PR-johtaja Lars-Olof Janflod

Teatteriäänen parissa työskennellyt ruotsalainen Lars-Olof Janflod oli tottunut siihen, että lähes kaikki ammattikäyttöön tarkoitetut audiotuotteet tulivat joko Englannista tai Yhdysvalloista. 1980-luvun alussa hän kuuli uusista kiinnostavista kaiuttimista, jotka tulivat Suomesta. Se tuntui suorastaan huvittavalle. Näissä piireissä suomalaisuuteen ei liittynyt minkäänlaista trendikkyyttä.

Vuonna 1982 Janflod osallistui Älvsjössä pieneen audioalan näyttelyyn. Hän tapasi Genelecin akustisen suunnittelijan Ari Varlan, joka oli lähetetty Iisalmesta esittelemään yhtiön ensimmäisiä tuotteita (1019A, S30, 1024A). Varla järjesti Janflodille kuuntelutilaisuuden hotellihuoneessa.

”Kuuntelukokemuksessa ja Arin kanssa keskustellessa opin hieman Genelecistä ja sen filosofiasta. Firma alkoi tuntua jo trendikkäämmältä”, Janflod muistelee.

Hän hankki 1019A-parin, vaikka tuttavapiiri piti niitä kokoonsa nähden todella kalliina kaiuttimina. Passiivikaiuttimet olivat ajan normi, eivätkä kaikki ymmärtäneet aktiivikaiuttimen hinnan muodostumista.

Studio- ja radioala alkoi vetää puoleensa, ja 1980-luvun puolivälissä Janflod siirtyi teatterimaailmasta kaiuttimien myyntityöhön maahantuojaksi useille tuotemerkeille, joista yksi oli Genelec. Hän tapasi ensimmäistä kertaa Ilpo Martikaisen. Häntä kiinnosti, löytyisikö Iisalmen tuotteille kysyntää Ruotsin radio- ja tv-yhtiössä tai studioissa.

”Menin kaiuttimien kanssa paikan päälle ensin Tukholman studioihin ja sitten muuallekin Ruotsiin. Usein oli haastavaa saada äänimiehiltä edes aikaa tuntemattoman tuotemerkin kuuntelemiseen. Kerrankin eräs erittäin hyvin tunnettu kaveri erittäin hyvin tunnetulla studiolla huusi: ́Suomesta?! Mitä siellä muka tiedetään kaiuttimista?! ́Pyysin, että hän kuuntelisi. Hän suostui ja oli vaikuttunut. Parin vuoden kuluttua hän osti meiltä studionsa päämonitoreiksi 1025-parin. Jo sitä ennen ne oli hankkinut tuohon aikaan kuuluisa ABBA-studio, Polar”, Janflod muistelee.

Markkinoiden tavoittaminen tällä tavoin oli tuloksellista, mutta se vaati paljon aikaa, puheluita ja matkustamista. Yhteys Geneleciin oli jatkuvaa ja Ari Varla kävi lukuisat kerrat Janflodin hankkimien asiakkaiden luona muun muassa kalibroimassa laitteita.

Vuonna 1992 Genelec palkkasi Lars-Olof Janflodin vastaamaan kansainvälisestä myynnistä. ”Pitääkö minun nyt opetella suomea?” Janflod kysyi Iisalmessa. Tavanomaiseen tyyliinsä Ilpo Martikainen piti pitkähkön miettimistauon ja vastasi sitten: ”En palkannut sinua puhumaan suomea.”

Janflod sai tehtäväkseen etsiä maahantuojia sinne, missä niitä ei vielä ollut. Työkentäksi tuli siis koko maailma. Oli hyvä ajankohta ruveta takomaan, kun rauta oli kuumaa. Menestyksellisten messujen jälkeen 1030-tuoteperhe oli isojen studioiden puheenaiheena sekä Englannissa, Japanissa että Yhdysvalloissa.”

1031A oli tuote, joka muutti elämämme. Se aloitti voittokulkunsa ympäri maailmaa, ja sitä seurasivat 1030A vuonna 1994 ja 1029A vuonna 1996. Meni hyvin ja tuntui siltä, että kaikki mitä teimme, onnistui.”

Lars-Olof ja Ilpo olivat läheiset yhteistyökumppanit. Heidän välillään vallitsi yhteisymmärrys, jossa ei tarvittu monia sanoja.

”Kolme vuotta vanhemmasta Ilposta tuli minulle isoveli. Viisain isoveli, mitä minulla on koskaan ollut. Matkustimme messuilla ja näyttelyissä ympäri maailmaa, ja meillä oli aikaa keskustella. Olin jo aiemmin ollut kiinnostunut akustiikasta ja opiskellut alaa kirjoista, mutta nyt sain yksityisopettajan. Ilpo oli kahdella jalalla kulkeva yliopisto, ja sain mahdollisuuden oppia mestarilta. Ilpolla oli aina mukanaan musta Työkirja, johon hän piirsi selittäviä piirustuksiaan. Tämän tavan omaksuin varsin pian myös itse”, Lars-Olof Janflod kertoo.”

Kun yhtiö kasvoi ja sen päivittäisten asioiden hoitaminen muuttui huomattavasti vaativammaksi, Ilpo jätti viisaasti toimitusjohtajan tehtävät muille. Näin hän sai itse keskittyä siihen mistä hän eniten piti: ideoista keskustelemiseen ja uusien tuotteiden kehittämiseen. Tämä oli myös tapa siirtää hänen valtavaa tietämystään tuleville sukupolville”, Janflod arvioi.”

Genelec on aina ollut vahvaan insinööriosaamiseen keskittynyt firma, mutta aina myös asiakkaisiin vahvasti suuntautunut. Ohjeena on ollut: kuuntele asiakkaita ja tee tuotteita, joita he haluavat.”

”Genelecin tie on perustunut innovaatioon. Se on ollut vaikeampi mutta ehdottomasti kestävämpi tie.”