means that we can use the same loudspeakers for virtual acoustics, surround sound, background music, delays… the possibilities are endless, and it’s enabled us to considerably reduce the total amount of loudspeakers required in order to achieve what we wanted. We are able to make art with loudspeakers and we are not limited in any way in terms of how we can use the system.”
Tapio Ilomäki, the project manager for Akukon, agrees: “Our primary objective was the same as for Helsinki: to deliver a high-quality system with high musicality that serves the performer best. However, the versatility of systems and spaces was a key element of the design; modern venues need to be multi-purpose and they have to be able to facilitate these changes as quickly and easily as possible, for optimum functionality and quick return on investment. The use of the 4430s plays an important role at this level as well as offering extremely musical sound with very low distortion.”
The ability to have everything delivered over just a single cable is every installer’s dream.
Sipilä is also extremely impressed with the PoE (Power over Ethernet) capabilities of the 4430s. “We were really surprised by the SPLs and sound quality from this size of loudspeaker over PoE. We honestly didn’t think it was possible, so yes, we’re very impressed. The ability to have everything delivered over just a single cable is every installer’s dream, so I think that Genelec’s Smart IP range will be figuring in a great many of our future designs!”
In addition to the 4430s, the main PA system comprises a pair of 1236 SAM studio monitors, the flagship of the Genelec range, seventeen S360s for surround and delay, a pair of 1238s as the first delay line, and finally a flown sub array of nine 7380 subwoofers. “We didn’t have either the height or the space to include subs in Helsinki, so this is a welcome addition in Tampere which gives us some extra headroom in the system and helps add body and fullness to the sound,” continues Sipilä.
When you come here to listen to live music, it will most likely sound even better than it did on the record.
Renowned Finnish singer/songwriter, Markus Nordenstreng of Tuomo & Markus and the Latebirds considers G Livelab as his favourite venue for intimate performances. “Some of the best music I have ever heard has been live, but sound quality is often let down by the venue, either through bad acoustic treatment or a sub-par sound system – or both. What you have here at G Livelab is just the opposite end of the scale – for me it’s the ultimate live sound experience. When you come here to listen to live music, it will most likely sound even better than it did on the record – you can hear things you never heard before. It would be a great service to mankind if there was a G Livelab in every city around the world!”
The final word goes to Annamaija Saarela, CEO of G Livelab Tampere: “G Livelab isn’t just about the technology or the programming – it’s about the whole experience of enjoying live music, and I’m proud to say that in bringing together the best of everything and everyone involved, we have achieved a result that is even greater than the sum of the parts. We’ve had nothing but positive feedback since we opened, both from the public and musicians alike.”
The company has recently transformed an old red brick factory building into their new Miltton House headquarters in Helsinki. High quality audio visual technology naturally plays a key role in the new venue. Systems integration specialists, Digisähkö Oy, who were charged with designing and installing the AV systems, selected Genelec loudspeakers throughout, for a premium audio experience.
Designed as a physical meeting place and an inspiration hub as well as a workplace for Miltton’s talent and its stakeholders, high quality AV systems were a priority from the start. “The investment in Miltton House represents the next phase in Miltton’s growth story,” explains Camilla Linniemi, Partner & Director at Miltton Group. “The ways of working are under constant change and the best ideas happen when people connect in a meaningful way.” To that end, in the early stages of the project, Miltton engaged top acoustic consultants and AV designers, Akukon Oy, to come up with an initial design, which was then developed and refined by Digisähkö as the project progressed.
They are extremely aesthetic, so they blend well into every environment, and so very easy to install.
“Akukon had specified that the speakers should be ‘separate, high quality active loudspeakers,’ so as far as we were concerned, Genelec was the obvious choice,” relates Digisähkö CEO, Jani Hirvonen. “The brand is synonymous with quality and matched all of Miltton’s criteria concerning sustainability. It was a very easy decision.”
Digisähkö installed a total of 50 loudspeakers from Genelec’s 4000 Series installation range throughout the building. 42 compact 4020 speakers equip Miltton’s wide variety of meeting and conference rooms. Two of the more powerful 4030s grace the company’s airy entrance lobby whilst a pair of the heavy-hitting 4040s are reserved for the demo room. “The 4000 Series loudspeakers make life very easy for us as an integrator,” confirms Hirvonen. “They are extremely aesthetic, so they blend well into every environment; they are active loudspeakers, and so very easy to install; there is a good range of mounting accessories; and of course, they sound fantastic with incredible clarity and detail, even at low levels.”
We asked for a design that would combine flawless audio quality with sufficient power and coverage.
However, there was one area where Miltton had very specific – and high-level – requirements, and that was for their 350m2 event space in the heart of the building, known as Tori. Designed for events of up to 500 people, the space is easily adaptable for the style of the occasion – from cocktail parties to seminars – with seating for up to 300 people. The audio system needed to be similarly versatile with the ability to cater for everything from a DJ or live band to seminar material.
“The requirement was clearly for a high output, high fidelity sound system with connections for a DJ mixer, which is a very different animal from a conference room system,” notes Hirvonen. “We asked Henri Ulmanen at Genelec to come up with a design that would combine flawless audio quality with sufficient power and coverage to fill the space with no hot spots or dead zones.”
Ulmanen decided on a main system of two S360 smart active loudspeakers supported by two powerful 7380 subwoofers for low end reinforcement, supplemented by four 4040 loudspeakers (two per side) as delays/sidefills. “I decided on the S360s because of their excellent, neutral reproduction and a long-throw capability that delivers reference-quality accuracy at listening distances of over 10 metres,” explains Ulmanen. “Combined with the 7380 subs they are an excellent solution for any environment looking for premium quality, high SPL vocal and music reproduction in a compact form factor.
“Another important element was the fact that, as a smart active loudspeaker, we can use our GLM software to configure and optimise the S360s to compensate for any detrimental room influences,” he continues. “The Tori event space has a pretty industrial feel with concrete floors and lots of floor-to-ceiling windows, so this was very helpful in ironing out anomalies, especially when the room is being used at full capacity.”
All of the AV systems and the Helvar Dali lighting throughout the building are controlled by the Control4 automation system, via individual touch screens in each of the meeting rooms and the Tori event space for easy operation. Digisähkö implemented the integration between the systems as well as the installation of all of the AV technology.
“We’re very proud of this installation and Miltton are thrilled with the results,” said Hirvonen. “They wanted a modern, high quality, sustainable AV solution that is versatile, easy to operate, and reflects their values as a company. Genelec ticked all the boxes and integrates perfectly into the total solution. It’s a great success all round.”