Genelecin ‘The Ones’ -aktiivikaiuttimet Morten Lindbergin immersiivisessä studiossa

“Kun olet kokenut immersiivisen audion, on todella vaikea palata stereoon.” Morten Lindberg esittelee upean studionsa.

Grammy-palkittu Morten Lindberg on todellinen edelläkävijä korkealaatuisten immersiivisten musiikkitallenteiden tuotannossa. Perustettuaan vuonna 1992 oman tuotantoyhtiönsä Lindberg Lyd:n, Lindberg aloitti myös  2L-levy-yhtiönsä. Tarkoitus oli erikoistua korkeatasoisten tallenteiden tuottamiseen kansainvälisestä ohjelmistosta norjalaisten säveltäjien ja muusikoiden kanssa. Äänitteiden laadun parantamiseksi Lindberg on uusinut jälkituotantostudionsa monitorijärjestelmän 7.1.4 -kanavaiseen formaattiin Genelecin SAM (Smart Active Monitor) sarjan kolmitiekaiuttimilla ja bassokaiuttimilla. 

Lindberg kertoo: “Kun olet kuullut immersiivistä äänitettä, paluu stereoon on todella vaikeaa. Kun aloitin äänitteiden tuotannon 90-luvun alussa, stereo asetti ne rajat joiden sisällä työtä tehtiin. Ei ollut muutakaan. Sitten 2000-luvun alussa tuli surround ja avasi uuden, laajemman äänikuvan. Kun aloimme kokeilla immersiivistä ääniformaattia, odotimme että korkeusulottuvuuden lisääminen vain parantaisi yksityiskohtien erottumista ja resoluutiota. Instrumenteille, musiikin linjoille ja soinnuille käytettävissä olevan tilan lisääntymistä ja niin edelleen. Mutta ei se mennyt niin. Saimmekin tunteisiin vetoavan ulottuvuuden. Kolmannen ulottuvuuden lisääminen äänikuvaan tuotti kymmenkertaisesti voimakkaamman tunnevaikutuksen.”

Lindbergin uudistettu jälkituotantostudio on suunniteltu immersiivisten äänitteiden muokkaamiseen, miksaamiseen ja masterointiin. Sekä Dolby Atmos-, että Auro-3D -yhteensopiva monitorointijärjestelmä käsittää pääasiassa Genelecin “The Ones” -sarjan  aktiivikaiuttimia: seitsemän  8351B koaksiaalista kolmitiekaiutinta ja  W371A adaptiivista bassokaiutinta normaalikorkeudella, neljä pienempää  8341A-mallia ylhäällä ja 7380A-subwoofer toistamassa LFE-kanavan. Lisäksi yksi  8320A on sijoitettu subwooferin päälle toistamaan mahdolliset yli 120 hertsin taajuudet LFE-signaalista. Näin voidaan varmistua ettei LFE-kanavan sisällöstä jää mitään kuulematta.

 

“Huomasin että The Ones -malliston koaksiaalinen rakenne tuottaa ällistyttävän hyvän äänikuvan ei vain surround-kanavissa vaan kokonaisuutena, myös korkeussuunnassa, ja toistaa uskollisesti kaikki äänitteen yksityiskohdat. Kaikki käyttämämme The Ones -sarjan kaiuttimet pystyvät toistamaan koko äänialueen, joten W371A-bassokaiuttimien varsinainen tehtävä on ulottua matalille taajuuksille, tuntoaistin alueelle missä koemme äänen enemmän värähtelynä kuin kuuloaistimuksena.”

Lindberg jatkaa: “Koko kehomme on itse asiassa hyvin pitkälle kehittynyt aistikokonaisuus ja kehon kautta välittyvä musiikkikokemus on paljon laajempi kuin perinteinen käsitys äänestä ja kuuloaistista. W371A tarjoaa useita erilaisia suuntaavuusvaihtoehtoja, joista voi olla hyötyä pienemmissä tai akustisesti hankalissa huoneissa, mutta tällaisessa tilavassa ja akustiikaltaan hyvässä huoneessa totesin W371A:n pääkaiuttimien taajuusvastetta mahdollisimman tasaisesti jatkavan ”complementary”-asetuksen tuottavan avoimimman ja luonnollisimman toiston jatkumisen sille alueelle, jossa ääniaallot alkavat tuntua vatsan pohjassa.” 

Lindberg käyttää Genelecin  GLM-ohjelmistoa kaiutinjärjestelmän kytkemiseen, kalibrointiin ja hallintaan. “Mittaamalla toiston eri kuuntelupisteissä ja eri paikoissa työalueella pystymme optimoimaan kaiutinjärjestelmän varsin näppärästi tässä huoneessa. Erityisen käyttökelpoiseksi huomasin GLM:n joustavuuden kaiuttimien määrän, sijoituksen ja konfiguroinnin kannalta. Lisäksi GLM hallitsee koko kaiutinjärjestelmää. Sen kautta pääsee käsiksi jokaisen kaiuttimen asetuksiin.” 

Vaikka kokemus, ammattitaito ja hienoin teknologia ovat tärkeitä työkaluja Lindbergin luovassa työssä, hän ei ole unohtanut todellista tavoitettaan musiikin alalla: “Meille täydellinen äänite on sellainen, joka voi saada sinut itkemään...tai nauramaan. Herättää tunteita.”