Kun tarvitset pienen koon, suuren äänenpaineen sekä ammattitasoisen bassonhallinnan, 7050C on erinomainen valinta.
7050C Studiosubwoofer

Active Crossovers

Bass Management

SPL
103 dB

Taajuusvaste
24 Hz - 85 Hz (-6 dB)

Mitat
H 410 x W 350 x D 319 mm, (muunna tuumiksi)

Täydellinen yhteensopivuus
Täydellinen pari 8010, 8020 tai 8030 lähikenttämonitoreille. 7050C on täynnä uusia päivityksiä, kuten integroitu bassonhallinta, pienempi särö, uusi hakkurivirtalähde, sekä parannettu maksimiäänenpaine 103dB.

Stereo tai 5.1
Viisi sisään- ja ulostulokanavaa 85Hz jakosuodolla ja 120Hz asti ylettyvä LFE sisäänmeno soveltuu sekä monikanava- että stereokäyttöön. Laminaarinen spiraalirakenne mahdollistaa tasaisen vasteen 24Hz saakka minimoidulla säröllä. Takapaneelin DIP kytkimistä voi säätää virransäästö-ominaisuutta, subwooferin vaihetta, tasoa sekä eritasoisia hyllysäätöjä.
Genelec
7050C Studiosubwoofer
1 x 7050C subwoofer
1 x virtajohto 1,8 m
1 x käyttöohje
7050C Studiosubwoofer
Palkinnot
Tekniset tiedot

SPL
103 dB

Vahvistimen teho
130 W Basso (Class D)

Taajuusvaste
24 Hz - 85 Hz ("-6 dB")

Kaiutinelementtien mitat
⌀ 205 mm Basso (muunna tuumiksi)

Mitat
H 410 x W 350 x D 319 mm, (muunna tuumiksi)

Paino
17.3 kg / 38.1 lb

Liitännät
6 x XLR Analoginen Sisääntulo
5 x XLR Analoginen Ulostulo
7050C Studio Subwoofer
Tekniset tiedot
Järjestelmän tiedot
Taajuusvaste
Alarajataajuus -6 dB
24 Hz
Ylärajataajuus -6 dB
85 Hz

SPL
Hetkellinen maksimiäänenpaine Maximum short term sine wave SPL output averaged from 30 to 85 Hz, measured in half space at 1 meter.
≥103 dB
Akustinen pohjakohinataso
Akustinen pohjakohinataso Self generated noise level in half space at 1 m on axis (A-weighted).
≤5 dB
Paino
Paino17.3 kg (38.1 lb)
Mitat
Korkeus
410 mm
Leveys
350 mm
Syvyys
319 mm

Kotelo
Kotelomateriaali
MDF
Kotelotyyppi
Reflex port
Kaiutinelementit
Kaiutinelementtityyppi
Cone
Magnetically shielded driver.
Halkaisija
205 mm
Harmoninen särö
Vahvistimet
Vahvistimet
130 W Class D
Käyttöjännite
100-240 VAC 50/60Hz
Tehonkulutus
ISS-valmiustilassa
≤0.5 W
Ilman kuormaa
≤11 W
Täysi kuormitus
150 W
Jakosuodin
Liitännät
6 x Sisääntulo 5 x input connectors XLR female, 10 kOhm balanced.
1 x LFE IN connector.
5 x Ulostulo XLR male output connectors.
Tarkempia lisätietoja lisäksi tuoteoppaissa.
Avainteknologiat

Active Crossovers

Bass Management

Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology

Protection Circuitry

Optimized Amplifiers

Room Response Compensation
Aktiivisessa jakosuotimessa käsitellään linjatasoista signaalia.
Aktiiviset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistoihin, jotka ohjataan erillisiin tehovahvistimiin. Vahvistimet on kytketty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin kaiutinelementteihin.
Aktiivikaiuttimissa käytetään sekä digitaalisia että analogisia jakosuotimia. Genelecin digitaalisissa aktiivijakosuotimissa on myös muita signaalinkäsittelytoiminnallisuuksia, kuten elementtien suojaus, lentoaikakompensointi ja taajuuskorjaus.
Genelecin analogisissa aktiivijakosuotimissa perustuu elektronisiin komponentteihin, jotka käsittelevät matalatasoista signaalia ennen tehovahvistusta. Aktiiviset jakosuotimet eroavat toimintaperiaatteeltaan passiivisista jakosuotimista, joissa käsitellään voimakkaita signaaleja, suurta virtaa ja toisinaan myös suurta jännitettä.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa tulosignaali jakosuodatetaan kahdelle erilliselle tehovahvistimelle, joista toinen ohjaa bassoelementtiä ja toinen diskanttielementtiä.
Aktiivisella jakosuodinteknologialla on useita etuja:
- Elementin sähködynaamiset muutokset eivät vaikuta taajuusvasteeseen.
- Signaalia voidaan säätää joustavasti käytettävän elementin ominaisuuksien mukaisesti.
- Jokaisen elementin tulosignaali prosessoidaan ja vahvistetaan yksilöllisesti. Yksittäisten elementtien signaalit eivät häiritse toisiaan, mikä vähentää keskeismodulaatiosäröä ja yliohjausongelmia.
- Elementtien välisiä herkkyyseroja voidaan kompensoida.
- Elementin ominaisuuksiin liittyviä taajuus- ja vaihevasteen poikkeamia voidaan kompensoida halutulla päästökaistalla.
- Aktiivinen jakosuodin mahdollistaa lisäksi taajuusvasteen säätämisen sekä kaiuttimen optimoinnin kaiutinjärjestelmään ja erilaisiin kuunteluympäristöihin ilman ulkoisia taajuuskorjaimia. Tuloksena on yksinkertainen, luotettava, tehokas, tarkka ja johdonmukaisesti käyttäytyvä aktiivikaiutinjärjestelmä.
Monikanavainen bassonhallintajärjestelmä suodattaa matalat taajuudet subwooferin toistettavaksi.
Bassonhallinnan periaate on, että pääkanavien ja Low Frequency Effect (LFE) -kanavan bassosisältö ohjataan ja toistetaan vain niitä käsittelemään kykenevistä kaiuttimista eli joko pääjärjestelmäkaiuttimista tai yhdestä tai useammasta alabassokaiuttimesta.
Stereoäänentoistossa tulee toistaa signaalit 20 hertsistä 20 kilohertsiin. Suuret monitietarkkailukaiutinjärjestelmät toistavat tällaiset laajat taajuuskaistat tasaisesti. Monikanavaisten äänentoistojärjestelmien, ammattimaisten äänentoistojärjestelmien ja kotiäänentoistojärjestelmissä on pystyttävä toistamaan jokaisen kanavan taajuudet 20 hertsistä 20 kilohertsiin. Se vaatii pääkaiuttimien, alabassokaiuttimien ja jakosuodinelektroniikan yhteistoimintaa.
Bassonhallintajärjestelmä käyttää joko analogisia elektroniikkapiirejä tai ohjelmistopohjaista suodatusta, joka suodattaa matalien taajuuksien informaation pääkanavilta ja ohjaa sen yhteen tai useampaan alabassokaiuttimeen.
LFE-kanavaa voidaan monitoroida myös alabassokaiuttimen kautta ja lisätä muiden pääkanavien mataliin taajuuksiin. Siksi bassonhallinnan tärkein tavoite on taata kaikkien kanavien koko taajuuskaistan tarkka monitorointi.
Bassonhallinnan etuja:
- Alabassokaiutin laajentaa järjestelmän taajuusvasteen kuultavien taajuuksien alarajalle.
- Kun tarkkailukaiutin ei toista matalia taajuuksia, se voi tuottaa suuremman enimmäisäänitason.
- Optimoitu matalien taajuuksien toisto saavutetaan soveltuvalla alabassokaiuttimen sijainnilla, jolloin tarkkailukaiuttimet voidaan sijoittaa vapaammin.
- Alabassokaiuttimen toiston taso ja vaihe sovitetaan tarkkailukaiuttimiin, jolloin saavutetaan tasainen ja tarkka äänentoisto alas 19 hertsiin asti ja jakosuodinpisteen läpi.
- LFE-kanavan ulostulotaso (0 tai +10 dB pääkanavilla) voidaan valita lähdetyypin mukaisesti tarkan äänentoiston tuottamiseksi.
- Kun alabassokaiutin voidaan ohittaa, pystytään määrittämään alabassokaiuttimen kuultava teho.
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) -kotelorakenne mahdollistaa tarkan matalien taajuuksien toiston.
Viime vuosikymmenen aikana subwoofereihin kohdistuneet akustiset vaatimukset ovat konkreettisesti kasvaneet sellaisiksi, etteivät perinteiset suunnitteluperiaatteet enää riitä. Alan markkinajohtajien velvollisuus on tehdä rohkeita kokeiluja parhaan mahdollisen suorituskyvyn saavuttamiseksi.Genelecin insinöörit hyväksyivät heille asetetun haasteen useiden vuosien kokemuksella akustiikan tutkimuksesta ja tietotaidosta. LSE™ Laminar Spiral Enclosuren kaareva muoto on tulosta heidän työstään.
Spiraalimaisella rakenteella voidaan bassorefleksikaiuttimessa kriittinen putki integroida muuhun kotelorakenteeseen tavalla, joka perinteisssä suorakaiteenmuotoisessa kotelossa olisi mahdotonta. LSE™ -rakenteella voidaan tilavuudeltaan suhteellisen pieneenkin koteloon rakentaa pitkä ja pinta-alaltaan suuri ja samalla kertaa muuttuvaprofiilinen refleksiputki, jonka virtausominaisuudet säilyvät lineaarisina hyvinkin suurilla äänenpaineilla ja matalilla taajuuksilla. Myös putken päät voidaan muotoilla virtausteknisesti edullisesti, ja virtausääniä vähentää edelleen se rakenteesta johtuva etu, ettei putken kotelon seinänä jatkuva sivu käytännössä pääty lainkaan.
Yliohjauksen suojapiiri takaa turvallisen käytön ja elementtien pitkäikäisyyden.
Kriittisissä audiotuotantoympäristöissä on ratkaisevaa, että monitorointijärjestelmä on luotettava ja aina käytettävissä. Yksi tärkeimmistä syistä Genelecin menestykseen lähetystarkkaamokäytössä on tuotteidemme luotettavuus. Luotettavuuden takeena on sisäinen suojapiiri, joka on ollut kaikissa tuotteissa vuodesta 1978 lähtien.
Suojapiiri ehkäisee elementtien vikatiloja havaitsemalla signaalitasoja. Mikäli signaalissa esiintyy yhtäkkisiä piikkejä tai jatkuvia liian korkeita tasoja, suojapiiri laskee signaalin tasoa automaattisesti. Suojapiirin toiminta ei luonnollisestikaan vaikuta äänenlaatuun millään tavalla työskenneltäessä kaiuttimen määritellyissä käyttöolosuhteissa. Se vain ehkäisee signaaleja rikkomasta kaiutinta.
Suojapiirin ominaisuudet ja edut:
- Laskee signaalin tasoa tarvittaessa (esimerkiksi kun elementin äänikäämin lämpötila saavuttaa turvarajan), mikä parantaa kaiuttimen luotettavuutta merkittävästi.
- Jokaisen kaiuttimen ja alabassokaiuttimen sopiva suojapiirirakenne sallii järjestelmän äänitason maksimoimisen.
Elementtikohtaisesti optimoidut tehovahvistimet.
Elektroniset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistan osiin, jotka voidaan ohjata erillisiin vahvistimiin. Vahvistimet on liitetty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin muuntimiin.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa aktiivinen jakosuodin tarvitsee kaksi vahvistinta: yhden bassoelementille ja toisen diskanttielementille. Vahvistimet liitetään suoraan aktiivikaiuttimien elementteihin, jolloin vahvistimien kuormitus on tunnettu ja yksinkertaisempi. Jokaisella elementtikohtaisella vahvistimella on vain rajallinen taajuusalue, jota se vahvistaa (vahvistin sijoitetaan aktiivisen jakosuotimen taakse), mikä yksinkertaistaa rakennetta.
Aktiivisella rakenteella on useita etuja:
- Vahvistimet liitetään suoraan kaiutinelementteihin, mikä tehostaa vahvistimien elementin äänikäämin vaimennuksen hallintaa ja vähentää dynaamisten muutosten esiintymistä elementin sähköominaisuuksissa. Se saattaa parantaa järjestelmän siirtymävastetta.
- Vahvistimen lähtövaatimukset ovat pienemmät. Kun energiaa ei mene hukkaan passiivisen jakosuotimen komponenteissa, vahvistimen tehovaatimukset ovat huomattavasti pienemmät (jopa puolta pienemmät joissakin tapauksissa) ilman, että kaiuttimen akustinen teho heikkenee. Tämä saattaa pienentää kustannuksia ja parantaa äänenlaatua ja järjestelmän luotettavuutta.
- Kun vahvistimen ja elementin välissä ei tapahdu hävikkiä, saavutetaan äärimmäinen akustinen tehokkuus.
- Aktiivinen teknologia pystyy tuottamaan ylivoimaisen äänentoiston suhteessa kokoon ja matalaan alarajataajuuteen.
- Kaikki kaiuttimet toimitetaan tehtaalla sovitettuina järjestelminä (vahvistimet, jakosuotimet ja kotelo-elementtijärjestelmät).
Huonevasteen kompensointi mahdollistaa kaiuttimen sovittamisen akustiseen ympäristöön.
Huoneakustiikan ja kaiuttimen säteilyn välinen suhde on monimutkainen asia. Jokainen tila vaikuttaa tarkkailukaiuttimen vasteeseen omalla tavallaan – esimerkiksi heijastavat ja vaimentavat tilat – samoin kuin kaiuttimen sijoittaminen seinää vasten tai irti seinästä.
Kaikissa Genelecin kaiutinjärjestelmissä on huonevasteen korjaus, joka kompensoi tilan vaikutuksia äänentoistoon ja tuottaa tasaisen taajuusvasteen kuuntelupaikassa.
Analogiset järjestelmät
Genelecin analogiset kaiutinjärjestelmät tarjoavat monipuoliset huonevasteen säätömahdollisuudet. Säätömahdollisuuksia ovat (kaiutinmallista riippuen):
- Bass Roll-Off ja Bass Tilt
- Treble Tilt ja Treble Roll-Off
- Bass Level
- Midrange Level
- Treble Level
- Desktop Control
Matalilla taajuuksilla käytettävissä on kaksi pääsäätöä. Bass Tilt toimii hyllysuodattimena, kun taas Bass Roll-off sallii optimoida matalien ja erittäin matalien taajuuksien taajuusvastetta eri kohteissa. Bass, Midrange ja Treble Level ovat käytettävissä isoissa järjestelmissä. Nämä säädöt optimoivat eri päästökaistojen välistä suhteellista tasapainoa.
Kunkin kaiuttimen käyttöohje ja datalehti sisältävät luettelon erilaisten asennusten ensisijaisista huonevasteasetuksista. Ne on määritetty pitkän käytännön kokemuksemme ja erilaisissa akustiikkaympäristöissä tekemiemme mittausten perusteella.
Smart Active Monitor (SAM™) -tarkkailukaiuttimet
Genelecin SAM-järjestelmät ovat kokonaisvaltainen, ratkaisukeskeinen, älykkäästi verkostoituva tuotevalikoima, jonka kaikki tuotteet käyttävät Genelec Loudspeaker Manager (GLM™) -ohjelmistoa ja automaattisesta AutoCal™-kalibrointitekniikkaa.
Genelec AutoCal on alan ensimmäinen täysin integroitu ja automaattinen prosessi GLM-ohjausverkkoon liitettyjen kaiuttimien mittaamiseen, analysointiin ja kalibrointiin. Järjestelmä mittaa kuuntelualueen vasteen ja tekee tarvittavat kompensaatiot matalilla ja matalilla keskitaajuuksilla ja minimoi näin huoneakustiikkaa heikentävät poikkeamat ja eri kuuntelupaikkojen väliset erot. AutoCal sovittaa kaikkien verkon kaiuttimien suhteelliset tasot, kompensoi etäisyyseroja ja säätää kaikkien verkon alabassokaiuttimien jakosuodinvaiheet (AutoPhase).
Acoustic Response Editor tarjoaa tarkan graafisen esityksen mitatusta vasteesta, suodatuksen kompensoinnista ja kunkin kaiuttimen järjestelmävasteesta sekä mahdollisuuden akustiikka-asetusten manuaaliseen säätämiseen.
Referenssit
“Madam Cuba is a simple but classy lady. Her passion for sharing an authentic Cuban experience has created a new level of refined and delicious drinks and cocktails.” So say the owners of the new Madam Cuba bar, ideally situated on the banks of the river Aarhus which flows through the historic Danish city of the same name. Dedicated to the art of cocktails and conversation, Madam Cuba wanted a premium sound system to enhance the Latin vibes and keep their customers entertained until the early hours. Local pro audio specialist Thomas Vestergaard specified a Genelec solution based on the ubiquitous 4000 Series installation loudspeaker range, in the RAW aluminium finish.
The active design removes the need for bulky amplifiers and associated cabling, simplifying the installation.
“As a high end bar serving a fabulous range of sophisticated drinks, Madam Cuba naturally wanted a sound system of the same calibre,” remarks Vestergaard. “They weren’t necessarily looking for a high powered system – the emphasis really is on an atmosphere where the quality of the sound combined with drinks and conversation all meld together for the perfect night. The keywords as far as audio is concerned were comfort and coverage. These are areas in which Genelec excels, so it was an easy choice. The gorgeous RAW aluminium finish – which looks amazing against the distressed brick walls of the bar’s interior – was the cherry on the cake.”
Vestergaard specified four powerful 4040s supplemented by a 7370 subwoofer for the DJ area in front of the bar, and nine compact 4030s with three 7050 subs for the mezzanine sofa/table area. Two compact 4020s in a bright yellow custom RAL finish keep the atmosphere alive in the rest rooms. Control is handled through a DBX zone controller running four zones with local control situated behind the bar.
The wide range of bracket options means that you can install them pretty much anywhere you like.
“We decided on the 4040s for the DJ/bar area plus the sub, because even though the brief was for background sound rather than a full PA system, when the bar is crowded, the noise levels can be quite considerable. The sound system needs to make an impact above that, but without giving the impression that it’s really loud and that you have to compete with it to make yourself heard,” explains Vestergaard. “The 4040s are pretty powerful but having the sub as well just adds a bit more bass extension for a really full, rich sound with bags of headroom to spare. The system is just purring rather than roaring.”
For the mezzanine area which is slightly removed from the bar, Vestergaard has opted for the same approach but slightly scaled down in terms of power. “The aim is that customers feel enveloped by the sound but not aggressed by it,” he clarifies. “They should just be enjoying the atmosphere and soaking up the Latin vibes at comfortable levels for a fun night out.
“Genelec loudspeakers are an excellent choice for this sort of application,” concludes Vestergaard. “They sound amazing out of the box, and the room response controls on the back offer further adjustments to tailor frequency response as required. The active design removes the need for bulky amplifiers and associated cabling, thus simplifying the installation process – always a plus – and finally the wide range of bracket options means that you can install them pretty much anywhere you like. They look as good as they sound, and the clients are invariably delighted with the end results.”
Since their beginnings in 2009, the company has opened seven more restaurants and a cocktail bar in the Finnish capital of Helsinki and employs around 200 people. Farang, their flagship venue, has recently relocated to stunning new premises spread over two floors offering both public and private dining facilities plus a large bar. A key part of the overall experience is the soundscape, delivered by a comprehensive 4000 Series Genelec sound system, designed and installed by renowned Finnish AV integration specialists, 4Business Oy.
“The brief from Matti was very clear,” explains 4Business’s Janne Lankinen: “With the new premises, Farang is set to make even more of an impact on the Helsinki restaurant scene, so sound quality - along with everything else - had to be absolutely top notch. Genelec was an obvious choice for us as it matched all of the quality and reliability criteria – and Matti was already familiar with the brand as he’d used Genelec almost exclusively for his other restaurant projects.
“The layout and the surfaces of Farang were a bit of a challenge from an audio perspective,” Lankinen describes. “The feel is quite industrial with lots of exposed concrete and metalwork. There are no convenient - and sound-absorbing - false ceilings or wall panels to hide behind, so we had to make sure that all cabling, mountings and installation were done properly as everything was visible. It also meant we had to be very careful with our system design in order to minimise unwanted reflections and reverberations. The restaurant is situated in a building which also houses newly renovated offices, so we also had to ensure that there was no sound conduction through the structure to the other premises in the building, especially for the low frequencies. Finally, the restaurant is spread over two floors with a very large opening between them; not only did we need to design a system that would cover the whole area evenly with no dead spots or hotspots, but we were inevitably confronted with problems of sound leakage between the two floors.”
Lankinen and his team conducted exhaustive simulations to determine coverage before specifying a system comprising a total of 54 active Genelec loudspeakers and subwoofers. “We decided on the analogue 4000 Series loudspeakers - with Symetrix Prism DSP processors equipped with Dante I/O expanders for matrixing, EQ and delay - as it was a useful approach to optimise the overall cost,” notes Lankinen. “Our aim was to ensure that when you move around the space, the audio experience remains similar throughout, and that the sound pressure would not drop at any point in a way that you’d feel that the music was disappearing.
“We used a mixture of 4020s, 4030s and the powerful 4040s depending on required throw and maximum SPL. Every single speaker was meticulously aligned and DSP was adjusted individually for the best possible results. That, together with acoustic treatment to minimise leakage between floors has enabled us to achieve a system that works beautifully at low sound pressure levels throughout the restaurant, and still has enough power in reserve to be turned up when required for a real party atmosphere.”
For the 7300 Series smart active subwoofers that are mounted in the ceiling, 4Business designed a custom mounting solution that is mechanically isolated from the structure. This ensures that any vibrations are conducted into Sylomer absorbers rather than the hollow core slab which might cause unwanted disturbance elsewhere in the building. When it came to calibrating the subwoofers, 4Business used Genelec’s GLM software with AutoCal to speed up the final adjustment process and ensure that every element of the system was sounding its best.
Responsibility and sustainability are key principles for Farang, and Genelec supports and communicates these values.
“I’m delighted with the results,” reports Lankinen. “The audio system supports the Farang brand as a top-class, place-to-be venue in Helsinki. What’s more, responsibility and sustainability are key principles for Farang and BW Restaurants, and Genelec supports and communicates these values consistently, making them a perfect match. The atmosphere in the restaurant is social and relaxed thanks to carefully thought-out playlists and high quality sound support.”
We have crystal clear audio throughout that sounds amazing, yet doesn’t get in the way of conversation.
Matti Wikberg echoes Lankinen’s sentiments entirely. “All my goals have been achieved, and frankly, exceeded,” he admits. “Janne and his team identified the challenges from the outset and solved them beautifully. We have crystal clear audio throughout that sounds amazing, yet doesn’t get in the way of conversation, whether you’re two or ten people at the table. The right atmosphere enhances the experience immeasurably, and that’s what we’ve achieved here.”
Located on the bustling boulevard of the Avenida de República in the Saldanha district of the Portuguese capital, Mercantina Bistro 37 is the third Mercantina restaurant to open in Lisbon. The elegant building was formerly home to Café Cubana, the favourite watering hole of a coterie of Portugal’s most famous surrealist artists. Seven decades later, the interior with its striking murals and rich colours designed by architect Tiago Silva Dias, offers echoes of the building’s surrealist past. Leading Portuguese distribution and AV integration specialists, Garrett Audiovisuais, designed and installed a sophisticated zoned audio and control system across all areas of the bar and restaurant, based on Genelec 4000 Series installation loudspeakers.
According to Garrett’s Alain Pierre who managed the project, Mercantina’s owners were frequent clients at JNcQUOI – a prestigious Lisbon restaurant already equipped by Garrett using Genelec loudspeakers – and were very impressed with the audio system. “We were approached by José Bartolomé Duarte, one of the founding partners of the Mercantina brand, who asked if we could deliver a similar experience to JNcQUOI in their own new, high class Italian restaurant,” explains Pierre. “We responded to the tender with a Genelec solution which convinced the client to award us the AV contract.”
The brief was to create a multi-room, zoned solution to deliver high quality ambient sound throughout the various spaces of the restaurant, as well as the glamourous cocktail bar. The owners also wanted the possibility to create more of a ‘club’ atmosphere when required, either for Friday and Saturday nights or private parties.
The 4030s sound amazing at low levels and great when you turn it up for more of a party atmosphere.
Four zones were designated in all: firstly, the bar which is served by four powerful 4030 loudspeakers supplemented by a 7050 subwoofer. Garrett also supplied a pair of stereo audio inputs that could be fed from the DJ booth. “The 4030s sound amazing at low levels for the daytime and early evening crowd, but they are powerful enough and have sufficient low end that they sound great when you turn it up for more of a party atmosphere,” says Pierre. “When you add the sub into the mix, the whole place starts jumping!”
Garrett opted for six compact 4020 loudspeakers in the main dining area, plus a further 7050 sub for low-end extension when handling DJ performances or other sources. Single 4020 speakers have also been supplied for both Mercantina’s semi-private dining area and the private VIP room. A Xilica Neutrino A0816 audio matrix was deployed to define the zones, and level is controlled from a Xilica 7-SM touchscreen. All the other parameters have been pre-defined and locked out to ensure that neither the matrix nor the speaker system will ever be overloaded or overdriven.
“Our biggest issue was dealing with the challenging acoustics, as the restaurant occupies a beautiful old building with high ceilings – it looks good, but it’s quite hard to make it sound good!” recalls Pierre. “Ceiling height was definitely an issue, especially in the semi-private area, so we made some EQ adjustments within the audio matrix to correct the acoustic defects in the room. Combined with the room compensation controls situated on the rear panel of each loudspeaker, and of course the exceptional sound quality inherent in all Genelec loudspeakers, we have achieved excellent results.”
We have a reliable audio system that complements the aesthetics of the space.
Mercantina founding partner, José Bartolomé Duarte, confirms that the results are indeed all that he’d hoped for. “We loved what Garrett had achieved at JNcQUOI. The whole installation just oozes quality – both aesthetically and from an audio perspective. I wanted the same thing for our new Mercantina restaurant which is aimed at a similar clientele, and I’m pleased to say that Garrett has done a great job. We have a reliable audio system that complements the aesthetics of the space, sounds excellent, and is flexible and easy to use. The results are exactly what we’d hoped for.”
Nordic Choice turned to leading Swedish integrator, Informationsteknik, to design, supply and install the AV systems throughout the hotel. With offices in Stockholm and Malmö, Informationsteknik is one of Sweden’s leading suppliers of customised solutions of audio, lighting, and video technology for meeting and conference spaces. Informationsteknik had no hesitation in specifying Genelec throughout to meet the hotel’s exacting quality and aesthetic requirements.
The conference rooms are all named after the various spices that are sold at the famous Möllevångstorget market nearby. As a result, each room benefits from its own rich colour scheme according to the spice after which it is named. Cocoa, saffron and cinnamon are just some of the names that have inspired the décor.
“We deliberately chose to invest a little extra in technology in our meeting rooms as we wanted the best possible experience for our guests”
Gustav Rue from Informationsteknik’s installation sales department explains that of all the requirements specified in the brief, the need to match the technology with the décor was perhaps the most challenging. “When we were asked to find a comprehensive solution of very high quality, it emerged relatively early on that a decisive factor would be how the technology could be colour-matched to match the interior,” notes Rue. “Genelec proved to be the perfect solution, both in terms of quality and aesthetics.”
“We selected a variety of models from the 4000 Series of installation speakers depending on the size of the room,” he continues. “As far as quality is concerned, their clarity and vocal intelligibility is second to none. They are also incredibly reliable, which is important for a busy hotel conference environment. However, what really made the difference for this project was the fact that we could custom paint the speakers in absolutely any shade to precisely match the colour palette of each space. As you move from room to room, the feeling is completely seamless.”
Hotel manager Burim Sumiq is thrilled with the results. “We deliberately chose to invest a little extra in technology in our meeting rooms as we wanted the best possible experience for our guests,” he reveals. “We’re right in the centre of Malmö and only 30 minutes from Copenhagen so we’re ideally placed as a business hub.”
“We wanted to focus on sound and speaker experience, but with a special proviso: our conference rooms are really something quite special, each with a unique and carefully designed colour scheme, so it seemed important to us to find a company that could deliver a solution that could match the interior without compromising on sound quality. Our local integration partner, Informationsteknik, recommended Genelec, which I already knew to be a brand that stood for quality and fantastic sound. However, once the speakers were installed and we heard them for the first time, I was literally blown away. The sound was quite simply amazing. Best of all, it didn’t need to be excessively loud, the clarity and intelligibility at low volumes are superb, and that is really important for our guests – they don’t need to hike up the volume in order to have a great sound experience.”
Gustav Rue is delighted to have a happy client. “It’s always satisfying when the customer is happy, and in this instance it’s not just about the technology – which, in any case, is of top quality – it’s about the whole aesthetic experience, and Genelec really came through for us at every level. They are a great partner to work with – always helpful and engaged in our customer’s project, and of course, they make great-sounding loudspeakers!”
Tanskalainen kulutuselektroniikka-alan yritys Bang & Olufsen on valinnut Genelecin SAM-tuoteperheen aktiivikaiuttimet uuteen laboratorioonsa. Laboratorio sijaitsee B&O:n Struerin pääkonttorissa, ja siellä tutkijat voivat luoda tarkkoja simulaatioita eri huonetilojen äänestä.
Kaiuttimet on kiinnitetty kaiuttomaan huoneeseen sijoitettuun kolmen metrin läpimittaiseen, pallonmuotoiseen putkikehikkoon.
Järjestelmään kuuluu 35 Genelec 8320-älykaiutinta, viisi 8331 The Ones -sarjan koaksiaalikolmitiekaiutinta ja neljä 7050-aktiivisubwooferia, joilla voidaan luoda erilaisia äänikenttiä stereo-, 5.1- tai jopa 22.2-kanavaisilla formaateilla. Tämä ainutlaatuinen järjestelmä mahdollistaa akustisten ympäristöjen, esimerkiksi konserttisalin, auton tai olohuoneen, mallintamisen.
Tutkimusprojektin ydin on kaiunnan ymmärtäminen ja analysointi: mitä kaiunta on, miten ääni käyttäytyy rajapinnoissa ja miten kaiunta voi parantaa tai huonontaa kuuntelukokemusta.
”Halusimme elämän todellisuutta kuvaavan laboratorion”, sanoo tohtori Neo Kaplanis, tonmeister ja johtava tutkija B&O:lla. EU-FP7 -tutkimusprojektikonsortion kanssa Kaplanis tutkii mahdollisuuksia kaiunnan vaikutusten kompensoimiseksi B&O:n tuotekehitysosaston hyväksi.
”Akustinen muistimme on äärimmäisen lyhyt ja siksi on vaikeaa pitää mielessä tarkasti, miltä tietty kaiutin kuulostaa”, hän jatkaa. ”Ja kaiuttimien koekuuntelu kaupassa ei anna hyvää kuvaa siitä, miltä sama kaiutin kuulostaa omassa olohuoneessasi. Tiesimme, että kaiuttimet eivät kuulosta samalta eri huoneissa, emme vain tienneet mikä äänessä oikein muuttui. Projektin ajatus on siis tutkia ja tallentaa eri tilojen akustiikan ominaisuudet, jotta ne voidaan simuloida kontrolloidussa ympäristössä.”
Kaplanis kehitti uudentyyppisen menetelmän, jolla pystytään tallentamaan tilan yksilöllinen akustinen ”sormenjälki”, minkä jälkeen hän suunnitteli tietokoneohjelman, joka tuottaa tämän tarkasti pallonmuotoisen testilaitteiston avulla.
Genelecin ja B&O:n yhteistyö on jatkunut jo pitkään, toteaa Kaplanisin neuvonantaja Søren Bech, B&O:n tutkimusjohtaja ja Ålborgin yliopiston professori.
”Genelec on vahvaan insinööriosaamiseen perustuva yhtiö, ja filosofia on samanlainen kuin meillä. Koekuuntelimme useita kaiuttimia ja tulimme siihen tulokseen, että SAM-sarjan studiomonitorit sopisivat täydellisesti tarkoituksiimme – huoneen vasteen tallentamiseen ja sitten sen vasteen simuloimiseen kaiuttimilla niin, että kuuntelija voi valita eri kuunteluympäristöjen ja kaiuttimien välillä.”
Kaplanis lisää: ”Halusimme mahdollisimman neutraalisti toistavat kaiuttimet, jolloin kun syötämme niihin signaalin, odotamme sen toistuvan täsmälleen samanlaisena. Genelecin studiomonitorit ovat epäilemättä parhaiden joukossa ja niiden tarkka ja laajalle taajuusalueelle ulottuva suuntaavuuden hallinta on merkittävä etu täällä tehtävässä työssä. Ne ovat lisäksi kevyitä, pienikokoisia ja ne on helppo sijoittaa pallokehikkoon.”
SAM-sarjan monitorien yhteensopivuus Genelecin GLM-kaiutinhallintaohjelman kanssa on keskeinen tekijä projektissa. Kaplanis kertoo: ”Se on todella kätevä, koska säätöjä voi muokata, kaiuttimia voi valita ja mykistää, kaiutinryhmien luonti on helppoa ja koko järjestelmän äänenvoimakkuuden säätäminen onnistuu hyvin. Erilaisten koetilanteiden kokeileminen käy napin painalluksella.”
”Mahdollisuus testata hyvin tarkasti akustisen ympäristön vaikutusta kaiuttimien toistoon ilman, että kuuntelija siirtyy tilasta toiseen, on selvä etu meille, koska emme tunne yksittäisen kuuntelijan olohuoneen akustiikkaa, mutta nyt voimme simuloida kuunteluolosuhteita erittäin tarkasti, kiitos Genelecin asiantuntevan akustisen suunnittelun ja tarkan äänentoiston.”
Genelecin Senior Technologist Thomas Lund kertoo: ”Nyt kun kaksi tällaista maailmanluokan koejärjestelmää on lyhyen ajomatkan päässä toisistaan – Ålborgin yliopistossa on vastaavanlainen – Tanskassa on erinomaiset edellytykset tehdä uutta tutkimusta ja verifioida tuloksia nopeasti kasvavalla immersiiviaudion alalla. Sekä huoneesta riippumaton (esimerkiksi kuulokkeilla tehtävä) että huoneessa tapahtuva kuuntelututkimus hyötyvät The Ones -sarjan kaiuttimien pistesäteilijäominaisuudesta ja GLM:n kalibrointitoiminnosta, jotka vähentävät tuloksia hämärtäviä tekijöitä.”
As Denmark’s oldest town and home to Maren Spliid, the country’s most famous witch, the setting is ideal for a museum that aims to tell the stories of these witches - who they were, why they were so feared, and the myths and superstitions that surrounded them. In order to create the best possible visitor experience, HEX! turned to the exhibition designers and museum technology experts - led by Johan Ahrenfeldt - at the famed Moesgaard Museum. Having recently used Genelec’s Smart IP technology with great success on one of their own recent exhibitions, Ahrenfeldt had no hesitation in recommending it for HEX!
“We wanted to create a complex soundscape for the various stories being told in each of the nine exhibition rooms,” explains Ahrenfeldt. “However, the building itself posed a few challenges as it’s an old listed building in the centre of Ribe. While this definitely adds to the atmosphere, it’s not ideal for audio-visual installations! Many of the rooms are quite small with low ceilings, so it was important that the technology remained as unobtrusive as possible, whilst nevertheless delivering a high quality experience. Genelec’s Smart IP loudspeakers were therefore an obvious choice.
Smart IP technology is a godsend to those of us who work in architecturally sensitive environments.
“Smart IP technology provides power, audio and control all over a single network cable, and is a godsend to those of us who work in architecturally sensitive environments - HEX! is a case in point,” he continues. “Furthermore, we know that Genelec is a guarantee of superlative audio quality, even at low levels, which was a requirement in this instance due to the intimacy of the environment and the proximity of the loudspeakers to the audience. Our aim was to provide linear and detailed sound reproduction that allows visitors to lose themselves in the experience without feeling overwhelmed.”
The sound design was created by the composer Søren Bendixen of Audiotect, who specialises in creating soundscapes for exhibitions. The design was prepared in the studio but mixed on-site in an iterative process. The onsite use of the Spat Revolution software engine in the mixing process made it possible to map the sound designs and adapt and benefit from the specific speaker placement in the exhibition rooms - independently of standard audio formats. Ahrenfeldt utilised a total of thirty-six 4420 Smart IP loudspeakers across the exhibition rooms supplemented by six 4020 and four 4010 installation loudspeakers and a compact 7050 active subwoofer.
“Each of the nine rooms is set up as a separate zone,” explains Ahrenfeldt. “The zones are managed and controlled via the Smart IP Manager software, which has proved both easy and efficient. We’re using QLab software and a Dante-compatible RME Digiface interface to control the 47 discrete channels and feed them to the Dante network. The playback by QLab is triggered by the main show control.
“As the rooms are all adjacent to each other with open doors, the audio separation between the zones is very poor. We needed to turn this obstacle into an opportunity. By considering the overall sound design as a composition of nine separate yet interconnected designs, the result is an auditive experience that both facilitates the mood in each individual room as well as providing a more holistic listening experience throughout the museum as a whole.”
Sonically, their superb definition and crystalline intelligibility offer a truly immersive experience.
Ahrenfeldt believes that the best audio in this type of visitor attraction is the audio that registers almost subliminally. “The last thing you want is for the soundtrack to start playing and people’s attention being instantly drawn to the source. Ideally, we don’t want people to even notice that there are loudspeakers in the room at all. Genelec’s Smart IP loudspeakers help us achieve that thanks to the minimal cabling infrastructure which reduces cost and makes for quicker, tidier and more flexible installation. Also, Smart IP’s harmonious design enables them to blend into any environment, with the useful ability to dim the on/off LED indicator on the front of the loudspeaker. Sonically, their superb definition and crystalline intelligibility enable us to create audio designs that offer a truly immersive experience and bring the exhibition to life. For HEX!, the Smart IP series was an obvious choice that helped us overcome a number of obstacles and deliver a world-class audio experience.”
Dokumentit
Dokumentit
Operating Manual 7050C Quick Setup Guide 7050C Brochure 7050C Classic Active Monitoring Series Catalogue 2018 Genelec 7050C Operating Manual - ChineseUKK
Connecting the 7050B Subwoofer
The 7050B subwoofer has balanced XLR IN/OUT connector pairs for five main channels and a dedicated LFE input connector for the LFE channel. Connect the signal cables from your source to the female XLR "IN" connectors on the lower connector row. Next connect XLR cables from the corresponding "OUT" male XLR connectors on the upper row to the input connectors of each 8020C monitor.
Turn the volume control knob on all 8020C’s monitors fully clockwise and switch the "Bass Roll-off" dip switch (switch 2) on all 8020C’s to "ON". This switch actuates an 85 Hz high-pass filter on the 8020C’s matching them to the main channel low-pass filter of the 7050B.
Alternatively you can connect to the 7050B a stereo pair of 8020C monitors by routing the signal cables from the source to the input connectors of the main monitors and an another pair of cables from the main monitors' output connectors to the "IN" connectors on the 7050B. In this configuration the volume controls on the main monitors affect the playback level of the 7050B too. The "Bass Roll-off" switch on the main monitors must also be switched to "ON" (switch 2).
Why to Align a Multichannel System?
The main goal in the alignment of a multichannel system is to set the subwoofer output level the same as the sound output level of the main monitor system. The LFE output of the mixing desk or decoder should be connected to the LFE input on the subwoofer.
For the 7050B, 7060B, 7070A, 7071A, 7073A products:
The LFE input has the same sensitivity as all other signal inputs unless the ‘LFE +10 dB’ DIP switch is ON. The switch is used when there is no +10 dB gain in the LFE channel output. The switch is set to 0 dB when there is already a +10 dB additional gain in the LFE channel output.
What reference level to use?
To ensure repeatable results in the finished product, the SMPTE (Society of Motion Pictures and Television) has set standard monitoring levels for cinema post-production work. The SMPTE reference level at the listening position is 85 dB SPL, on C weighted/slow scale. The input signal to the monitors is -20 dB FS (rms) full bandwidth pink noise. The SMPTE RP200 uses an electrical reference level of -18 dB FS.
For music mixes, there are no standardized levels. The level that the engineer chooses is arbitrary and based on personal taste, as is the level chosen by the end user. The level is typically 75 dB SPL for television audio work and 75-95 dB SPL for music production work.
Manual calibration of the level and frequency response
Monitors are first calibrated to have flat response at the listening position. This is achieved by doing the following:
Calibrate the monitor frequency responses using an acoustical measuring system with the subwoofer bypassed or disconnected. Then connect the Genelec subwoofer and adjust the subwoofer level, bass roll-off and phase so that the measured combined frequency response of the subwoofer and the monitor extends flat to the LF cut-off of the subwoofer, paying special attention to the subwoofer to monitor crossover point.
Alternative level calibration methods
If acoustic measurement system is not available for aligning the system, then follow the guidelines that can be found in the operating manual for adjusting the frequency response:
Level calibration using a ⅓ octave real time analyzer, broadband pink noise and an SPL meter
Connect the Genelec 5.1 system and play broadband pink noise signal (20 Hz – 20 kHz) through the subwoofer and one of the monitors, for example the centre channel monitor. Adjust the acoustic settings in the subwoofer and monitors so that the level in each band on the RTA analyser reads the same value. Then, set the output level of each channel to give the same acoustical level at the listening position.
Level calibration using filtered pink noise and an SPL Meter
You need to have filtered pink noise to calibrate the levels of the subwoofer and the main channels. You can use a copy of the TMH Corporation 'Multichannel Studio Test Tape' that includes the various test signals required.
Pink noise filtered to a passband 500 Hz to 2 kHz is used for adjusting the monitor levels, and between the frequency range 20 Hz to 80 Hz is used for calibrating the subwoofer level. Please note: If the standard recorded level of filtered pink noises is -18 dBFSrms for SMPTE RP200's (-20 dBFSrms for SMPTE) and then the absolute level calibration can be made so that the sound level meter reads a level 2 dB lower than specified for broadband pink noise. This is because there is less energy due to band limiting of the band-pass noise.
- Connect to monitors and play the 500 Hz to 2 kHz filtered pink noise. Set the SPL Meter to C-weighting and slow reading. Adjust each main channel individually to have the same SPL level at the listening position.
- Play 20 to 80 Hz filtered pink noise through the subwoofer. The correct adjustment gives a reading 3dB lower than the one for the monitors because the C weighting lowers the reading in the SPL meter at those frequencies. If there is no HP filter in the SPL meter then the reading should be the same as for the monitors.
hello