Herbie Kastemaa ja hänen ikoniset mainoskuvansa Genelecille

null Herbie Kastemaa ja hänen ikoniset mainoskuvansa Genelecille

Herbie Kastemaa ja hänen ikoniset mainoskuvansa Genelecille

9. heinäkuuta 2023 tuli kuluneeksi 10 vuotta arvostetun suomalaisen mainosgraafikon Heikki ”Herbie” Kastemaan (s. 13. tammikuuta 1940) kuolemasta. Herbie oli taiteilija, joka tunnettiin erityisesti rock-henkisistä ja surrealistisista mainos- ja julistekuvistaan. Hän loi unohtumattomia visuaalisia maailmoja, jotka herättivät tunteita ja saivat meidät irrottautumaan hetkeksi arjesta.

Genelecillä oli kunnia tehdä yhteistyötä Herbie Kastemaan kanssa vuosien 1993–2004 aikana. Vuonna 1993 Genelecin perustaja Ilpo Martikainen törmäsi Kauppalehden artikkeliin, jossa esiteltiin Herbie Kastemaan mainosgrafiikkaa. Ilpo Martikainen oli heti myyty Herbien älykkäälle, vaikuttavalle ja hauskalle tyylille.

Kastemaan ja Martikaisen ensimmäinen tapaaminen Genelecin tehtaalla Iisalmessa loi pohjan yhteistyölle, joka jatkui yli kymmenen vuoden ajan. Yhdessä he tutkivat alan mainoksia, jotka olivat täynnä tylsiä mustia laatikoita ja teknisiä tietoja. Teho, taajuusvaste, kHz, dB, kW . ”Kyllä on tylsää”, Kastemaa murahteli.

Hän halusi luoda mainoksia, jotka olisivat kevyempiä, hauskempia ja jotka voisivat hetkeksi levähdyttää ihmisten mielen vakavahenkisyyden ja faktalistojen keskellä. He etsivät yhdessä tavan välittää tuotteidensa ydin, ja lopulta verbaalinen kiteytys "active monitoring" sytytti kipinän. Herbie esitteli, miten tämä sanapari voitaisiin visualisoida ja samalla kuvastaa tuotteiden teknistä toimintaa ja herkkyyttä. Tästä syntyi nerokas idea: kissa, joka tarkkailee kahta laulavaa satakieltä. Tämä legendaarinen mainos herätti suurta huomiota alallamme ja erottui perinteisten teknisten mainosten joukosta.

KISSA HAKIT

Herbie Kastemaalla oli rohkeita tapoja viestiä asioita. Kissasta kehittyi pitkän sarjan jälkeen Kastemaan tunnetuin hahmo, mutta lopulta herkkäkorvainen hiiri nousi suureen suosioon. Hiirestä tuli niin suosittu, että asiakkaat kyselivät, mitä se seuraavaksi tekee. Näiden mainosten avulla Genelec nousi ammattilehtien huomionarvotutkimuksen ykköseksi Yhdysvalloissa.

Herbien mainoskuviin liittyi nerokkuutta, joka välitti Genelecin osaamista ja vakuutti ihmiset yrityksen itsevarmuudesta. Mainoksissa ei tarvinnut esitellä tuotteita, vaan ne koskettivat tunteita ja loivat yrityksen arvojen manifestaation. Genelecin mainoskuvat herättivät mielenkiintoa ja saivat ihmiset ajattelemaan, että tässä täytyy olla mielenkiintoisia ihmisiä töissä.

”Herbie onnistui luomaan mielikuvia, jotka vaikuttavat meissä asuvaan lapseen. Kuvat synnyttävät oivalluksen ilon, ja oivallushan synnyttää dopamiinia, aivojen tuottamaa mielihyväkemikaalia”, summasi Ilpo Martikainen.

Herbie Kastemaa jäi eläkkeelle vuonna 2004, ja yhteistyö Genelecin kanssa päättyi. Vuosien 1993–2004 aikana Genelec sai maineensa ja menestyksensä suurelta osin Herbien mainoskuvien ansiosta. Hänen luomansa mielikuvamaailma välitti yrityksen itsevarmuutta, luottamusta ja positiivista asennetta. Herbie jätti jälkensä mainosgrafiikan historiaan, inspiroi monia taiteilijoita sekä luovia ammattilaisia, ja hänen töitään muistellaan edelleen tänäkin päivänä.

Kunnioitamme Herbie Kastemaan muistoa ja hänen poikkeuksellista taiteellista panostaan. Hänen työnsä Genelecille pysyy aina muistoissamme, ja se jatkaa inspiroimistaan musiikin ja äänen maailmassa. Lopuksi haluamme jakaa kanssanne joitain ikimuistoisia mainoskuvia, joita Herbie loi Genelecille (klikkaa kuvia, niin saat ne suuremmaksi).

Uutisnostot