Vuoden parhaat pelin äänisuunnittelijat palkittiin Game Audio Awardsissa

Game Audio Awards on Oulussa järjestettävä kansainvälinen pelin äänisuunnittelijoiden palkintogaala. Neljättä kertaa pidetty, tunnelmallinen gaala keräsi koolle yli 200 pelialan ammattilaista ympäri maailman. Myös Genelec oli paikalla sponsorina ja palkintojakelijana.

Tapahtumaa järjestävät pelinkehittäjien yhdistys IGDA Finland sekä FINGAP (Finnish Game Audio Professionals). Game Audio Awardsin perustajan ja tuottajan, FINGAPin Hanna Rauman mukaan tapahtuman tavoitteena on lisätä peliäänen tunnettuutta ja arvostusta sekä tietysti palkita menestyviä tekijöitä.

“Suomessa on vahva peliala ja meiltä löytyy kansainvälisesti arvostettuja pelimuusikoita ja äänisuunnittelijoita. Olemme halunneet lähteä nostamaan sitä esille”, Hanna Rauma sanoo.

Gaalassa palkittiin vuoden 2017 paras pelimusiikki, äänisuunnittelu sekä pelimusiikkidemo. Lisäksi yleisö äänesti suosikkinsa pelimusiikki- ja äänisuunnittelukategorioista.


Game Audio Awardsin tuomaristo koostui suomalaisita ja kansainvälisistä musiikkialan osaajista.  

Sekä kotimaisista että kansainvälisistä osaajista koostuva tuomaristo luonnehti kilpailijoiden tasoa poikkeuksellisen kovaksi. Parhaan pelimusiikin 2017 palkinnon voittajaksi valittiin Jonne Valtosen taidokkaasti sävelletty, sinfoninen Albion Onlinen soundtrack. Parhaaksi äänisuunnittelukokonaisuudeksi kiilasi Christopher Denmanin ja Max McCoyn teknologiaa, taitoa ja valomiekkojen vetovoimaa yhdistävä Star Wars: Jedi Challenges.

Game Audio Awardseissa palkittiin myös paras demo. “Bubbling under” -kategorian tarkoituksena on nimensä mukaisesti tuoda esille tekijöitä, jotka eivät vielä ole päässeet paistattelemaan parrasvaloihin. Vuoden 2017 parhaaksi demoksi valittiin Antti Haarasen pysäyttävä Clouds of War.

Yleisön suosikkeja olivat parhaan pelimusiikin kategoriassa Steve Londonin hieno Halcyon 6: Starbase Commander ja parhaan äänisuunnittelun kategoriassa Joonas Turnerin vaikuttava Tormentor X Punisher.

Kilpailijoiden töissä oli edustettuna moninainen kirjo eri genrejä ja tunnelmia. Pelialaa vähemmän tuntevalle voikin tulla yllätyksenä, kuinka laaja-alaista pelien äänisuunnittelu on. Toteutuksia on yksinkertaisten mobiilipelien äänistä aina elokuvamaisiin, mahtipontisiin musiikkisävellyksiin. Puhumattakaan VR- ja AR-teknologioita hyödyntävistä peleistä, jotka vaativat aivan omanlaistaan äänisuunnittelua.


Genelec oli mukana palkitsemassa pelialan osaajia.

Vauhdilla kehittyvä, monipuolinen peliala asettaa omat vaatimuksensa äänisuunnittelijan työkaluille. Genelecin kotimaan myyntipäällikkö Janne Lankisen mukaan pelin äänien suunnittelussa on tärkeää, että suunnittelija pystyy aina luottamaan kuulemaansa luodakseen mahdollisimman vaikuttavan pelikokemuksen. Game Audio Awards -voittajat palkittiinkin Genelecin 8330A SAM™ -tarkkailukaiuttimilla, jotka ovat tunnettuja alalla muun muassa kaiuttimien neutraalin toiston ja luotettavuutensa ansiosta.

Hanna Rauman mukaan myös pelaajat kiinnittävät huomiota pelien äänipuoleen. Nykyaikaisilla ja laadukkailla Genelec aktiivikaiuttimilla pelien äänimaailma pääsee oikeuksiinsa. Esimerkiksi kotikäyttöön suunniteltu G-sarja soveltuu erinomaisesti pelikäyttöön.

“Musiikilla ja äänillä on tärkeä rooli pelin tunnelman luojina. Äänimaailma kertoo myös tarinaa. Ilman ääniä kokemus jää helposti latteaksi”, Hanna Rauma summaa.

Genelec onnittelee kaikkia Game Audio Awards voittajia!


Ensimmäisessä kuvassa Game Audio Awardsin tekijät, tuomaristo sekä voittajat Jonne Valtonen (3. oikealta) ja Antti Haaranen (1. oikealta).