Maailmalla ei pärjää yksin – Fried Musicin Los Angelesin studiolla tehdään yhdessä

Fried Music Helsingin Punavuoressa on Immosen sanoin jo 16 vuotta vaikuttanut “hyvien tyyppien ja musiikintekijöiden hub-tila.” Jukka Immonen perusti The Fried Music Oy:n rakentaakseen järkevää ympäristöä musiikin käsityöläisyyden ympärille. Nuorena hän vaikuttui suomalaisen säveltäjän, Kim Kuusen pyörittämän Musicmakers Oy:n tavasta tehdä hommia.

“Tajusin silloin, että yhteistyössä on voimaa, ja tämä on tapa jolla haluan työskennellä. Kun on paljon taitavia osaajia ympärillä, saman katon alla, tekijät saavat keskenään jubailla ja fiilistellä. On se aina kivempi kuin nököttää yksin autotallin nurkassa tai jossain kellarissa.”

Vuonna 2002 Immonen otti yhtiökumppaneidensa kanssa riskin ja investoi isoihin tiloihin keskustassa. Katseet tähtäsivät korkealle. Yritystä lähdettiin kasvattamaan hyvien tyyppien kautta.

Nyt Pursimiehenkadulla kahteen kerrokseen jakautuvat tilat kätkevät sisäänsä yhteensä 10 ammattistudiota, 11 tuottajaa, biisinkirjoittajia, musiikin tuotantoyhtiön ja kustantamon sekä EMI Capitol -labelin.

Samaa ajattelumallia haluttiin viedä Los Angelesiin, jotta voitaisiin tukea Fried Musicin yhtä ydinvisioista: kansainvälistä tekemistä. Keväällä 2017 Fried Music avasi studiotilan Los Angelesiin ja tarjoaa nyt eväitä suomalaisille tekijöille maailmanvalloitukseen.

Los Angelesin studiolla ja sen parissa ahkerasti työskennelleet Jukka Immonen, Teemu Brunila ja Jonas Karlsson kertoivat projektin taustoista sekä kokemuksiaan studion Genelec-kuuntelusta.

Omakotitalon mediahuoneesta studioksi

Jukka Immonen kertoo, että studion avaaminen Los Angelesiin lähti Fried Musicin tuottaja Jonas Karlssonin päätöksen myötä.

“Jonas löysi aivan mahtavan paikan ja yhdessä lähdimme rakentamaan pysyvämpää toimintaa Los Angelesiin. Nyt meillä on tila, johon saamme tuotua amerikkalaisia artisteja ja kirjoittajia.”

Ennen Fried Musicilla oli yksi studiosetti, joka haettiin ja pystytettiin jokaisella Losin reissulla aina johonkin Airbnb -asuntoon. Studiosettiä säilytettiin elokuvasäveltäjä Lasse Enersenin autotallissa. Nykyisin Enersen vaikuttaa myös Fried Musicin studioilla. Ainainen kamojen roudaus alkoi hiljalleen rasittaa tekijöitä ja ajatus vakiotitiloista kypsyi.

Nyt alle puolen tunnin ajomatkan päässä Sunset Boulevardilta, Mount Washingtonissa Fried Musicin vuokraaman omakotitalon mediahuone on muokattu studiokäyttöön. Talo mahdollistaa yhtä aikaa “talonmiehen” lisäksi kahden tekijän työskentelyn. Tiloista löytyy jokaiselle pieni hotellihuone, kaksi työskentelypistettä ja yksi iso studio. 

Los Angelesin studio mahdollistaa amerikkalaisten artistien ja kirjoittajien kanssa työskentelyn paikan päällä sekä suomalaisille osaajille musiikin tekemisen.

Los Angelesissa ei tarvitse tehdä yksin

Immosen mielestä kansainvälinen tekeminen on Suomessa ollut aika yksin puurtamista.

“Jos apua saa, sitä kannattaa hyödyntää, yksin ei maailmalla pärjää. Haluamme mahdollistaa suomalaisille tekijöille vuokralla työskentelyn alustalla, jossa ei tarvitse tehdä yksin. Välittämättä siitä kenen kustantajan tai managementin alla on.”

Esimerkiksi tuottaja Tido Nguyen Kaiku Songsilta on viettänyt Los Angelesin studiolla monta kuukautta. Fried Musicilta Brunilan lisäksi esimerkiksi Hank Solo on viime aikoina työskennellyt Losista käsin.

Fried Musicilla tehdään niin Helsingissä kuin Los Angelesissakin paljon yhdessä.

“Nyt esimerkiksi kun Teemu Brunila on Losissa, hän tekee biisin kirjoittamisen kanssa töitä, tekee sessioita ja lähettää meille Helsinkiin materiaaleja ja demoja. Me täällä teemme kappaleita valmiiksi erilaisilla tiimeillä.”

Teemu Brunila ja JP Cooper ihastuivat 8341-kaiuttimiin

Suomalainen, The Crash-yhtyeestäkin tunnettu muusikko- ja musiikintekijä Teemu Brunila on työskennellyt viime aikoina tiiviisti Los Angelesin studiolla. Hän on tehnyt paljon töitä esimerkiksi brittiartisti JP Cooperin kanssa. Artistin lähes kolmensadan miljoonan striimausluvuissa pyörivä September Song -kappale on Teemun tuottama.

Immosen hyvien kokemusten perusteella Los Angelesin studiolle päädyttiin hankkimaan Genelecin 8341-kaiuttimet sekä 7370-subwoofer. Studiolla 8341:t ovat hurmanneet sekä Brunilan että JP Cooperin.

"Tutustuin uusiin Geneleceihin Losin studiossa, kun meillä oli sessiot JP Cooperin kanssa, ja me molemmat ihastuimme näihin kaiuttimiin.”

Brunila korostaa studiomonitoreiden monipuolista kuuntelua, mikä helpottaa kirjoitussessioissa työskentelyä.

“Genelecit toimivat hienosti alhaisella volyymilla ja toisaalta myös kovempaa luukuttaessa. Jälkimmäinen on todella tärkeää kirjoitussessioissa, kun takarivi pitää saada tulille.”

Genelecien 8341-monitorit ja 7370-subwoofer asennettiin tilaan yhteistyössä Genelecin asiantuntijan kanssa. Losin studiolla lähdettiin tavoittelemaan samaa balanssia, joka oli toiminut Helsingissä Fried Musicin studiolla. Brunila on käyttäjänä ollut tyytyväinen lopputulokseen.

“Musiikki soi koko huoneessa eikä ainoastaan pöydän edessä, mikä vaivasi aiempien kaiuttimien kanssa. Nyt ne ovat poissa täältä ja Genelecit rokkaavat aamusta iltaan.”

Palaute myös muilta tekijöiltä ympäristöstä on ollut vaikuttavaa.

“Monien kirjoittajien kanssa tulee keskusteltua näistä kaiuttimista, soundin lisäksi designkin erottuu edukseen. Aivan loistavat kaiuttimet!”

Nuoria suomalaisia tekijöitä kaivataan

Tulevaisuudessa Immonen haluaa yhdessä Brunilan kanssa perustamansa Fried Publishing Oy -musiikkikustantamon kautta rakentaa kirjoittajille kotimaassa turvattua toimeentuloa, jotta voi lähteä kurkottamaan maailmalle.

Mukaan halutaan myös yhä enemmän lahjakkaita nuoria, nousevia tekijöitä. Immosella ja Brunilalla on vuosien kokemus siitä, miten ja milloin ulkomaille kannattaa suunnata.

“Toki jokainen kaksikymppinen musan tekijä olisi lähtemässä maailmalle, jos sitä tarjotaan. Mutta tärkeintä on ajoittaa hetki oikein, kun on tarpeeksi osaamista ja pohjaa lähteä.”

Immonen korostaa, että on tärkeää saada tuoreilta tekijöiltä uusia ajatuksia ja toimintapoja työskentelyyn.

Immonen on ollut vaikuttamassa myös musiikinopetuksen tulevaisuuteen Suomessa. Hänen mielestään opetuksessa pitäisi painottaa enemmän luovaa tekemistä, kuten biisin kirjoittamista, sekä kannustaa tiimityöhön.

“Opetushallituksen työryhmässä rakensimme uuden, alkuvuodesta 2018 julkaistun musiikkituotannon ammattitutkinnon.”

Myös ympäristön visuaalisuudella on merkitystä. Teemu Brunila: “Monien kirjoittajien kanssa tulee keskusteltua näistä kaiuttimista, soundin lisäksi designkin erottuu edukseen.”

Ympäristö kuuluu tekemisessä – ja se on pelkästään positiivista

Immonen toteaa studioympäristön lisäksi paikallisella ympäristöllä olevan suuri merkitys luovaan työskentelyyn. On tiedettävä minne ja millaisille markkinoille musiikkia tehdään. On ymmärrettävä paikallista kulttuuria, tiedettävä mitä tapahtuu ja mitä siellä kuunnellaan.

“Kun ajaa Losissa ja kuuntelee paikallista radiota, katselee telkkaria ja tapaa ihmisiä, pääsee kulttuuriin ihan eri tavalla sisään. Kun meidän tekijät käyvät Tanskassa, Ruotsissa tai Losissa ja tulevat takaisin, kuulen uusia asioita, joita en ole kuullut heidän tekevän Suomessa. Ja se on pelkästään positiivista.“

Suomalaista muotoilua ja teknologiaa

Jonas Karlsson on yksi pisimpään Los Angelesin studiolla aikaa viettäneistä Fried Musicin tuottajista. Hän on päässyt myös työskentelemään Genelecin studiomonitoreilla ja kehuukin monitoreiden monipuolisuutta.

"Hyvin tasapainoinen äänensävy ja hämmentävän hieno stereokuva. Isona plussana myös futuristinen muotoilu.”

8341-monitorit ja 7370-subwoofer ovat tukeneet Karlssonin työskentelyä. Hän on saanut tarkkuutta erityisesti alataajuuksilla työskentelyyn.

“Erittäin tarkka ja todenmukainen alataajuuksien toisto, varsinkin kriittisellä 200-400 hertsin alueella. Ensimmäistä kertaa tuntuu, että pystyn tekemään alataajuuksilla hienon tarkkoja korjauksia.”

Genelec-kuuntelu on helpottanut ja nopeuttanut tekemistä.

“Kaiuttimet ovat nopeuttaneet huomattavasti työntekoani sekä mahdollistaneet pitkätkin sessiot ilman kuunteluväsymystä.”

Jukka Immonen mainitsee olevansa ylpeä siitä, että suomalaisten tekijöiden lisäksi saa viedä maailmalle suomalaista teknologiaa ja designia.

“Suomalaisuus ei missään nimessä ole itseisarvo, mutta kun homma toimii niin valehtelisin jos väittäisin, etten olisi fiiliksissä siitä, että meillä on Genelecit siellä”.

Valokuvat: Arttu Peljo

Lue myös, miten Jukka Immonen hyödyntää Genelecin 8351-studiomonitoreita Fried Musicin Helsingin studiolla:

Tuottaja Jukka Immonen: “Kaiuttimen on annettava rohkeutta tehdä isoja päätöksiä”