Uskomattoman kompakti 8331 akustisesti koaksiaalinen kolmitietarkkailukaiutin tarjoaa ennenkokemattomia mahdollisuuksia lähikenttäkuunteluun.
8331A SAM™ Studiomonitori

Smart Active Monitor (SAM™)

Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)

SPL
104 dB

Taajuusvaste
45 Hz - 37 kHz (-6 dB)

Mitat
H 305 x W 189 x D 212 mm, Iso-Podin kanssa™ (muunna tuumiksi)

Työskentele nopeammin ja kauemmin
The Ones –tuoteperheen tarkkailukaiuttimet tuottavat erittäin luonnollisen äänikuvan sekä taajuustasapainon ja tästä johtuen kuunteluväsymystä aiheutuu perinteisiin tarkkailukaiutinjärjestelmiin verrattuna poikkeuksellisen vähän. Näin ollen voit työskennellä entistä pidempiä aikoja ja voit tehdä nopeampia miksauspäätöksiä luotettavammin. Kaiuttimet tarjoavat vakaan suuntaavuuden hallinnan poikkeuksellisen laajalla taajuuskaistalla kaiuttimen koko etulevyn kattavan Directivity Control Waveguide (DCW™) –suuntaimen ja etulevyn taakse symmetrisesti aseteltujen bassoelementtien ansiosta. The Ones –tuoteperheen tarkkailukaiuttimia voidaan käyttää sekä pysty- että vaaka-asennossa.

Kalibroi tilaan
8331:n huippuluokan akustiset innovaatiot sekä Genelec Smart Active Monitor (SAM™) –teknologia mahdollistavat parhaan mahdollisen lopputuloksen jopa erittäin haastavissa akustisissa ympäristöissä. Käyttämällä kymmenien vuosien studioakustiikkakokemukseen pohjautuvia Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) –ohjelmistoa ja Autocal™ -automaattikalibrointia, huoneen aiheuttamien haitallisten vaikutusten kompensoiminen on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin.
Genelec
8331A SAM™ studiomonitori tummanharmaa
8331A SAM™ Studiomonitori valkoinen
8331A SAM™ Studiomonitori musta
8331A SAM™ Studiomonitori RAW
1 x 8331A monitori
1 x virtajohto 1,8 m
1 x RJ45 kaapeli 5 m
1 x käyttöohje
1 x The Ones -esite
8331A SAM™ Studiomonitori
Palkinnot

Genelec's The Ones monitors were awarded a "Producto del Año 2017" award by Hispasonic.

Genelec SAM™ Coaxial Studio Monitors 8331, 8341 and 8351, also known as "The Ones", were awarded with the MusicTech Gear of the Year 2017 award in "Product of the Year" -category.

Genelec SAM™ Coaxial Studio Monitors 8331, 8341 and 8351, also known as "The Ones", were awarded with the MusicTech Gear of the Year 2017 award in "The Best Monitors" -category.
Genelec's The Ones monitor series was awarded a Super AV Award 2017 in the category of Outstanding Overall Performance.
Genelecs The Ones monitors were awardede a Beijing International Music & Hi-Fi Show award 2017 in the category of "Most Influential Product".
Genelec's The Ones monitors were awarded a IFTT C&C Award 2017 (International Film and Television Technology Creative & Craft Award).
Genelec's The Ones series monitors were awarded a Resolution Award 2018 in the "Monitoring" category.
Genelec SAM™ Coaxial Studio Monitors 8331, 8341 and 8351, also known as "The Ones", were awarded a SOS Global Readers Award 2018 in "Highly Commended" -category.
Genelec 8331 and 8341 Compact Coaxial Monitors were awarded a TEC (Technical Excellence and Creativity) Award 2018 in the category of Studio Monitor Technology.
Tekniset tiedot

SPL
104 dB

Vahvistimen teho
72 W Basso (Class D) + 36 W Keskiääni (Class D) + 36 W Diskantti (Class D)

Taajuusvaste
45 Hz - 37 kHz ("-6 dB")

Taajuusvasteen tarkkuus
± 1.5 dB (58 Hz - 20 kHz)

Kaiutinelementtien mitat
2 x H 65 x W 130 mm Basso + ⌀ 90 mm Keskiääni + ⌀ 19 mm Diskantti (muunna tuumiksi)

Mitat
H 305 x W 189 x D 212 mm, Iso-Podin kanssa™ (muunna tuumiksi)

Paino
6.7 kg / 14.8 lb

Liitännät
1 x XLR Analoginen Sisääntulo
1 x XLR AES/EBU Sisääntulo
1 x XLR AES/EBU Ulostulo
2 x RJ45 Ohjaus
8331A SAM™ Studio Monitor
Tekniset tiedot
Järjestelmän tiedot
Taajuusvaste
58 Hz - 20 kHz (± 1.5 dB)
Alarajataajuus -6 dB
45 Hz
Ylärajataajuus -6 dB
37 kHz

SPL
Maksimiäänenpaine Maksimiäänenpaineen piikki, kaiutinpari mitattuna kuunteluhuoneessa musiikkimateriaalilla 1 metrin etäisyydeltä.
≥110 dB
Hetkellinen maksimiäänenpaine Lyhyen ajan maksimiäänenpaine siniaallolla puoliavaruudessa, keskiarvo 100 Hz - 3 kHz, 1 metrin etäisyydeltä.
≥104 dB
Pitkäkestoinen maksimiäänenpaine Pitkän ajan RMS-maksimiäänenpaine samoissa olosuhteissa IEC-painotetulla melulla 1 metrin etäisyydeltä (kaiuttimien suojapiirien rajoittama).
≥99 dB
Akustinen pohjakohinataso
Akustinen pohjakohinataso Kaiuttimen oma melutaso 1 metrin etäisyydeltä vapaakentässä (A-painotettu).
≤0 dB
Paino
Paino6.7 kg (14.8 lb)
Mitat
Korkeus
285 mm
Korkeus pöytäjalustan kanssa
305 mm
Leveys
189 mm
Syvyys
212 mm

Kotelo
Kotelomateriaali
Die cast aluminium
Kotelotyyppi
Reflex port
Kaiutinelementit
Kaiutinelementtityyppi
Racetrack
8331A Bass Driver
Määrä
2
Leveys
130 mm
Korkeus
65 mm
Kaiutinelementtityyppi
Coaxial
8331A midrange driver in cone (coaxial)
Halkaisija
90 mm
Kaiutinelementtityyppi
Coaxial
8331A treble driver in metal dome (coaxial)
Halkaisija
19 mm
Suuntaavuus

Harmoninen särö
> 100 Hz ≤0.5 %
Ryhmäviive
Viivästys äänen syntymiseen, mitattuna analogiasignaalitulosta korkeilla taajuuksilla.
GLM Extended Phase Linearity OFF-asennossa (ylempi käyrä)
3.2 ms (analogiatulo)
GLM Extended Phase Linearity ON-asennossa (alempi käyrä)
6.9 ms (analogiatulo)
Genelec ilmoittaa kaiuttimen suorituskykytiedoissa ajan, joka kuluu äänen muodostumiseen siitä, kun sähköinen signaali on saapunut kaiuttimen tuloliittimeen. Tämä aika ilmoitetaan latenssina ja ryhmäviivekäyrän antamana viiveenä ja kaiuttimen aiheuttama kokonaisviive on näiden kahden summa. Jotta saa käsityksen tämän kokonaisviiveen merkittävyydestä, on hyvä tietää, että kaiuttimen siirtäminen 1 m kauemman tuottaa noin 3 ms lisäviiveen.


Vahvistimet
Vahvistimet
72 W Class D
36 W Class D
36 W Class D
Käyttöjännite
100-240 VAC 50/60Hz
Tehonkulutus
ISS-valmiustilassa
≤0.5 W
Ilman kuormaa
≤4 W
Täysi kuormitus
60 W
Jakosuodin
Liitännät
Sisääntulo Analog signal input connector XLR female, balanced 10 kOhm.
Sisääntulo Digital signal input connector XLR female 110 Ohm.
Ulostulo Digital signal output / Thru connector XLR male 110 Ohm.
2 x Ohjaus Two CAT5 (RJ45) GLM Network connectors for computer control using the Genelec Loudspeaker Manager (GLM) software.
Jakotaajuus
Bass/Mid
500 Hz
Mid/Treble
3000 Hz
Tarkempia lisätietoja lisäksi tuoteoppaissa.
Avainteknologiat

Smart Active Monitor (SAM™)

Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)

Acoustically Concealed Woofers (ACW™)

Directivity Control Waveguide (DCW™)

Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)

Reflex Port Design

Protection Circuitry

Intelligent Signal Sensing (ISS™)

Optimized Amplifiers

Active Crossovers

Iso-Pod™ Stand

Versatile Mountings
Smart Active Monitor (SAM™) älykkäät kaiutinjärjestelmät sisältävät automaattisen kalibroinnin akustiseen ympäristöön.
Kuluneen vuosikymmenen aikana sisällöntuotannon tarve on kasvanut ennätyslukemiin maailmanlaajuisesti. Tämä on aiheuttanut suuria muutoksia tuotantoyksiköiden toimintatapoihin kasvaneen työmäärän suorittamiseksi. Kasvava osa tuotannoista tehdään entistä pienemmissä työskentely-ympäristöissä. Tämä lisää merkittävästi huoneakustisia ongelmia jolloin äänentarkkailun luotettavuus heikkenee. Äänitarkkailijan tulisi pystyä luottamaan aukottomasti kaiutinjärjestelmään, jonka tulee tuottaa värittymätöntä ja särötöntä ääntä käytetystä äänenpaineesta riippumatta.
Huolellinen elektroakustinen suunnittelu toimii perustana kaikille 1200, 8200, 8300, 7200 ja 7300 –sarjojen älykkäille tarkkailukaiutintuotteille. SAM™ järjestelmän poikkeuksellisiin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa kalibrointitoiminnallisuus Autocal™, joka mittaa ja sovittaa tarkkailukaiuttimet automaattisesti akustiseen ympäristöön kompensoiden tasoerot, viive-erot, taajuusvasteiden poikkeamat sekä subwoofereiden vaiheet.
SAM™ järjestelmiä ohjataan Genelecin Loudspeaker Manager (GLM™) ohjausverkkoa ja -sovellusta käyttäen, joka mahdollistaa äärimmäisen joustavan ja luotettavan monitorointijärjestelmän luomisen. GLM 3 on intuitiivinen tarkkailukaiuttimien hallintasovellus, joka mahdollistaa jopa 45 SAM™ -tuoteperheen tarkkailukaiuttimen ja subwooferin kytkemisen järjestelmään. Autocal™ automaattisen kalibrointitoiminnallisuuden lisäksi GLM 3 sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden säätää monipuolisesti tasoja, viiveitä sekä äänenvärisuodattimia. Parametrit ja asetukset voidaan tallentaa sekä tietokoneelle, että myös jokaiseen yksittäiseen GLM™ -ohjausverkkoon liitettyyn tarkkailukaiuttimeen ja subwooferiin. Tällöin ohjausverkkoa ja sovellusta ei välttämättä tarvita varsinaista tarkkailutyötä tehtäessä.
Kaikkia SAM™ järjestelmän tarjoamia toimintoja sekä äänen väriä voidaan säätää käyttäjän tarpeiden mukaisesti. Jopa työskentelytilan ja akustisen ympäristön vaihtuessa SAM™ teknologia auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen ja johdonmukaisesti käyttäytyvän äänentarkkailujärjestelmän, joka tarjoaa neutraalin äänikuvan sekä todella alhaisen särötason.
Genelecin SAM™ -tuoteperhe tarjoaa kattavan, ratkaisukeskeisen ja älykkäästi verkottuvan järjestelmäkokonaisuuden, joka mahdollistaa sekä analogisen että digitaalisen signaalitien käyttämisen erilaisissa työskentely-ympäristöissä.
Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaalielementti tuottaa ensiluokkaisen äänikuvan.
Aikaisempien koaksiaaliratkaisujen taajuusvaste on jokseekin rosoinen, mikä johtuu rakenteelle tyypillisistä diffraktio-ongelmista. Koaksiaalirakenne kuitenkin ratkaisee keskiääni- ja diskanttielementtien sijaintieroista aiheutuvat jakotaajuusalueen ongelmat. Näistä lähtökohdista on saanut alkunsa Genelecin Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaaliteknologia: Se hyödyntää aikaisempien koaksiaaliratkaisujen edut mutta se myös korjaa niiden vakavia heikkouksia.
Ensimmäinen askel on minimoida keskiäänikartion liikepoikkeamaa, joka tehdään rajoittamalla elementin toistamaa matalien taajuuksien kaistaa. Toinen haaste on välttää diffraktiota aiheuttavat akustiset epäjatkuvuuslinjat. MDC™-koaksiaalielementin perusrakenne koostuu integroidusta keskiäänikalvo – ripustus – diskanttielementti -kokonaisuudesta. Koaksiaalielementin näkyvä osa koostuu keskiäänielementin ulkoripustuksena toimivasta joustavasta pinnasta ja sen keskellä sijaitsevasta kalottidiskanttielementistä. Sisäinen rakenne liittää keskiäänikartion diskanttielementtiin ilman akustista katkoa ja MDC™-elementti liittyy koteloon saumattomasti.
Koska havaittavia akustisia katkoja diskanttielementin ja keskiäänikartion välillä ei ole, myöskään diffraktiota ei synny. Keskiäänikartion profiili on tarkoin optimoitu ja se muodostaa integroidun suuntaimen diskanttielementin akustiselle säteilylle. Elementin ulkoreuna liittyy Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntaimeen, jolla hallitaan keskiäänisäteilijän dispersiota. Taajuusvaste kuunteluakselilla sekä sivukentässä on erittäin sulava, eikä siinä ole poikkeamia. Suuntaavuuskäyttäytyminen on erittäin hallittua.
Mullistava koaksiaalirakenne parantaa äänikuvaa sekä kokonaisäänenlaatua. Se mahdollistaa erinomaisen suoran taajuusvasteen, jonka ansiosta sisällön yksityiskohtien toisto on erittäin erottelevaa ja tarkkaa.
DCW™-koaksiaaliteknologian tärkeimmät ominaisuudet ovat:
- Diffraktiovapaa liitos diskanttielementin ja keskiäänikalvon välissä.
- Diffraktiovapaa liitos keskiäänikalvon ja DCW™-suuntaimen välissä.
- Genelecin kehittämä keskiäänikalvotekniikka – laminaattirakenne, jossa yhdistyvät jäykkä kartio ja elastiset, häviöttömät materiaalit esimerkiksi ulkoripustuksessa
- Keskiäänikalvo- ja ulkoripustusrakenne, joka vaimentaa mahdolliset epälineaarisuudet.
Näiden ominaisuuksien edut:
- Tasaisempi taajuusvaste.
- Elementit käyttäytyvät johdonmukaisesti koko toimintakaistallaan.
- Merkittävästi hallitumpi suuntaavuus kriittisellä taajuuskaistalla.
- Ripustuksen tasapainoinen dynamiikka minimoi akustista säröä.
- Rakenne mahdollistaa etulevyn optimoidun käytön säilyttäen 8000-sarjan muotoilun ja edut.
Acoustically Concealed Woofers (ACW™) -bassoelementit takaavat hallitun suuntaavuuden matalille taajuuksille saakka.
The Ones -kolmitiekaiuttimessa on uudenlaiset Acoustically Concealed Woofer (ACW™) -bassoelementit. Kotelon etulevyn taakse piilotetut elementit säteilevät kotelon päissä olevien aukkojen kautta.
Kahden bassoelementin sijoitus laajentaa akustisesti koaksiaalisen säteilykäyttäytymisen matalille taajuuksille. Kahden toisistaan tietyllä etäisyydellä sijaitsevan bassoelementin järjestelmä käyttäytyy akustisesti matalien taajuuksien suuntaavuuden osalta yhden suuren elementin tavoin. Kahden bassoelementin järjestelmä laajentaa hallitun suuntaavuuden matalammille taajuuksille kotelon etulevyn pituuden sallimissa rajoissa.
ACW™-teknologian ansiosta bassoelementit ja kotelon aukot ovat akustisesti läpinäkymättömiä keskiääni- ja diskanttitaajuuksia toistavalle Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaalielementille. Säteilyaukkojen koko on optimoitu suunnitteluvaiheessa ja niiden kaarevuus minimoi säröä.
ACW™-rakennetta hyödynnettäessä koko etulevyn pinta-alaa voidaan käyttää yhtenä jättimäisenä Maximized Directivity Control Waveguide (MaxDCW™) -suuntaimena, joka on integroitu Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -koteloon.
ACW™-teknologia tarjoaa huomattavasti suuremman kaiuttimen matalien taajuuksien suuntaavuuskäyttäytymisen kompaktissa kotelossa. Hallittu matalien taajuuksien suuntaavuus vähentää huoneen aiheuttamia haittavaikutuksia merkittävästi.
Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntain tuottaa tasaisen taajuusvasteen laajalle kuuntelualueelle.
Vallankumouksellinen Directivity Control Waveguide™ (DCW™) -teknologia parantaa huomattavasti suoraan säteilevän monitiekaiuttimen suorituskykyä.
Tavoite on sovittaa taajuusvaste ja elementtien suuntaavuus kaiuttimessa. Lopputuloksena saavutetaan erinomainen taajuusvaste sekä kaiuttimen akustisella akselilla että sivusta mitattuna.
Parantunut kontrolloitu suuntaavuus vähentää huoneheijastumia kuuntelupaikalle. Tämä parantaa stereokuvaa ja asettaa vähemmän vaatimuksia huoneakustiikalle.
DCW-teknologia parantaa elementin herkkyyttä jopa +6 dB:ä, mikä mahdollistaa suuremman kokonaisäänenpaineen vähentäen samalla säröä ja parantaen luotettavuutta.
###DCW™-suuntaimen tärkeimmät edut:
- Tasainen taajuusvaste laajemmalle kuuntelualueelle
- Parantunut suoran äänen suhde heijastuneeseen ääneen vähentää tilan vaikutusta lopputulokseen
- Tarkempi stereokuva
- Parantunut elementtien hyötysuhde
- Järjestelmän suurempi maksimiäänenpaine
- Pienentynyt elementtien särö
- Vähemmän kaiutinkotelon reunan aiheuttamaa äänen heijastumista
- Parantunut elementtien luotettavuus, koska saman äänenpaineen tuottamiseen tarvitaan vähemmän tehoa ja pienempi kalvon liikepoikkeama
Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -kotelo tuottaa värittymättömän äänen.
Etulevyn akustisista epäjatkuvuuskohdista syntyvä diffraktio on tyypillinen vapaasti sijoiteltavan kaiuttimen ongelma. Kotelon terävät kulmat aiheuttavat heijastuksista johtuvia toisioäänilähteitä, jotka värittävät ääntä ja heikentävät äänikuvan tarkkuutta.
Parantaakseen vapaasti sijoiteltavan kaiuttimen taajuusvasteen sekä tehovasteen tasaisuutta, Genelec on kehittänyt innovatiivisen Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -kaiutinkotelon, jossa on kaarevat sivut sekä pyöristetyt kulmat. Poikkeuksellisen tasaisen taajuusvasteen lisäksi kotelorakenteella saavutetaan erinomaiset äänikuvaominaisuudet.
Kompaktin ja tyylikkään ulkoasun saavuttamiseksi kotelon materiaaliksi on valittu painevalettu alumiini, joka mahdollistaa kotelon kokoon suhteutettuna suuren sisätilavuuden bassoelementin herkkyyden maksimoimiseksi. Alumiini on kevyttä, jäykkää ja hyvin vaimentavaa, joten se on erinomainen materiaali ohutseinäisen ja akustisesti "kuolleen" kotelon valmistamiseen. Alumiinikotelo suojaa tehokkaasti elektromagneettiselta säteilyltä ja se toimii myös vahvistimien jäähdytyselementtinä. Kotelo valetaan kahtena kappaleena, jolloin se pystytään avaamaan helposti esimerkiksi huoltoa varten.
Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntain integroidaan MDE™-koteloon hallitun suuntaavuuden saavuttamiseksi. Vakiosuuntaavuuden alarajataajuus määräytyy suuntaimen koon perusteella, jolloin suuremmalla suuntainpinta-alalla saavutetaan hallitumpi suuntaavuuskäyttäytyminen. Hallittu sivukenttäsäteily mahdollistaa suuren käyttökelpoisen kuuntelualueen, mikä on erittäin tärkeää monikanavaisessa äänentarkkailussa. Hallittu suuntaavuus vähentää myös rajapintaheijasteiden merkitystä, jolloin monitorointijärjestelmä toimii johdonmukaisesti erilaisissa akustisissa ympäristöissä.
Edistynyt refleksiputken muotoilu parantaa bassotoiston ulottuvuutta.
Genelec käytti bassorefleksirakennetta jo ensimmäisessä tarkkailukaiuttimessaan S30:ssa vuonna 1978. Genelec on siitä lähtien tutkinut ja kehittänyt refleksiputken suorituskykyä sekä tehokkuutta. Kehitystyön tavoite on ollut parantaa bassotoiston ulottuvuutta ja äänenpainekapasiteettia erinomaisen matalien taajuuksien artikulaation ja tarkkuuden tuottamiseksi.
Sekä bassoelementti että refleksiaukko vaikuttavat refleksikotelon kokonaissäteilyyn. Suurin osa säteilystä on lähtöisin elementistä, mutta refleksikotelon resonanssitaajuudella elementin liikepoikkeaman amplitudi on pieni, jolloin suurin osa säteilystä tulee aukosta.
Virtausnopeuden minimoimiseksi putken poikkipinta-alan täytyy olla suuri. Kaiutinkotelon koko rajoittaa usein refleksiputken pituutta.
Pitkä kaareva refleksiputki maksimoi ilmavirtauksen, jotta kaiutin pystyy tuottamaan syvän bassotoiston ilman kompressiota. Putki päättyy leveään pyöreäreunaiseen aukkoon, joka sijaitsee kotelon takana minimoiden putken virtausääniä ja tuottaen erinomaisen bassoartikulaation.
Putken kaareva muoto on tarkoin suunniteltu ja se vähentää virtausääniä, kompressiota ja säröä. Putken sisäpään muotoilu minimoi suorille refleksiputkille tyypillisiä yskähdysääniä ja turbulenssia.
Huolellisesti suunniteltu refleksiputken rakenne vähentää bassoelementin liikepoikkeamaa ja parantaa matalien taajuuksien toiston lineaarisuutta sekä äänenpainekapasiteettia.
Yliohjauksen suojapiiri takaa turvallisen käytön ja elementtien pitkäikäisyyden.
Kriittisissä audiotuotantoympäristöissä on ratkaisevaa, että monitorointijärjestelmä on luotettava ja aina käytettävissä. Yksi tärkeimmistä syistä Genelecin menestykseen lähetystarkkaamokäytössä on tuotteidemme luotettavuus. Luotettavuuden takeena on sisäinen suojapiiri, joka on ollut kaikissa tuotteissa vuodesta 1978 lähtien.
Suojapiiri ehkäisee elementtien vikatiloja havaitsemalla signaalitasoja. Mikäli signaalissa esiintyy yhtäkkisiä piikkejä tai jatkuvia liian korkeita tasoja, suojapiiri laskee signaalin tasoa automaattisesti. Suojapiirin toiminta ei luonnollisestikaan vaikuta äänenlaatuun millään tavalla työskenneltäessä kaiuttimen määritellyissä käyttöolosuhteissa. Se vain ehkäisee signaaleja rikkomasta kaiutinta.
Suojapiirin ominaisuudet ja edut:
- Laskee signaalin tasoa tarvittaessa (esimerkiksi kun elementin äänikäämin lämpötila saavuttaa turvarajan), mikä parantaa kaiuttimen luotettavuutta merkittävästi.
- Jokaisen kaiuttimen ja alabassokaiuttimen sopiva suojapiirirakenne sallii järjestelmän äänitason maksimoimisen.
Intelligent Signal Sensing (ISS™) -valmiustilatoiminto vähentää virrankulutusta.
Genelec kehitti vuonna 2013 Intelligent Signal-Sensing -piirin, joka täyttää sekä ErP-direktiivin vaatimukset että Genelecin omat direktiiviä tiukemmat vastuullisuusvaatimukset.
ISS™-piiri seuraa kaiuttimien signaalinsyöttöä ja havaitsee, milloin signaali on käytössä. Jos ISS-piiri ei havaitse audiosignaalia hetkeen, se asettaa kaiuttimen valmiustilaan, jossa kaiuttimen virrankulutus on alle 0,5 wattia. Kun syöttösignaali havaitaan, kaiutin kytkeytyy päälle itsestään. Kaiutinjärjestelmä alkaa siis säästää sähköä heti, kun työskentely katkeaa.
Jokaisen kaiuttimen taustalevyssä on huonevasteen säätimien vieressä ISS Disable -kytkin. Kun päävirtakytkin on asennossa ON, ISS™-toiminto on oletusarvoisesti päällä.
Jos ISS-toimintoa ei haluta käyttää, se voidaan poistaa käytöstä kääntämällä ISS Disable -kytkin asentoon ON. Tällöin kaiuttimen virransyöttöä ohjataan päävirtakytkimestä.
Päävirtakytkin katkaisee kaiuttimen virransyötön kokonaan.
Elementtikohtaisesti optimoidut tehovahvistimet.
Elektroniset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistan osiin, jotka voidaan ohjata erillisiin vahvistimiin. Vahvistimet on liitetty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin muuntimiin.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa aktiivinen jakosuodin tarvitsee kaksi vahvistinta: yhden bassoelementille ja toisen diskanttielementille. Vahvistimet liitetään suoraan aktiivikaiuttimien elementteihin, jolloin vahvistimien kuormitus on tunnettu ja yksinkertaisempi. Jokaisella elementtikohtaisella vahvistimella on vain rajallinen taajuusalue, jota se vahvistaa (vahvistin sijoitetaan aktiivisen jakosuotimen taakse), mikä yksinkertaistaa rakennetta.
Aktiivisella rakenteella on useita etuja:
- Vahvistimet liitetään suoraan kaiutinelementteihin, mikä tehostaa vahvistimien elementin äänikäämin vaimennuksen hallintaa ja vähentää dynaamisten muutosten esiintymistä elementin sähköominaisuuksissa. Se saattaa parantaa järjestelmän siirtymävastetta.
- Vahvistimen lähtövaatimukset ovat pienemmät. Kun energiaa ei mene hukkaan passiivisen jakosuotimen komponenteissa, vahvistimen tehovaatimukset ovat huomattavasti pienemmät (jopa puolta pienemmät joissakin tapauksissa) ilman, että kaiuttimen akustinen teho heikkenee. Tämä saattaa pienentää kustannuksia ja parantaa äänenlaatua ja järjestelmän luotettavuutta.
- Kun vahvistimen ja elementin välissä ei tapahdu hävikkiä, saavutetaan äärimmäinen akustinen tehokkuus.
- Aktiivinen teknologia pystyy tuottamaan ylivoimaisen äänentoiston suhteessa kokoon ja matalaan alarajataajuuteen.
- Kaikki kaiuttimet toimitetaan tehtaalla sovitettuina järjestelminä (vahvistimet, jakosuotimet ja kotelo-elementtijärjestelmät).
Aktiivisessa jakosuotimessa käsitellään linjatasoista signaalia.
Aktiiviset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistoihin, jotka ohjataan erillisiin tehovahvistimiin. Vahvistimet on kytketty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin kaiutinelementteihin.
Aktiivikaiuttimissa käytetään sekä digitaalisia että analogisia jakosuotimia. Genelecin digitaalisissa aktiivijakosuotimissa on myös muita signaalinkäsittelytoiminnallisuuksia, kuten elementtien suojaus, lentoaikakompensointi ja taajuuskorjaus.
Genelecin analogisissa aktiivijakosuotimissa perustuu elektronisiin komponentteihin, jotka käsittelevät matalatasoista signaalia ennen tehovahvistusta. Aktiiviset jakosuotimet eroavat toimintaperiaatteeltaan passiivisista jakosuotimista, joissa käsitellään voimakkaita signaaleja, suurta virtaa ja toisinaan myös suurta jännitettä.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa tulosignaali jakosuodatetaan kahdelle erilliselle tehovahvistimelle, joista toinen ohjaa bassoelementtiä ja toinen diskanttielementtiä.
Aktiivisella jakosuodinteknologialla on useita etuja:
- Elementin sähködynaamiset muutokset eivät vaikuta taajuusvasteeseen.
- Signaalia voidaan säätää joustavasti käytettävän elementin ominaisuuksien mukaisesti.
- Jokaisen elementin tulosignaali prosessoidaan ja vahvistetaan yksilöllisesti. Yksittäisten elementtien signaalit eivät häiritse toisiaan, mikä vähentää keskeismodulaatiosäröä ja yliohjausongelmia.
- Elementtien välisiä herkkyyseroja voidaan kompensoida.
- Elementin ominaisuuksiin liittyviä taajuus- ja vaihevasteen poikkeamia voidaan kompensoida halutulla päästökaistalla.
- Aktiivinen jakosuodin mahdollistaa lisäksi taajuusvasteen säätämisen sekä kaiuttimen optimoinnin kaiutinjärjestelmään ja erilaisiin kuunteluympäristöihin ilman ulkoisia taajuuskorjaimia. Tuloksena on yksinkertainen, luotettava, tehokas, tarkka ja johdonmukaisesti käyttäytyvä aktiivikaiutinjärjestelmä.
Mekaanisia värinöitä vaimentava Iso-Pod™ -alusta parantaa äänikuvan tarkkuutta.
Vaikka vapaasti seisovien kaiuttimien alle suositellaan yleisesti tukevia jalustoja, on varsin yleistä että kaiuttimet sijoitetaan suoraan pöydälle tai äänipöydän mittarisillalle. Tällaisesta sijoituksesta aiheutuu kuitenkin haitallisia lieveilmiöitä: Kaiuttimen suuntaus kohti kuulijaa on vaikeaa ja kaiuttimen sekä alustan välille syntyy haitallisia mekaanisia värinöitä. Kaiuttimen ollessa pöydällä työtasosta aiheutuu heijastumia, jotka aiheuttavat kampasuodinilmiöstä johtuvaa taajuusvasteen vääristymistä.
Genelec on kehittänyt näiden ongelmien ratkaisemiseksi tehokkaan ja käytännöllisen Isolation Positioner/Decoupler (Iso-Pod™) -alustan, joka kiinnitetään jousella kaiuttimen alumiinikoteloon. Alusta on valmistettu joustavasta kumimaisesta materiaalista. Tukevasti sekä pysty- että vaaka-asentoon Iso-Pod-alustan päälle asettuvaa kaiutinta voidaan kallistaa ±15 asteen kulmaan. Kaiuttimen akustinen akseli voidaan kohdistaa tarkasti kohti kuuntelijaa säätämällä kaiuttimen kulmaa Iso-Pod-alustan päällä.
Mekaaniset eristys- ja vaimennusominaisuudet vähentävät tukipinnoista syntyvän haitallisen värähtelyn aiheuttamaa keskiäänen värittymistä.
Innovatiivinen Iso-Pod™-alusta on oleellinen osa Genelecin kaiutinmuotoilua ja se tarjoaa huomattavia käytettävyyteen sekä äänenlaatuun vaikuttavia etuja.
Monipuoliset kiinnitysvaihtoehdot soveltuvat useimpiin asennusratkaisuihin.
Genelecin kaiuttimissa on monipuoliset ripustusmahdollisuudet, jotka tekevät asennuksesta helppoa kaikissa kohteissa. Oikein sijoitetut kaiuttimet käyttäytyvät ihanteellisesti erilaisissa käyttöympäristöissä.
Laaja lisävarustevalikoimamme ja painevalettujen alumiinikoteloiden takalevyihin integroidut kiinteät M6-kiinnityspisteet tarjoavat ratkaisun useimpiin asennustilanteisiin. Pienissä kaiutinmalleissa kotelon pohjassa on 3/8-tuuman kierreinsertti, jota käyttäen kaiutin voidaan asentaa tukevaan mikrofonitelineeseen tai jalustaan. Suuremmissa ja painavammissa malleissa on M10-kiinnityspisteet. Lattiatelineisiin on saatavilla myös mallikohtaiset Iso-Pod jalusta-adapterit, joiden avulla saavutetaan kattavat säätömahdollisuudet sekä hyvä mekaaninen eristys kaiuttimen ja jalustan välille.
Näiden ominaisuuksien ansiosta tuotteitamme käytetään nykypäivänä ammattikäyttökohteiden lisäksi sekä julkistiloissa että kotikohteissa kaikkialla maailmassa.
Referenssit
Can you tell us a little about how you ended up in audio?
The reason I got into engineering is because of my mom. She found out about Full Sail University in the April of 2008 and told me I should go there because I'll love it. I'd never heard of audio engineering until she told me about it, and she didn’t give me a choice if I wanted to go or not, so a month later I was a student there! These days, I mix mainly pop, hip hop and R&B songs at my studio, and I work on a lot of short films.
What kind of studio space do you have and what's the history of the place?
My studio is in the city of Columbia, in a cabin connected to another building where bleacher seating for stadiums is manufactured. The company owned that building for 20 years before they made this cabin for the owner's son. The studio room's size is 15x23x16 ft, 16 in the middle of the room.
What are the key items of equipment in your studio?
My Apogee Symphony MK II interface, Avid Dock, Pro Tools, and Genelec Loudspeaker Manager (GLM).
How did you become interested in immersive audio and start to equip your studio for it?
I first became interested early last year after a random studio tour popped up on YouTube showing a recently finished room - I was considering going 7.1 for films at the time. That studio tour video blew my mind, and when I saw that the music business was moving into immersive audio, I decided to get into it myself. I made a few calls to get some information, but generally people didn't seem to know much about it. I knew the number of speakers I wanted and where they'd be going, so I reached out to Genelec on Instagram, and the next thing I know, I’m on the phone with Paul Stewart (great guy, love him). Paul took me through everything step by step over about a week, and ensured I had everything working. Thanks, Paul.
How does it feel to mix in immersive, are there any new challenges?
When I first started mixing in immersive, it felt weird. I could spread everything out as I didn’t have to make room in the mix anymore. The challenge is that you think you should do something because of the increased possibilities, and that can blind you from doing what the song needs versus what you might want to do for it.
What Genelecs are you using and why did you choose them?
My left and right monitors are 8341s, the center monitor is 8331, LFE is 7350, and the rest are 8330s. When I chose to go immersive, I looked at three big brands including Genelec and since I knew that a lot of film mixers use Genelec, I figured it had to be for a good reason. In my opinion, that reason is GLM. Personally, I don’t have the perfect room, so GLM tightens up my low end nicely, and the delay and level adjustments make a big difference.
What are you working on right now and how's business so far with your new setup?
I’m working on two albums right now, one that's pop and the other R&B. I only finished my room last week, so I'm yet to see how things will turn out for me business-wise in immersive audio. I do believe however, that it was an excellent decision to make the jump. I think immersive audio is here to stay, and in 3 to 5 years it will be the main playback format for music. Of course, stereo will still be relevant.
To find out more about Orpheus Sounds, click here
Do you want to be featured in our ‘Immersive Talk’ series? If so, just post some pictures of your setup on Instagram using the #GenelecImmersive hashtag. We’ll be keeping a look out for the most interesting setups, so who knows? We may be in touch with you!
Can you briefly summarise your professional background for our readers?
I'm an internationally recognised leader in the field of live-sound mixing, systems design and the optimisation of sound reinforcement. For more than 15 years I've established an upward trajectory in my career, collaborating with distinguished national and international artists on various productions.
I've been Mexico's representative for the Soundgirls.org organisation since 2016, and my professional career was highlighted in the 2019 book 'Women In Audio' presented by the Audio Engineering Society in London and written by the renowned sound engineer Leslie Gaston-Bird.
Aside from being the CEO of our studio, Goro Goro Immersive Lab, I've co-founded a company called 3BH with which I develop integration projects for post-production in Latin America.
Can you tell us something about your creative space and where it's located?
Goro Goro Immersive Lab is a boutique studio that's ideally situated in the heart of Mexico City. We're a laboratory formed by engineers and creative artists dedicated to immersive audiovisual experiences that use cutting-edge technology.
Can you give an overview of the key equipment you use in the studio?
Computer system: Apple Mac Pro.
Software: Pro Tools Ultimate 2021, Ableton Live 11, Dolby Atmos Mastering Suite and Dolby Audio Bridge.
Control Surface: AVID PT Dock and 2 AVID S1s. That's 16 Faders connected with EUCON.
Signal chains: DAW > Dolby Audio Bridge > Dolby Atmos Mastering Suite > AVID HD Native interface > Focusrite RED 16Line > Genelec monitors & LFE (sub).
Audinate DANTE system > Cisco network switcher (PoE) > Focusrite AM2/X2P > headphones distribution (binaural & stereo)
What type of work do you do in your studio?
We provide sound design services, we mix in stereo, Dolby Atmos and Ambisonic, and we make pre-mixes for films in 5.1, 7.1 & Dolby Atmos.
Is there a particular immersive format you specialise in?
We specialise in spatial mixing using Dolby ATMOS, and we also create audiovisual immersive experiences for live concerts.
How and when did you become interested in immersive audio?
I've always been curious about trying new technologies and creating new experiences, so I started making binaural mixes in Ambisonics. That led to me mixing in Dolby Atmos and making immersive sound for live performances.
What made you decide to equip your studio for immersive audio work?
In 2018, Daniel Castillo, who's the CEO of 3BH, suggested making our studio ready for Dolby Atmos. We love the sound of Genelec monitors, so we decide to equip our studio with a Dolby Atmos 7.1.4 setup using Genelec Smart Active Monitors. Our studio was designed by both 3BH and Dolby.
What's been different about working with immersive compared to stereo?
Everything is different! I love to mix immersive sound. For me it's very natural and you can be as daring or conservative as you wish. I have mixed a lot of audiovisual content, and all my clients, artists and producers end up amazed by the immersive experience. The creativity is endless, I just love it!
How would you describe your relationship with Genelec loudspeakers and which ones do you own?
I generally love the sound of Genelec loudspeakers, but when I tried The Ones, I loved Genelec even more! The sense of space that those monitors enable is amazing - their frequency response and clarity make immersive mixing much easier.
The system that we have at Goro Goro Immersive Lab is:
L,R,C,Ls,Rs,Lrs,Rrs: 8331A
Ltf,Rtf,Ltr,Rtr: 8320A
LFE: 7370A
Did you use GLM (Genelec Loudspeaker Manager) to calibrate your system, and can you describe what difference it makes?
Yes, we use GLM 4 to calibrate the studio. I have many years of experience calibrating studios for music and post-production, and I've found GLM 4 to be an excellent tool. It's amazing how you can get a very good equalisation, sound pressure level and many other advantages. Having everything in GLM means that we don't need any separate signal-processing for monitoring.
What immersive projects have you worked on recently, and has immersive work boosted your business?
Recently we hosted an event organised by Dolby, 3BH and Apple Music called 'Dolby Days'. During the event we demonstrated Dolby Atmos content to musicians, record labels and producers. I mixed my first song from the merengue genre using Dolby Atmos - El Jaja Jala by Olga Tañón. I've also made several mixes for music videos using the Ambisonics format.
We've pushed immersive technology for years, so we were innovators in this field when it wasn't popular yet. I feel the decision to build an immersive studio was the best decision we could have made, and now we're living in the great future that we used to only imagine.
What does immersive audio mean for the future?
I see it as the new standard in sound.
To find out more about Goro Goro, click here
Do you want to be featured in our ‘Immersive Talk’ series? If so, just post some pictures of your setup on Instagram using the #GenelecImmersive hashtag. We’ll be keeping a look out for the most interesting setups, so who knows? We may be in touch with you!
Multiple GRAMMY®-nominated producer engineer Jeff Balding, known for his work with a wide array of artists including Eagles, HARDY, Thomas Rhett, Carrie Underwood, Blake Shelton, Dan+Shay, Taylor Swift, Shania Twain and Megadeth, recently upgraded his studio and installed an all-Genelec 9.1.4 Dolby Atmos® immersive-sound system. Located in the heart of Nashville’s Berry Hill recording community, Balding’s new studio features a wide array of Genelec Active Monitors. Specifically, the horizontal array comprises nine Genelec 8351 Smart Active Monitors™ for L-C-R and surrounds (including two for wide coverage) and four 8331A monitors above the mix position acting as the overhead array, with two 7370A subwoofers handling bass management as well as the LFE.
“My interest in converting the studio to an immersive environment was spurred with Apple announcing that they’re diving into immersive audio, and considering that everyone has access to binaural mixes, immersive audio struck me as something that is here to stay, and it's something I wanted to be a part of,” stated Jeff Balding. “On top of all that, I’ve always tried to make stereo mixes more 3D, so this is a very instinctive format for me. A Dolby Atmos setup is an environment to hear in that perspective, and that was a big interest for me. It was an opportunity that I thought I should seize.”
When it came time to make a decision on what monitors to employ for his new immersive studio, Balding says the decision was easy. “I was looking for a speaker system not only that sounds great, but one that had an ease of getting consistency between speakers. It had to be an amplified speaker with the technology to manage the system. Genelec came to mind immediately, specifically with its GLM software for set-up and control. Ultimately, it delivers ease of use on top of the sound I wanted. I’m very familiar with Genelecs; I’ve been using Genelec 1031s for years, and then when The Ones came out, I stepped up to 8351s and a sub for stereo. So then, when I went immersive, I just expanded that system. I’m extremely comfortable with Genelec and happy with how it translates.”
Balding employed the GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager™) software to help in the management of the immersive monitoring. “GLM is an integral part of my setup,” stated Balding. “I’m coming out of my I/O’s AES outputs and feeding the speakers’ AES inputs. So everything stays in the digital realm. The GLM software is key to flexibility and control of the Genelec system.”
As immersive production is a new and evolving realm, Balding checks his work a number of different ways to make sure the final product translates to a wide variety of playback sources. “I check the mixes not only on the Genelecs, but also on different components from Apple AirPod Max headphones to their spatial earbuds to regular headphones. And then, bouncing out an MP4 is currently our way of making a very close check of how the mix will sound when rendered by Apple,” said Balding. “You really have to just cross-reference everything. In a lot of these situations, there’s a stereo mix already out there or being released alongside the immersive mix. So, you have to make sure that you’re translating and conveying what the stereo mix delivers to the consumer, musically and emotionally, to make sure they feel like they're experiencing the same record when they hear the Dolby Atmos mix. It’s a complicated process, as listeners don’t necessarily always know which mix they’re hearing, because it might depend on the device, the software, the headphones, user settings or other factors. But whichever mix they are hearing, the experience must shine through. There’s a lot of QC that goes into immersive production. That’s a big part of the time involved in doing these mixes. It’s a similar process to something we’ve done for decades: doing a mix on a set of really nice studio monitors and then going, ‘Okay, how’s this going to sound in the car and on a boombox and whatever else the consumer plays it on?’ It’s basically the same process, just more intense because there’s a lot more going on when you fold down the immersive mix and compare it to stereo binaural.”
Currently Balding is working on a wide variety of projects with immersive mixes for Blake Shelton, Train, Thomas Rhett and a host of others. When asked if he was having fun mixing in immersive, Balding replied, “Oh man, I love this format, and I love mixing in immersive. I go back to what I said earlier: in my opinion, this is how you really want to experience music. And it’s how I want to create music as well. I look forward to coming in to the studio every day, because I feel like the creative playground is so much larger, and that excites me. In terms of both space and tonality, there is just so much at your fingertips you can do with an immersive project. Some may have a hard time adjusting to the format, but for me it’s a perfect marriage.”
“And I could not be doing what I do without the support from Genelec,” he continues. Genelec’s customer support has been unbelievable through all this. They helped me get up and running quick, right when I needed it. When the lockdowns started to subside, Genelec brought together everything needed to get me in motion quickly; I had immersive projects sitting at the door waiting to get in, and I needed to get to work. Genelec was right there in step with it all, making sure what needed to happen, happened.”
Jeff Balding, pictured in his newly upgraded studio featuring an all-Genelec 9.1.4 Dolby Atmos® immersive-sound system (photo by CJ Hicks)
So says Philip Eriksson, Hazelight’s Lead Sound Designer, and we couldn’t wait to visit Philip and Senior Sound Designer Anne-Sophie Mongeau in Stockholm to film them talking about It Takes Two, Hazelight’s brand new co-op 3D action adventure game ….and their love of Genelec monitors, of course!
\
Having started his career as a sound engineer, Philip studied film sound before joining EA Dice and working on their Star Wars Battlefront and Battlefield titles. Two years ago he transitioned to Hazelight to take responsibility for the audio production on It Takes Two.
Originally hailing from Montreal, Anne-Sophie’s experience in the game audio industry is complemented by a Master’s degree in Sound Design from the University of Edinburgh, and her role in It Takes Two has been dedicated to creating and delivering high quality soundscapes and interactive audio.
In our exclusive video, Philip and Anne-Sophie discuss the process of sound design in game audio – revealing how recording underwater with hydrophones, home-made kazoos and the use of slime and compressed air all played a part in their latest project!
With sound being so important in the creation of atmosphere and realism in games, it’s no surprise that Philip and Anne-Sophie rely on Genelec monitoring in their daily work. Philip’s room is equipped with a 5.1 Smart Active Monitoring system comprising 8331s in the LCR positions, 8330s as surrounds and an ‘awesome’ 7360 subwoofer handling the LF duties.
“I need speakers just to be able to sit and make sounds for eight hours a day,” says Philip. “I also need to have that representation of the sound so that I know that it's clear enough, so that I have the depth and I have the width. And then this usually translates pretty well to headphones.”
Anne-Sophie agrees, and adds that “You want something that translates as clearly as possible what's coming out of the game like what you put in, in terms of assets and implemented work, and how that translates to the end user - so you want the best reference you can get.”
The company has recently made their own transition to magnificent new headquarters in Helsinki, designed according to sustainable practices with the aim of achieving optimum efficiency and wellbeing. AV solutions experts 4Business Oy were called in to design and implement all the AV technologies for the new premises, which included a Smart IP audio solution from Genelec.
One of the biggest issues to be addressed from an audio point of view was auditory comfort in Ilmatar’s open workspaces - an integral part of any modern, activity-based office today. However, one of the inherent problems of any open plan workspace is a lack of privacy and disruptive noise coming from elsewhere in the environment. Ilmatar was determined to create the most comfortable and efficient working environment possible in their open plan areas, and so paid great attention to sound behaviour in these spaces.
“The lobby and open work areas, as well as the meeting rooms and offices, are all exceptionally well designed from an acoustic point of view, with excellent reverberation times,” notes Janne Lankinen of 4Business. “There are also absorbing screens between the desks, and the background noise caused by ventilation has been minimized. Nevertheless, while these measures help considerably, they cannot resolve the issue completely. To achieve optimum results, we designed and implemented a custom sound masking system – starting with a high quality audio solution - specifically tailored to Ilmatar’s requirements.”
It met all of the client’s criteria for quality, as well as being the most sustainable audio solution.
Based on detailed coverage simulations, 4Business implemented a comprehensive Genelec audio system; a total of twenty 4420 Smart IP speakers were distributed across two separate open plan spaces. “We selected Genelec’s Smart IP solution as it met all of the client’s criteria for quality – both sonically and materially – as well as being the most sustainable audio solution available,” explains Lankinen. The Smart IP technology platform delivers power, audio and control over a single CAT cable across a digital audio network – in this case, Dante – making them exceptionally easy to install and ensuring that the systems are fully scalable.
“The site-wide loudspeaker system was individually measured with room acoustics analysis software and adjusted using Genelec’s Smart IP Manager software to ensure the most transparent audio reproduction possible,” continues Lankinen. “Technical criteria aside, the fact that Genelec is a native Finnish brand and manufactured in Finland according to sustainable principles was also extremely important for Ilmatar.”
Implementation of the masking signal itself fell to Pyry Survo, sound designer and composer for WSP, global infrastructure experts. Survo designed the signal to be as pleasant and even as possible – an ambient background sound that mimics airflow and is specifically engineered to match the frequencies of human speech and to sound comfortable. The sound is audible but not intrusive and serves to reduce speech intelligibility in the surrounding environment. Nearby conversations or telephone calls are no longer a distraction, ensuring comfort and privacy for all concerned.
“A high quality sound system and careful spatial measurement of the audio signal avoided the ‘whoosh effect’, which is a problem with low quality speakers and the wrong type of audio signal,” explains Lankinen. “The masking system generates a multichannel audio signal to avoid the sound distortion caused by differences in speaker distance that typically occurs with mono sound masking systems.”
In addition to the sound masking, Ilmatar had another objective; to create a unique atmosphere that reflects the company ethos of working with nature in order to preserve it. A generative soundscape emulating a natural marine environment with sounds of the sea, seagulls, and of course, the wind – was created for the entrance lobby and implemented using a WSP multichannel soundscape player and eight Genelec 4430 Smart IP active loudspeakers. Virtual nature is created with algorithms that mimic the mechanisms and the timelines of the natural world so that the soundscape remains as authentic as possible and avoids playlist-like repetition. A soothing four-channel forest soundscape was also created for the café area which is equipped with four Genelec 4430s in white.
We are delighted with the outcome and believe that we have one of the most comfortable offices in Finland.
Mikko Toivanen, VP and co-founder of Ilmatar Windpower Oy is delighted with the results: “Our goal was to create the best office in Finland for our staff; making full use of new innovative technologies in terms of comfort and usability was a major goal. This was achieved by 4Business thanks to their consultative sales methods and technical expertise, ensuring an excellent end result. We are very pleased with the outcome and believe that we have one of the most comfortable offices in Finland.”
Having started DJ-ing at parties as a youngster, he soon started making music himself, which brought him into the orbit of other emerging German rap stars including Farid Bang, Manuellsen, KC Rebell and Summer Cem. With numerous number one records under his belt, Juh-Dee now has the luxury of his own beautifully-equipped home studio in Duisburg, complete with Genelec 1234 and 8331 Smart Active Monitors.
“The first time I made it to #1 with a single was actually in 2020. That was with the song ‘90-60-111’ from Shirin David, and that was a great feeling,” comments Juh-Dee. “Then with Apache, we were 3 weeks at #1, and that song was replaced at #1 by another Apache song that we produced. And the next tune after that also went straight to the top spot!”
But it’s obvious that Juh-Dee sees Germany’s love for rap music as way more than a passing trend. “I don't see this as short-term popularity. That hype has actually been there for a long time, since 2008/2009. It just never reached the masses because at that time the distribution wasn't there. Kids didn’t buy CDs, they just downloaded the songs illegally at that time. But when that started to subside, people bought more CDs again. Now, in the era of smartphones, with streaming and YouTube, that's the reason it won't go away. It’s become the new Pop music.”
You can hear clearly the whole frequency spectrum and the tweeters are really nice!
Juh-Dee’s preference for studio monitoring has always been large, wall-mounted main monitors, so the Genelec 1234s were an obvious choice.
“In a great studio, there has to be speakers in the wall,” he insists. “I did my first mixes here and I was really surprised at how ‘real’ the 1234s sound, even at high volume. Having heard my first mixes, I realised what made the difference. You can hear clearly the whole frequency spectrum and the tweeters are really nice! They don't bite, they are really honest. That was important for me.”
The 1234s are complemented by a 7370 subwoofer for even more LF control and precision. Juh-Dee explains that “I usually use the subwoofer when I'm working on deep 808s, for example, so I can really hear the whole spectrum down to 20 Hz and I can absolutely hear if they sound ok, or if there's any strange frequencies going on.”
But while Juh-Dee loves the high-SPL energy of his main monitoring system, his 8331 coaxial three-way nearfields from ‘The Ones’ series allow him to dial things down when he needs to.
“I use The Ones to double check things at a lower volume, so when I don't need the full blast of the big 1234s, they are really good for details,” explains Juh-Dee. “Also, when I'm mixing for too long with too much volume, I use the 8331s - and I can also easily control them using Genelec’s GLM software. It's super easy to quickly dial in changes, tweak the frequency response, change the volume, and do adjustments.”
Aside from the pure creative joy that his Genelecs are bringing him, Juh-Dee’s monitors are simply very good for business too, as demonstrated by the reaction of artists visiting the studio recently:
“The feedback was awesome, they all wanted to stay here. I think I worked with 3 new artists at that time, and they all called their management and said ‘Hey, you have to book us here for another session, we're not going anywhere else. Please, we need to come back next week!’”
Audio research routinely demands a monitoring system with both accuracy and consistency, and flat frequency response, controlled directivity and supremely uncoloured on- and off-axis response are all design attributes that make Genelec the perfect research monitoring tool – offering transparent performance, free from artificial hype and unwanted artefacts.
Additionally, audio research often needs a flexible, scalable solution from mono to high channel count immersive audio, and in these cases the power of our GLM software allows the researcher to create, optimise and control complex arrays of Genelec smart active monitors to offer precise, predictable performance.
In this project, Professor Kang and his team at UCL are conducting research around soundscapes, studying how a human perceives, and is impacted by, the surrounding sonic environment. Having spent the last year gathering recordings from all around the world from multiple different environments, the team needed a studio that would be able to precisely recreate the recorded environment – and thus the immersive listening lab was born.
To read more about the project click here.
To find out more about Genelec solutions for audio research, click here.
Image: HHB
The main recording space at Audioguy differs from others in the country since it consists of one large room which accommodates multiple artists together – rather than a series of isolated recording booths. By adopting this approach, the studio has been able to take advantage of the unique acoustic qualities of its recording room. “Typically, studios make the reverberation time as short as possible in order to record mostly the direct sound from the source, whereas Audioguy has a longer reverberation time of 2.7 seconds, more like a concert hall,” explains Jung-Hoon Choi, founder of Audioguy Studios. “We are able to record not only the direct sound from the source to the mic, but also a lot of reflected sound from the walls, ceiling and the floor. Our intention here is to produce music with a unique and colourful sound.”
This kind of environment has made recording in 7.1.4 an interesting process. “With the very long reverberation time, our recordings can emphasise the full benefits of 7.1.4 immersive audio by capturing all the resonances and the reverberation of the room,” says Choi. “We can record using an ambisonic microphone to capture the immersive atmosphere, and spot mics to capture the individual instruments. However, the ambisonic and spot mics tend not to blend well together, so we have tried to separate the two different microphone configurations by using the ambisonic mic to cover the .4 channel content, as well as the rear channel source. The front and side sources are then covered by the additional spot mics next to the instruments in order to capture the unique and atmospheric feel of the content.”
The results of this process are monitored and mixed using Genelec coaxial Smart Active Monitors, supplied by Genelec’s local Korean distribution partner Sama Sound. The system comprises three 8351As as LCR, eight 8331A monitors as surrounds and overheads – with a 7370A subwoofer handling LF duties, and the entire system configured, calibrated and controlled using Genelec GLM software.
“When you need to mix 7.1.4 immersive audio properly in a limited space, accurate monitoring is essential. The Ones’ point source quality is a must, and I would be very confused when making mix decisions without the standardised in-situ corrections of frequency response, level and delay offered by Genelec’s GLM software,” reflects Choi. “Using this system, the 11 individual monitors sound exactly as they should - which is very much focused. So, we can mix in the most precise and accurate way, and when the mixing is done, GLM makes it very convenient and easy to switch between 3D, binaural and stereo formats and analyse the differences.”
Having supplied the system, Sama Sound have themselves been able to deploy the studios as the perfect location for listening sessions and seminars, such is the extremely high quality of the monitoring environment. Looking to the future, Choi is also determined to get the best out of the new setup at Audioguy Studios. “As we now have this beautiful 7.1.4 immersive audio system, we will be actively recording, mixing and mastering more immersive audio content,” he states. “Aside from their extraordinary accuracy, it’s actually very interesting and fun to work with Genelec monitors!”
Combining an ambient music performance with a multi-channel listening experience, both the performers and the live audience were surrounded by a ring array of Genelec loudspeakers, creating a truly unique listening environment. This type of playback system is tailor-made for ambient music, emphasising the sense of space and the abstract nature of the compositions – and creating an incredibly thought-provoking and stimulating live event.
The planning and creation of the show took place over a two month period, using the demonstration space in Modern Sky to evaluate how the sound elements combined, how they moved, and what type of speaker configuration would be best suited to the ambient material. The creative team included electronic musician Wang Lu, also known as L + R, music producer/mixer Shen Lijia and visual artist Tami-musiXgal, and working alongside our colleagues at Genelec China, a system comprising eight S360 high-SPL smart active monitors and a 7382 subwoofer was used to surround the audience, while a smaller smart active array of four 8330 two-ways, four 8331 coaxial three-ways and a 7360 subwoofer was used to envelop the musician and the VJ. Genelec GLM software was then used to analyse the room and optimise the frequency response, distance delay and playback level of each speaker in the system – thereby delivering the best possible listening experience to both performers and audience alike.
In planning the event, the team were seeking a good combination of manual control, programming and random machine triggering, with the pre-programmed foundation of the 8.1 audio mix being handled by Ableton Live, with Cycling 74’s Max allowing communication with external hardware instruments – and plenty of real-time musical improvisation was included too!
Prior to the event, the demand for tickets was so high that it was decided to stage three separate performances, to allow every listener to position themselves comfortably within the speaker array and experience the finest sound quality. And from our own perspective, the whole process of planning and executing the event gave us a much deeper understanding of the shaping of space, the precise positioning of sound and the design of moving trajectories in music.
There’s no doubt to us at Genelec that as the world’s exposure to immersive audio becomes greater, the future of multi-channel live music performances is increasingly looking brighter. There are a whole new generation of music fans who are seeking more and more ‘experiential’ live performances, and Genelec is excited to play its part in the growth of this exciting medium.
Hän asuu Uudessakaupungissa perheineen ja työskentelee musiikin parissa kotiinsa rakennetussa studiossaan. Pääsimme vierailemaan ”tyrmään”, jossa hän kertoo meille musiikin luomisesta ja siitä mikä inspiroi häntä.
Musiikin teossa apuna Genelecin 8331 SAM -studiomonitorit
Eriksson kertoo työskennelleensä aina Geneleceillä eri studioissa ja toteaakin että ”en ole kuullut niistä mitään muuta kuin hyvää.” Monitorivalinnan vaikutuksesta luomisprosessiin hän jatkaa:
”Se mistä olen valtavan iloinen Geneleceistä puheen ollen, on se että kun kuuntelen musiikkia, musta tuntuu että olen omassa kuplassa. Tuntuu että en pääse tarpeeksi sisälle musiikkiin, mutta nyt kun kuuntelen Geneleceillä, niin olen sisällä siinä maailmassa ja se on mulle ratkaisevan tärkeä asia.”
Katso haastattelu kokonaisuudessaan alta.
Anna Eriksson vierailee Genelecin Artist Roomissa
Katso alta liveversiot Anna Erikssonin kappaleista "Tikaritaivas" ja "Jos mulla olisi sydän". Kappaleet ovat artistin vuonna 2012 julkaistulta albumilta ”MANA”, joka palkittiin Teosto-palkinnolla, yhdellä Pohjoismaiden suurimmista taidepalkinnoista.
Tanskalainen kulutuselektroniikka-alan yritys Bang & Olufsen on valinnut Genelecin SAM-tuoteperheen aktiivikaiuttimet uuteen laboratorioonsa. Laboratorio sijaitsee B&O:n Struerin pääkonttorissa, ja siellä tutkijat voivat luoda tarkkoja simulaatioita eri huonetilojen äänestä.
Kaiuttimet on kiinnitetty kaiuttomaan huoneeseen sijoitettuun kolmen metrin läpimittaiseen, pallonmuotoiseen putkikehikkoon.
Järjestelmään kuuluu 35 Genelec 8320-älykaiutinta, viisi 8331 The Ones -sarjan koaksiaalikolmitiekaiutinta ja neljä 7050-aktiivisubwooferia, joilla voidaan luoda erilaisia äänikenttiä stereo-, 5.1- tai jopa 22.2-kanavaisilla formaateilla. Tämä ainutlaatuinen järjestelmä mahdollistaa akustisten ympäristöjen, esimerkiksi konserttisalin, auton tai olohuoneen, mallintamisen.
Tutkimusprojektin ydin on kaiunnan ymmärtäminen ja analysointi: mitä kaiunta on, miten ääni käyttäytyy rajapinnoissa ja miten kaiunta voi parantaa tai huonontaa kuuntelukokemusta.
”Halusimme elämän todellisuutta kuvaavan laboratorion”, sanoo tohtori Neo Kaplanis, tonmeister ja johtava tutkija B&O:lla. EU-FP7 -tutkimusprojektikonsortion kanssa Kaplanis tutkii mahdollisuuksia kaiunnan vaikutusten kompensoimiseksi B&O:n tuotekehitysosaston hyväksi.
”Akustinen muistimme on äärimmäisen lyhyt ja siksi on vaikeaa pitää mielessä tarkasti, miltä tietty kaiutin kuulostaa”, hän jatkaa. ”Ja kaiuttimien koekuuntelu kaupassa ei anna hyvää kuvaa siitä, miltä sama kaiutin kuulostaa omassa olohuoneessasi. Tiesimme, että kaiuttimet eivät kuulosta samalta eri huoneissa, emme vain tienneet mikä äänessä oikein muuttui. Projektin ajatus on siis tutkia ja tallentaa eri tilojen akustiikan ominaisuudet, jotta ne voidaan simuloida kontrolloidussa ympäristössä.”
Kaplanis kehitti uudentyyppisen menetelmän, jolla pystytään tallentamaan tilan yksilöllinen akustinen ”sormenjälki”, minkä jälkeen hän suunnitteli tietokoneohjelman, joka tuottaa tämän tarkasti pallonmuotoisen testilaitteiston avulla.
Genelecin ja B&O:n yhteistyö on jatkunut jo pitkään, toteaa Kaplanisin neuvonantaja Søren Bech, B&O:n tutkimusjohtaja ja Ålborgin yliopiston professori.
”Genelec on vahvaan insinööriosaamiseen perustuva yhtiö, ja filosofia on samanlainen kuin meillä. Koekuuntelimme useita kaiuttimia ja tulimme siihen tulokseen, että SAM-sarjan studiomonitorit sopisivat täydellisesti tarkoituksiimme – huoneen vasteen tallentamiseen ja sitten sen vasteen simuloimiseen kaiuttimilla niin, että kuuntelija voi valita eri kuunteluympäristöjen ja kaiuttimien välillä.”
Kaplanis lisää: ”Halusimme mahdollisimman neutraalisti toistavat kaiuttimet, jolloin kun syötämme niihin signaalin, odotamme sen toistuvan täsmälleen samanlaisena. Genelecin studiomonitorit ovat epäilemättä parhaiden joukossa ja niiden tarkka ja laajalle taajuusalueelle ulottuva suuntaavuuden hallinta on merkittävä etu täällä tehtävässä työssä. Ne ovat lisäksi kevyitä, pienikokoisia ja ne on helppo sijoittaa pallokehikkoon.”
SAM-sarjan monitorien yhteensopivuus Genelecin GLM-kaiutinhallintaohjelman kanssa on keskeinen tekijä projektissa. Kaplanis kertoo: ”Se on todella kätevä, koska säätöjä voi muokata, kaiuttimia voi valita ja mykistää, kaiutinryhmien luonti on helppoa ja koko järjestelmän äänenvoimakkuuden säätäminen onnistuu hyvin. Erilaisten koetilanteiden kokeileminen käy napin painalluksella.”
”Mahdollisuus testata hyvin tarkasti akustisen ympäristön vaikutusta kaiuttimien toistoon ilman, että kuuntelija siirtyy tilasta toiseen, on selvä etu meille, koska emme tunne yksittäisen kuuntelijan olohuoneen akustiikkaa, mutta nyt voimme simuloida kuunteluolosuhteita erittäin tarkasti, kiitos Genelecin asiantuntevan akustisen suunnittelun ja tarkan äänentoiston.”
Genelecin Senior Technologist Thomas Lund kertoo: ”Nyt kun kaksi tällaista maailmanluokan koejärjestelmää on lyhyen ajomatkan päässä toisistaan – Ålborgin yliopistossa on vastaavanlainen – Tanskassa on erinomaiset edellytykset tehdä uutta tutkimusta ja verifioida tuloksia nopeasti kasvavalla immersiiviaudion alalla. Sekä huoneesta riippumaton (esimerkiksi kuulokkeilla tehtävä) että huoneessa tapahtuva kuuntelututkimus hyötyvät The Ones -sarjan kaiuttimien pistesäteilijäominaisuudesta ja GLM:n kalibrointitoiminnosta, jotka vähentävät tuloksia hämärtäviä tekijöitä.”
Founded in 1995, Sixième Son strategically reinforces brand recognition and enhances the customer experience specifically through sound, music and voice. With a team of highly talented composers and sound designers, the company has tailor-made audio identities for over 400 clients, including global brands such as Krug, Samsung, Renault and Coca Cola.
Sixième Son has a deep relationship with Genelec, both as a long-term user and also the company behind Genelec’s own sonic identity. As such, when the agency decided to update its studio monitors, there was only one choice. “Although our equipment was high quality, we had some very technical requests which required state-of-the-art monitors,” recalls Ella Duda, International Strategy Director at Sixième Son. “We had been using older Genelec models, which have served us incredibly well, so it was only natural that we sought out new monitors from the same brand. Like Genelec, we’re always looking for the finest sound quality so there wasn't any doubt which brand we would go with.”
Their speaker technology is compact without compromising the sound.
The studio decided to make the move from a 2.1 solution to a 5.1 setup comprised of three 8341A coaxial three-way monitors as LCR, a pair of the more compact 8331A coaxial models for the surrounds, and a 7370A subwoofer handling the low frequencies. “The need for a state-of-the-art system was accelerated mainly by the increase in demand for broadcast mixing for films,” explains Studio Manager Romain Morlat. “As such, we naturally gravitated to Genelec products due to their technical excellence, as demonstrated in ‘The Ones’ coaxial models that we’ve chosen. Additionally, their technology is compact without compromising the sound, so we could easily integrate their monitors into our space.”
The project looked to be moving ahead at speed until it came up against the same challenges that just about every project has faced in 2020. The new monitors arrived in France just as the country went into a national lockdown. Morlat received special permission to test the new equipment to ensure everything was in order, but public safety came first and the installation itself had to wait until France emerged from its lockdown.
The GLM software was essential to the proper set up and calibration of the system.
As soon as the country began to get back on its feet, Morlat set to work with the installation and commissioning of the new system, with Genelec’s GLM calibration software playing an important role. “We found that GLM was essential to the proper set up and calibration of the system, both in stereo and multichannel formats,” states Morlat. “We're very confident that everything is optimised.”
With the new solution installed and people returning to a safe working environment, the team at Sixième Son are quickly getting to grips with their new monitoring setup. “It has been an instant hit,” says Duda. “The precision that the solution gives us in terms of frequency and depth, is incredible.”
“Now that we have our Genelec setup, we can improve the way we work on complex projects – like a VR apartment tour which we recently completed – and be more creative at the same time,” adds Morlat. “As a bonus, the experiences that we give our customers at the studio are more immersive than ever. Now, since we can do absolutely everything in house, there’s no need to outsource for surround mixes. It’s a great feeling and a milestone for us.”
Reflecting on the project as a whole, the entire team is clearly delighted to have the 5.1 setup and believes it will serve Sixième Son well through its continued growth. “We are beyond happy and so grateful to have the new monitors in our studios,” Duda concludes. “We always strive to have good, quality materials, of course, but our new Genelec monitors take us to the next level.”
s5studio moved into its current space in Manhattan’s west side last May, but the business, founded by Sonny Carson, goes back almost a decade, to its first iteration in Brooklyn. Zukye Ardella joined the enterprise later, helping the Brooklyn location flourish and helping oversee the move to the Manhattan space. Carson and Ardella serve as business partners, sharing chief engineer titles. The studio now occupies a large space in the Chelsea neighborhood, an area long known as a hub of legendary music recording studios over the decades. This new home of s5studio, once the private facility for the Scissor Sisters (and originally designed by Horacio Malvicino of the Malvicino Design Group), has just opened its own third studio, the Midnight Blue Room, which joins its Crimson Room and the Black Room. What they all have in common is active monitoring from Genelec: a pair of 8331A Smart Active Monitors™ are the near-field solutions for the Crimson Room — the facility’s largest studio — while two 1234A Smart Active Monitors are used for main monitoring there; the Black Room uses the 8320A Smart Active Monitors as near fields; and the newest studio, the Midnight Blue Room, designed primarily by Carson, has a pair of 8331As for close-in listening and a pair of 1238A Smart Active Monitors for mains.
The Crimson Room at s5studio in Manhattan, featuring Genelec 8331A Smart Active Monitors™ as near-fields and two Genelec 1234A Smart Active Monitors as the mains
Notice anything missing here? “We are doing everything at this point without subwoofers in any room, and it’s blowing people’s minds!” states Ardella, a native New Yorker well known and liked in the city’s music-production community and whose engineering and production credits include Ne-Yo, WizKid, A$AP Ferg and Flipp Dinero. “The Genelec speakers all have incredible low-frequency power. The lows are big, even for hip-hop. But what’s really amazing is that those lows are also so clear and clean. Engineers and artists come here and tell us that they can push the bottom but they can still hear lyrics very clearly, which is very important. With Genelec, we can get the full range of sound and hear everything on the track.” Ardella says the acquisition of subs for some of the studios is planned for, but she and her clients have been completely satisfied with the low-frequency response they’ve been getting from this array of Genelec monitors.
Zukye Ardella, s5studio chief engineer
Genelec came with other benefits, too. For instance, all of the speakers utilize Genelec’s proprietary GLM™ and AutoCal™ software, which automatically controls and calibrates the monitors for the room response, level and time of flight and allows for multiple calibration locations as group presets. “The calibration system is very easy to use and very precise in how it tunes the speakers perfectly to each control room,” Ardella explains. “It got us up and running that much faster, and everyone remarks on the accuracy of the sound. Their mixes sound the way they expect them to. It’s why we stand by Genelec. I’m a proud Genelec user.”
Sonny Carson, s5studio founder and chief engineer
Emilia Takayama valitsi 8331A-studiomonitorit kotistudiolleen
NEP Finland choose Genelec The Ones for new OB pods
Audioguy Studios: Recording immersive music with Genelec monitors
Electronic Music Composer Richard Devine Studio Interview | Genelec 8331
One on One with ARET Engineering | Genelec 8331| Interview
Emilia Takayama valitsi 8331A-studiomonitorit kotistudiolleen
Musician / composer Emilia Takayama has a pair of 8331 coaxial three-way monitors in her home studio, because "what you hear is so important. Not to have to doubt."
NEP Finland choose Genelec The Ones for new OB pods
Take a look around NEP Finland’s incredible new audio ‘pods’ – and see how The Ones are helping them deliver amazing content at this year’s World Rally Championships.
Audioguy Studios: Recording immersive music with Genelec monitors
In this exclusive video, Choi explains Audioguy’s unique approach to recording, and how the studio’s new Genelec 7.1.4 monitoring system (comprising 8351, 8331 and 7370 models) has enabled them to fully embrace immersive recording techniques.
"These studio monitors pack a serious amount of technology into a very compact package. Can all this tech combat the issues associated with powerful rear ported designs and can the GLM™ 3 system cope with a truly dreadful set of listening circumstances?"
{"fi-FI":"The Production Expert's comprehensive [review](https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2018/7/12/genelec-8331-sam-8341-sam-the-ones-studio-monitors-re-writing-the-rule-book "Review of Production Expert - 8331, 8341 and GLM 3") "Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?" does not only list the pros and cons, but also describes the user experience of the products.\n\nThe review was published in August 2018.","ru-RU":"The Production Expert's comprehensive [review](https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2018/7/12/genelec-8331-sam-8341-sam-the-ones-studio-monitors-re-writing-the-rule-book "Review of Production Expert - 8331, 8341 and GLM 3") "Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?" does not only list the pros and cons, but also describes the user experience of the products.\n\nThe review was published in August 2018.","de-DE":"The Production Expert's comprehensive [review](https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2018/7/12/genelec-8331-sam-8341-sam-the-ones-studio-monitors-re-writing-the-rule-book "Review of Production Expert - 8331, 8341 and GLM 3") "Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?" does not only list the pros and cons, but also describes the user experience of the products.\n\nThe review was published in August 2018.","en-US":"The Production Expert's comprehensive [review](https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2018/7/12/genelec-8331-sam-8341-sam-the-ones-studio-monitors-re-writing-the-rule-book "Review of Production Expert - 8331, 8341 and GLM 3") "Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?" does not only list the pros and cons, but also describes the user experience of the products.\n\nThe review was published in August 2018.","sv-SE":"The Production Expert's comprehensive [review](https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2018/7/12/genelec-8331-sam-8341-sam-the-ones-studio-monitors-re-writing-the-rule-book "Review of Production Expert - 8331, 8341 and GLM 3") "Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?" does not only list the pros and cons, but also describes the user experience of the products.\n\nThe review was published in August 2018."}
The test review of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.
{"fi-FI":"The test [review](https://www.amazona.de/test-genelec-8331-a/ "TEST: GENELEC 8331A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE") of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.","ru-RU":"The test [review](https://www.amazona.de/test-genelec-8331-a/ "TEST: GENELEC 8331A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE") of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.","de-DE":"The test [review](https://www.amazona.de/test-genelec-8331-a/ "TEST: GENELEC 8331A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE") of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.","en-US":"The test [review](https://www.amazona.de/test-genelec-8331-a/ "TEST: GENELEC 8331A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE") of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.","sv-SE":"The test [review](https://www.amazona.de/test-genelec-8331-a/ "TEST: GENELEC 8331A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE") of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German."}
Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The review is written in German and it was published in August 2018.
{"fi-FI":"Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The [review](https://www.proaudio.de/de/tests/20420-genelec-8331a-mit-loudspeaker-manager-user-kit.html "Genelec Aktiv-Lautsprecher 8331A mit Loudspeaker Manager User Kit") is written in German by Erol Ergyn, and it was published on 7th August, 2018.","ru-RU":"Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The [review](https://www.proaudio.de/de/tests/20420-genelec-8331a-mit-loudspeaker-manager-user-kit.html "Genelec Aktiv-Lautsprecher 8331A mit Loudspeaker Manager User Kit") is written in German by Erol Ergyn, and it was published on 7th August, 2018.","de-DE":"Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The [review](https://www.proaudio.de/de/tests/20420-genelec-8331a-mit-loudspeaker-manager-user-kit.html "Genelec Aktiv-Lautsprecher 8331A mit Loudspeaker Manager User Kit") is written in German by Erol Ergyn, and it was published on 7th August, 2018.","en-US":"Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The [review](https://www.proaudio.de/de/tests/20420-genelec-8331a-mit-loudspeaker-manager-user-kit.html "Genelec Aktiv-Lautsprecher 8331A mit Loudspeaker Manager User Kit") is written in German by Erol Ergyn, and it was published on 7th August, 2018.","sv-SE":"Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The [review](https://www.proaudio.de/de/tests/20420-genelec-8331a-mit-loudspeaker-manager-user-kit.html "Genelec Aktiv-Lautsprecher 8331A mit Loudspeaker Manager User Kit") is written in German by Erol Ergyn, and it was published on 7th August, 2018."}
Dokumentit
Dokumentit
Operating Manual 8331A Brochure The Ones The Ones 产品手册 Immersive Solutions Brochure Operating Manual 8331A - ChineseTiedostot
Line Drawings (PDF) 8331A Line Drawings (DWG) 8331A 8331A - Simulation File (CLF) 8331A - Simulation File (GLL)Arviot
Production Expert: Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?, August 2018 (UK) Amazona.de: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE, October 2018 (DE) proaudio.de: Genelec Aktiv-Lautsprecher 8331A mit Loudspeaker Manager User Kit, August 2018 (DE) fairaudio: 8331 Review, April 2018 (DE) Bonedo Magazin (online): Genelec 8331A Test - 3-Wege-Koaxial-Studio-Monitor, March 2018 (DE) Recording Magazine (PDF): Genelec 8341 and 8331 Studio Monitors and GLM 3 Software, March 2018 (US) LowBeats Online-HiFi-Magazin: Test Genelec 8331 A – der unbestechliche Nahfeld-Monitor, February 2018 (DE) Stereo Sound: 8331 & 8341 Review, November 2017 (Japan) Sound & Recording Magazine: Double Woofer Coaxial 3 Way Monitor with DSP Correction Function, 2017 (Japan) MusicTech Magazine: Genelec The Ones SAM 8331 & 8341 Review – Raising The Bar, November 2017 (GB) Audio Media International (PDF): Genelec 8331, November 2017 (GB) Sound on Sound Magazine: Genelec The Ones by Hugh Robjohns, July 2017 (UK) Resolution Magazine/Monitoring Supplement: “Creating Ultimate Point Source”, May 2017 (GB)"These studio monitors pack a serious amount of technology into a very compact package. Can all this tech combat the issues associated with powerful rear ported designs and can the GLM™ 3 system cope with a truly dreadful set of listening circumstances?"
The Production Expert's comprehensive review "Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?" does not only list the pros and cons, but also describes the user experience of the products.
The review was published in August 2018.
The test review of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.
The test review of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.
Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The review is written in German and it was published in August 2018.
Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The review is written in German by Erol Ergyn, and it was published on 7th August, 2018.
fairaudio HiFi-Magazin's (DE) online review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review is written in German. Published in April 2018.
fairaudio HiFi-Magazin's (DE) online review "Test: Genelec 8331A Aktivlautsprecher - Finnische Bonbons" was published online on 23th April, 2018. It is written by Nick Mavridis.
Read the full review in German: fairaudio: 8331 Review.
"Genelec hat vor kurzem zwei sehr kleine 3-Wege-Coaxial-Monitore ihrer Serie "The Ones" vorgestellt. Mit gleich zwei kleineren Geschwistern zur Genelec 8351 bringen die Finnen die fürs kleinste Gehäuse komplett neu konzipierten Varianten 8341 und 8331 auf den Markt. Lohnt sich die Anschaffung? Im bondeo-Test wird das kleinste Modell, die Genelec 8331A auf den Prüfstand gestellt."
-Patric Louis, the author of the review article
Bonedo Magazin's (DE) online review "Genelec 8331A Test - 3-Wege-Koaxial-Studio-Monitor" of 8331 studio monitor. The review was published in March 2018, and is written by Patric Louis. It is available in German language.
Read the full review here.
"Two new 3-way coaxial monitors to fit any room—and software to ease the process."
Recording Magazine's (US) review of Genelec 8341 and 8331 studio monitors and GLM 3 software written by Paul Vnuk Jr. and Mike Metlay. The review was published in March 2018.
Read the full review: Recording Magazine 8331, 8341, and GLM 3™ Review
LowBeats Online-HiFi-Magazin's (DE) review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review is written in German and it was published in February 2018.
LowBeats Online-HiFi-Magazin's (DE) review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review is written in German and it was published in February 2018.
Read the full review: LowBeats Online-HiFi-Magazin 8331 Review
Stereo Sound Online Magazine's (JP) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. The review is written in Japanese and it was published in November 2017.
Stereo Sound Online Magazine's (JP) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. The review is written in Japanese and it was published in November 2017.
Read the full review: Stereo Sound 8331 & 8341 Review
The Sound & Recording magazine's review (JP) "Double Woofer Coaxial 3 Way Monitor with DSP Correction Function" was published in 2017. It is written in Japanese.
The Sound & Recording magazine's review (JP) "Double Woofer Coaxial 3 Way Monitor with DSP Correction Function" was published in 2017. It is written in Japanese.
Read the full review here.
MusicTech Magazine's (GB) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. Published in November 2017.
MusicTech magazine's review of Genelec 8331 and 8341 studio monitors. The review is written by Andy Jones and it was published on MusicTech's website in November 2017.
"The 8331s are the smallest in the range of Genelec’s point source monitor range it calls The Ones. Here, Stephen Bennett gives Audio Media International his expert opinon about these small but mighty speakers."
Audio Media International's (GB) review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review was published in November 2017.
Read the full review: Audio Media International 8331 Review
"The culmination of years of R&D, these revolutionary new speakers offer performance way beyond what you’d expect from their size."
-Hugh Robjohns, the author of the review article
Sound on Sound Magazine's (UK) review of 8331, 8341 and 8351 SAM™ Studio Monitor. Written by Hugh Robjohns. Published July 2017.
Read the full review: Sound on Sound 8331, 8341 and 8351 Review
"Collectively, the three monitors make up The Ones, a range combining the best of coaxial and point source to create what Genelec is calling Ultimate Point Source. Resolution speaks to Aki Mäkivirta to find out more."
Resolution Magazine Monitoring Supplement's (GB) review of The Ones. Published May 2017.
Read the full review: Resolution Magazine/Monitoring Supplement The Ones Review
hello